• 1
  • 2
2019-08-09, 11:02
Medlem
Ambelains avatar
Vitlökens mysterier, helt enkelt ...

Hur ska man göra för att få ut det bästa från den ?

Slarvigt, tycker många, är ju det allra vanligaste med att "Pressa" vitlök i en vitlökspress, och sen ha i det i maten, eller fräsa i oljan.

Andra gillar hellre att skiva runt, och sen ha det i maten - eller steka skivorna.

Ett tredje sätt är att "krossa" själva klyftan, med ett litet tryck med hjälp av tex bredsidan av kniven eller något liknande. Och sen ha i klyftan i maten, eller låta den halvkrossade klyftan få fräsa en stund i oljan.

Det sista sättet tycks vara alla TV-kockars absoluta favorit.
Aldrig man tex ser en TV-kock stå och pressa i en vitlökspress, utan det ska alltid "krossas" med knivens bredsida.

Så ...
Vad är det bästa?
Och för vad, i vad ??

Om man tex "bara" vill smaksätta själva oljan som maten sen ska stekas, tillagas i, så kan det ju ofta vara mycket enkelt att bara "krossa" klyftan lite lätt, och sen låta den snurra runt i oljan en stund tills den blir lite lätt ljusbrun - sen plockar man bort klyftan och kastar den.
Då är alltså oljan full av god vitlökssmak.

Men, när passar vitlökspressen bäst ?
Tex att pressa ner några klyftor i en tomatgryta, eller färs ?
Själv tycker jag att det är riskabelt, eftersom det lätt blir för mycket av lökens "syra" då.

Och att bara ha i rena skivor, det är iaf inget för just mig.

Vad är bäst?
Hur gör ni, och till vad - och varför ???

Ps.
Vad är bäst att fräsa vitlök i - olivolja, annan neutral olja (raps tex) - eller smör kanske ???
Själv gillar jag olivoljan bäst. Klart.
Citera
2019-08-09, 11:15
Medlem
Jag tycker att vitlökspressen ger i särklass starkast smaksättning. Att skiva den och ha ner i mat smakar inte ens vitlök.
Citera
2019-08-09, 11:15
Medlem
aaerligs avatar
Jag krossar klyftan med bredsidan kniven och hackar sedan upp den en aning i ganska grova bitar. Steker antingen i olja mycket snabbt (gillar ej bränd vitlök) innan jag häller på andra ingredienser alternativt lägger den i grytan samtidigt som exempelvis tomatsåsen.

Smakmässigt har jag ingen koll. Däremot blir det mindre disk än med pressen och mindre jobb jämfört med att finhacka.
Citera
2019-08-09, 11:22
Medlem
Regel nummer ett: använd alltid FÄRSK vitlök. Allt annat är djävulens verk.

Pressa vitlöken gör man för att inte ha vitlöksbitar synligt. T.ex i en sås, bolognese (smaksak), i biffar, etc

Hyvla vitlöken annars i väldigt tunna skivor. Den ska fräsas lite lätt i en stekpanna för att få fram sina ljuvliga smaker.
Citera
2019-08-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Jag tycker att vitlökspressen ger i särklass starkast smaksättning. Att skiva den och ha ner i mat smakar inte ens vitlök.
Mycket riktigt smakar det mer om man pressar den. Man kan också få mer smak genom att ha i mer vitlök. Skillnaden är att pressningen förstärker smaken av vissa ämnen mer än andra.
Citera
2019-08-09, 11:27
Medlem
Emlows avatar
Slår också ett slag för pressad, jag vill ha fram det starka ur vitlöken i maten. Tillsätter gärna lite extra än eventuellt recept föreslår.
Citera
2019-08-09, 11:30
Ugnsbaka en hel vitlök, blanda med valfri olja, spara i burk eller flaska, använd vid behov.
Håller länge.
Citera
2019-08-09, 11:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Vitlökspress använder jag bara till kalla såser, typ tsatziki.

Vid varmrätter med kortare tillagningstid krossar jag klyftorna och finhackar, vid varmrätter med längre tillagningstid krossar jag klyftorna och inget mer.
Citera
2019-08-09, 12:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett tredje sätt är att "krossa" själva klyftan, med ett litet tryck med hjälp av tex bredsidan av kniven eller något liknande. Och sen ha i klyftan i maten, eller låta den halvkrossade klyftan få fräsa en stund i oljan.

Det sista sättet tycks vara alla TV-kockars absoluta favorit.
Aldrig man tex ser en TV-kock stå och pressa i en vitlökspress, utan det ska alltid "krossas" med knivens bredsida.
Tror det mer är en bekvämlighetsfråga än smak, krossa går snabbt verktygen finns redan framme typ men mosa i en press då är det ett verktyg som ska tas fram och sen göras rent.
Citera
2019-08-09, 12:26
Medlem
Isnatts avatar
Beror på vilken rätt givetvis.
Tzatziki, vitlöksbröd, kalla såser - pressad. Smaken blir skarp och spetsig, vitlöken delvis rå.
Ska jag koka en köttfärssås eller gryta så hackar jag bara ner den. Långkokt ger den bara smak som i en buljong blandat med andra smaker som tillsammans blir gott. Man känner inte att det är just vitlök i.
Citera
2019-08-09, 12:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror det mer är en bekvämlighetsfråga än smak, krossa går snabbt verktygen finns redan framme typ men mosa i en press då är det ett verktyg som ska tas fram och sen göras rent.
Jo det är onekligen lite bekvämare att bara krossa klyftorna lätt och sen ha i dem i olja eller möret och fräsa lite lätt. För att ge fettet smak av vitlök.
Och sen plockar man bara upp klyftorna igen och kastar när det är färdigt.

Jättebra om man inte gillar att mumsa på tjocka bitar av vitlök.
Och så slipper man diska pressen ...
Citera
2019-08-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Ja kockar gillar sällan "TV-shop-grejer."

Vill man ha en "vitlöksmassa" motsvarande det som kommer ur pressen så kan man först hacka vitlöken och sedan lägga på en nypa salt och mosa med sidan av kniven. Saltet maler sönder vitlöken väldigt effektivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in