2019-08-08, 12:37
Medlem
Jag satt och funderade över en grej idag... allt fler par som har svårt att få barn på naturlig väg väljer att genomgå IVF, vad skulle det innebära i förlängningen.. naturligt så skulle ju dessa par inte få några barn och finns det en anledning att naturen sett till att just deras genetik inte är korrekt att föra vidare? Jag tänker exempelvis på män som har spermier som simmar för dåligt för att penetrera ägget, och där man då injicerar spermier i ägget istället. Förs den genetiken vidare till barnet som föds och med större risk att även han få spermier som simmar dåligt? Kommer det över lång tid innebära att vi har otroligt många par som behöver hjälp av sjukvården för att vi ska föröka oss?
Citera
2019-08-08, 12:54
Medlem
Så är det säkert i de fall det beror av arvsanlagen. Att två par inte kan få barn kan ha många andra orsaker.

Man kan ju också fundera på hur den ökande andelen kejsarsnitt påverkar människan:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-naturens-gang

Citat:
För 100 år sedan överlevde inte kvinnor med ett för trångt bäcken. Nu gör de det och kan föra generna vidare till sina döttrar, säger Philipp Mitteröcker, en av forskarna bakom studien, till BBC News.

I Brasilien förlöses nästa hälften av alla barn med kejsarsnitt.
Citera
2019-08-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Så är det säkert i de fall det beror av arvsanlagen. Att två par inte kan få barn kan ha många andra orsaker.

Man kan ju också fundera på hur den ökande andelen kejsarsnitt påverkar människan:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-naturens-gang

I Brasilien förlöses nästa hälften av alla barn med kejsarsnitt.
Ja absolut det finns ju såklart många orsaker det är sant. Att kvinnors bäcken är för trångt är ju helt klart ett problem och som du säger så förs ju det vidare till barnet. I framtiden föder kanske ingen vaginalt
Citera
2020-01-05, 16:21
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresubin
Jag satt och funderade över en grej idag... allt fler par som har svårt att få barn på naturlig väg väljer att genomgå IVF, vad skulle det innebära i förlängningen.. naturligt så skulle ju dessa par inte få några barn och finns det en anledning att naturen sett till att just deras genetik inte är korrekt att föra vidare? Jag tänker exempelvis på män som har spermier som simmar för dåligt för att penetrera ägget, och där man då injicerar spermier i ägget istället. Förs den genetiken vidare till barnet som föds och med större risk att även han få spermier som simmar dåligt? Kommer det över lång tid innebära att vi har otroligt många par som behöver hjälp av sjukvården för att vi ska föröka oss?

Jag har haft samma tankar och även funderat om det kan bero på att kanske deras släkte ska ”dö ut”. Det vill säga att alla de som inte kan få barn ska inte kunna göra så deras släkt lever vidare i fler generationer. Jag har även tänkt då hur världen skulle se ut om det inte gick att göra ivf och vissa släkten bara dog ut. Skulle vi då 50år framåt ha mindre befolkning på vissa ställen?
Citera
2020-01-21, 17:05
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Jag har haft samma tankar och även funderat om det kan bero på att kanske deras släkte ska ”dö ut”. Det vill säga att alla de som inte kan få barn ska inte kunna göra så deras släkt lever vidare i fler generationer. Jag har även tänkt då hur världen skulle se ut om det inte gick att göra ivf och vissa släkten bara dog ut. Skulle vi då 50år framåt ha mindre befolkning på vissa ställen?
Ja så kan det absolut vara och det kan teoretiskt vara så att barnen blir mindre benägna att klara sig (dvs fysiskt,psykiskt/mentalt). Men som tur var kompenserar samhället med att vara mer inkluderande och inte lika tufft som tidigare i historien.
Det vill säga det kanske jämnar ut sig och det naturliga urvalet får mindre betydelse från den värld som barnen växer upp i.
Citera
2020-01-22, 07:43
Medlem
Mundurs avatar
Mycket intressant frågeställning som jag också funderat på förut.

Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ja så kan det absolut vara och det kan teoretiskt vara så att barnen blir mindre benägna att klara sig (dvs fysiskt,psykiskt/mentalt). Men som tur var kompenserar samhället med att vara mer inkluderande och inte lika tufft som tidigare i historien.
Det vill säga det kanske jämnar ut sig och det naturliga urvalet får mindre betydelse från den värld som barnen växer upp i.

Problemet är ju att samhället inte alltid kan kompensera. Vid sämre tider försvinner hjälpmedlen och många kommer dö.
Citera
2020-01-22, 08:24
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mundur
Mycket intressant frågeställning som jag också funderat på förut.

Problemet är ju att samhället inte alltid kan kompensera. Vid sämre tider försvinner hjälpmedlen och många kommer dö.
Ja det är ju sant, om det skulle bli kraftigt försämrade tider så vet man inte hur det kommer slå ut delar av befolkningen.
Jag tror det är ett väldigt känsligt ämne att forska om, dvs om barn från ivf har sämre förutsättningar. Men det finns studier från andra länder som visar på att risk för diagnoser och beteendestörningar ökar.
Jag känner till ett barn som kommit till genom ivf och det barnet bekräftar teorin om att inte ha bra fysiska eller psykiska förutsättningar. Men det kan självklart vara en slump
Citera
2020-01-22, 22:42
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ja det är ju sant, om det skulle bli kraftigt försämrade tider så vet man inte hur det kommer slå ut delar av befolkningen.
Jag tror det är ett väldigt känsligt ämne att forska om, dvs om barn från ivf har sämre förutsättningar. Men det finns studier från andra länder som visar på att risk för diagnoser och beteendestörningar ökar.
Jag känner till ett barn som kommit till genom ivf och det barnet bekräftar teorin om att inte ha bra fysiska eller psykiska förutsättningar. Men det kan självklart vara en slump

Jag har också märkt av det faktiskt! Fascinerande att även fler verkligen lägger märke till det också. Vet några barn som kommit till via ivf och där har det ena barnet fysiska problem (mycket fetma) och det andra psykiska problem. Har själv tänkt att det varit något i det hela och ivf som kanske gör det. Men jag tror absolut att det är för känsligt i dagens samhälle att forska i överhuvudtaget då alla dessa människor som är ofrivilligt barnlösa skulle känna sig kränkta
Citera
2020-01-23, 08:12
Medlem
obscenitets avatar
Kejsarsnitt är ju ett ingrepp men det kan oxå bero på korrelationen mellan barnets storlek och bäcken, dvs att barnen är större vilket dem inte hade varit under sämre förutsättningar.

Ivf däremot är om man tänker strikt evolutionsbiologiskt ett större ingrepp. Naturen är ju som bekant grym och de som inte kan föröka sig dör ut. Men ivf går förbi evolutionen utifrån det perspektivet.
Men det kan även vara så att dessa individer har något att bidra med som inte behövdes innan denna manipulation. Utifrån ett funktionalistiskt perspektiv kan de behövas i samhället (som ex att deras hjälpbehov skapar arbetstillfällen).
Tidigare så behövdes inte handikappade mfl på samma sätt vilket de nu för tiden gör i större utsträckning.
Citera
2020-02-08, 00:24
Medlem
De flesta människor med diverse psykiska och fysiska åkommor har inte kommit till genom IVF. Att människor har problem att få barn på egen hand kan vara ett tillfälligt problem. Inget som nödvändigtvis visar de "inte ska" föröka sig.

Spermier väljs dock ut utan den selektion som förekommer vid vanlig befruktning. Enligt vad jag läst finns trots farhågor inget som tyder på märkbart negativa konsekvenser hos berörda barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in