• 1
  • 2
2019-08-09, 11:55
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!
Jag har tänkt göra Bobbo- och Doddotårta (från Babblarna för dom som undrar) när ungen fyller år. Problemet för mig är att jag inte vill ha en massa tillsatsämnen. Men är det ens möjligt? Helst skulle jag vilja använda mig av grädde men vad jag än använder så lär det väl bli ljuslila och rosa?

Googlade Sockerpasta. Innehåller 8(!) tillsatsämnen bland annat skit. Marsipan är därmed lite bättre men fortfarande mycket mer än socker och mandel.

(Jag vet att jag kan göra egen marsipan men dels så måste även den färgas och dels så kommer jag att ta livet av mig innan jag fått till både en bra marsipan och en snygg tårta.)

Tips? Eller är det helt omöjligt?
Citera
2019-08-09, 12:08
Medlem
Kan du inte använda saft av blåbär och hallon? Pressa o sila bär och vispa grädden hårt, ev med lite gelatin i (håller grädden bättre om den ska spritsas)
Citera
2019-08-09, 12:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Hej!
Jag har tänkt göra Bobbo- och Doddotårta (från Babblarna för dom som undrar) när ungen fyller år. Problemet för mig är att jag inte vill ha en massa tillsatsämnen. Men är det ens möjligt? Helst skulle jag vilja använda mig av grädde men vad jag än använder så lär det väl bli ljuslila och rosa?

Googlade Sockerpasta. Innehåller 8(!) tillsatsämnen bland annat skit. Marsipan är därmed lite bättre men fortfarande mycket mer än socker och mandel.

(Jag vet att jag kan göra egen marsipan men dels så måste även den färgas och dels så kommer jag att ta livet av mig innan jag fått till både en bra marsipan och en snygg tårta.)

Du kan använda rödbetor till att färga grädde röd eller rosa beroende på mängd du använder.

River du betorna och pressar ur vätskan ur detta så får du en hyfsat smakneutral färgsättning.

Om du vill ha lila funkar blåbär fint, men det ger lite blåbärssmak.

Pressa frysta men tinade blåbär genom en vanlig nätsil och använd vätskan till att färga med.

Det går även att kombinera båda metoderma ovan för att styra nyansen på färgen.

Edit:
Båda dessa är väldigt färgintensiva vilket gör att det inte behövs några mängder för att färga grädden och grädden kommer därmed fungera fint att vispa utan ytterligare tillsatser.
Senast redigerad av Allaballawalla 2019-08-09 kl. 12:15.
Citera
2019-08-09, 12:11
Medlem
Citat:
Hej!

Ja, det var ju lite klurigt, men intressant!
Du behöver ju någon ätlig råvara med dessa färgerna eller i närheten.
Sedan behövs ett bra avkok där du kokar ur så mycket som möjligt.
Sedan blanda ner i grädden, men sedan ska det ju inte vara så mycket vätska så fluffigheten försvinner från grädden.
Blåbär och rödbetor kanske skulle fungera för de olika färgerna.
Tror dock inte du lyckas få fram exakt helt röd eller lila, på så sätt utan att grädden blir för rinnig.
Lycka till!
Citera
2019-08-09, 12:12
Medlem
Fettsugnings avatar
Granatäpple.
Citera
2019-08-09, 12:15
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppstina
Kan du inte använda saft av blåbär och hallon? Pressa o sila bär och vispa grädden hårt, ev med lite gelatin i (håller grädden bättre om den ska spritsas)

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du kan använda rödbetor till att färga grädde röd eller rosa beroende på mängd du använder.

River du betorna och pressar ur vätskan ur detta så får du en hyfsat smakneutral färgsättning.

Om du vill ha lila funkar blåbär fint, men det ger lite blåbärssmak.

Pressa frysta men tinade blåbär genom en vanlig nätsil och använd vätskan till att färga med.

Det går även att kombinera båda metoderma ovan för att styra nyansen på färgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det var ju lite klurigt, men intressant!
Du behöver ju någon ätlig råvara med dessa färgerna eller i närheten.
Sedan behövs ett bra avkok där du kokar ur så mycket som möjligt.
Sedan blanda ner i grädden, men sedan ska det ju inte vara så mycket vätska så fluffigheten försvinner från grädden.
Blåbär och rödbetor kanske skulle fungera för de olika färgerna.
Tror dock inte du lyckas få fram exakt helt röd eller lila, på så sätt utan att grädden blir för rinnig.
Lycka till!

Tack för svaren!
Tänker också lite så, är det möjligt att sätta i så mycket rödbetor/blåbär/hallon att det blir rött och lila?
Får kanske helt enkelt köpa grädde och testa innan jag bestämmer mig för att göra tårtan!
Citera
2019-08-09, 12:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tack för svaren!
Tänker också lite så, är det möjligt att sätta i så mycket rödbetor/blåbär/hallon att det blir rött och lila?
Får kanske helt enkelt köpa grädde och testa innan jag bestämmer mig för att göra tårtan!

Min sambo är bagare och konditior och hon har bland annat färgat chokladtårtor riktigt röda med rödbetssaft. Hon säger att det funkar fint även för färga grädde riktigt mörkröd. Om du vill kan du koka ner rödbetssaften med socker så att den blir mer koncentrerad och mindre vattnig, men då bör man tydligen tillsätta lite citronjuice för att undvika att det blir en jordig smak.

Detta går sedan att blanda med blåbärsvätskan för att få till en bra lila ton.
Citera
2019-08-09, 12:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Rödbeta har naturligt röd färg på sin saft.
Citera
2019-08-09, 12:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Granatäpple.

Kan nog också vara ett bra alternativ.

Jag gjorde egen grenadin när jag drev barer och då tog jag en del granatäpplejuice (Pressa själv.) till en och en halv del socker.

Sedan värmde jag upp allt i en tjockbottnad gryta så att sockret smälte i juicen men inte kokade.

Det gav mycket färg, men inte särskilt mycket smak.
Senast redigerad av Allaballawalla 2019-08-09 kl. 12:42.
Citera
2019-08-09, 13:24
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej!

https://www.tartdecor.se/

Hittade den här sidan när jag googlade på "färga grädde" det står hur du ska göra för att färga.

Finns både röd och lila färg.

Pulver eller pastafärg fanns i båda färgerna.

När jag sökte på orden "röd" och sedan sökte jag på "lila" på sidan jag länkade till så finns det marsipan som redan är färgad.
Hette "kavelmarsipan" så den är väl bara att kavla ut antar jag.
Citera
2019-08-09, 14:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Frukt- och/eller bärsaft.
Citera
2019-08-09, 14:44
Medlem
Citat:
Tack för svaren!

När du väl kokat ur, så ska du koka ner eller reducera koncentratet och ju mer du gör det, desto mer färg kommer du få fram. Men sedan så spädes det ju ut igen så att säga när du väl häller det i grädden.
OBS! Du ska inte röra ner det i grädden för då blir det rinnigt utan vända ner det med slev.
Jag skulle väl säga ta inte alla grädde på en gång utan typ halvera, samt vänd ner.
Där kommer du se om färgen räcker eller om du behöver koka mer och reducera ner det ännu mer för att få ut mer färg.
Jag tror väl någon typ av ljusröd färg får du fram, men lila borde inte vara något problem.
Återkom gärna med hur det gick och hur du gjorde!
Senast redigerad av Kammadaj 2019-08-09 kl. 14:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in