2019-08-09, 12:03
Medlem
Hej,

Funderar på att läsa audiovisuell produktion på universitet och skulle uppskatta om någon med erfarenhet/kunskap om området skulle kunna svara på några frågor?

1. Hur svårt är det att få jobb efter utbildning?

2. Hur ser lönen ut?

3. Tyckte ni att utbildningen var värd att läsa?

/Mvh
Citera
2019-08-09, 12:24
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thvrsday
Hej,

Funderar på att läsa audiovisuell produktion på universitet och skulle uppskatta om någon med erfarenhet/kunskap om området skulle kunna svara på några frågor?

1. Hur svårt är det att få jobb efter utbildning?

2. Hur ser lönen ut?

3. Tyckte ni att utbildningen var värd att läsa?

/Mvh

Jag har varit i branschen i ca 20 år. Jag har inte gått någon utbildning, är självlärd.

1. Jo, det är lite knepigt att få jobb, det är en bransch som är uppbyggd på att man har ett stort kontaktnät för att få jobb. Men detta är på väg att ändras.
Sedan är det nästan inga fasta tjänster, de flesta i branschen är frilans.

2. Som frilans sätter du lönen själv. Det finns riktlinjer som man följer i branschen. "Priset" kan variera lite beroende på vilken tjänst du utövar.

3. Tyvärr kan jag inte uttala mig angående utbildningen. Som många kreativa yrken, har man det kreativa i sig redan från början. Det är inget man kan utbilda sig till (min egen uppfattning) , där emot kan man lära sig tekniken, bildspråk och historieberättande i en utbildning.

Är du en kreativ person tycker jag absolut att du ska hoppa på utbildningen. Jag kan inte tänka mig ett annat jobb än det jag har haft de senaste 20 åren. Dessutom kommer branschen att behöva nya personer i yrket för att fylla ut kommande behov. TV som vi känner till idag är redan på väg att förändras, och därmed öppnar det upp för nya kreativa människor.

Lycka till!
Citera
2019-08-09, 12:47
Medlem
Var vänlig att förklara vad utbildningen och yrket går ut på.
Aldrig hört talas om det.
Låter som något enormt flummigt som leder till arbetsförmedlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in