• 1
  • 2
2019-08-08, 03:28
Medlem
Dinkeydonks avatar
Om vi leker med tanken att Jesus aldrig hade varit på det heliga berget och att jesus istället hade fått order att säga att det är rätt att mörda.

Hade ni tyckt att det hade varit okej att mörda om vi leker med tanken att jesus hade sagt att det var okej?

Hade ni, om ni varit fri från skuldkänslor och alla i samhället inte tyckte det var dåligt att mörda, mördat?
Citera
2019-08-08, 03:42
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Om vi leker med tanken att Jesus aldrig hade varit på det heliga berget och att jesus istället hade fått order att säga att det är rätt att mörda.

Hade ni tyckt att det hade varit okej att mörda om vi leker med tanken att jesus hade sagt att det var okej?

Hade ni, om ni varit fri från skuldkänslor och alla i samhället inte tyckte det var dåligt att mörda, mördat?

Väldigt många om och men... Till den grad att det blir helt orimligt.

Men mitt svar blir nej
Citera
2019-08-08, 04:19
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Väldigt många om och men... Till den grad att det blir helt orimligt.

Men mitt svar blir nej

Du menar att att det hade varit orimligt att inte mörda bara för att jesus eller valfri annan god kraft skulle sagt att det var okej eller rent av rätt?

Jag lever i den världen hela tiden, brukar ha ett jainistiskt synsätt på världen.

Man är snäll till snälla. Man är snäll till elaka i syfte att göra dom snälla.

Man skadar ingen, man tar hellre skit (Tar andras lidande) en att slå tillbaka med ord eller handling. Och lättar upp lidande för folk så dom kan hantera lidandet.
Citera
2019-08-08, 05:49
Medlem
Om du hade växt upp i en värld där man kallade vänster för höger och höger för vänster istället för hur det är nu så skulle du ha accepterat att det är tvärtom jämfört med hur det är nu och inte tänkt på det.

Om vi alla växt upp i en värld där det var okej att döda andra så hade nog de flesta funnit sig i det. Så frågan blir konstig eftersom att om vi växt upp i en sån värld så hade vi inte sett på det som vi ser på det nu när vi inte växt upp i en sån värld.

Ett bättre sätt att ställa frågan på är, "om du kunde mörda någon utan konsekvenser, hade du gjort det?"
Citera
2019-08-08, 06:06
Medlem
Det betyder ju att man själv kan bli mördad, så jag hade nog fegat ur, gått ihop med andra och bildat en non violence-pakt.
Citera
2019-08-08, 06:12
Medlem
Ja alltså det finns ju en del trosinriktningar (med många anhängare) som uppmanar till mord och det verkar inte som att de som utför detta har skuldkänslor så....
Citera
2019-08-08, 06:14
Medlem
ghostedbymes avatar
NEJ ! det är inte lätt att ta livet av andra eller sej själv
Citera
2019-08-08, 10:23
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Om du hade växt upp i en värld där man kallade vänster för höger och höger för vänster istället för hur det är nu så skulle du ha accepterat att det är tvärtom jämfört med hur det är nu och inte tänkt på det.

Om vi alla växt upp i en värld där det var okej att döda andra så hade nog de flesta funnit sig i det. Så frågan blir konstig eftersom att om vi växt upp i en sån värld så hade vi inte sett på det som vi ser på det nu när vi inte växt upp i en sån värld.

Ett bättre sätt att ställa frågan på är, "om du kunde mörda någon utan konsekvenser, hade du gjort det?"

Fast jag lever i den världen hela tiden. Jag förstår bara att vad man sänder ut i universum får man själv tillbaka. Jag kan döda alla jobbiga flugor hela tiden som ibland stör mig men jag har slutat göra det också. Brukar bara tala om för dom att dom är oönskade och att dom ska försvinna och sluta störa mig.
Citera
2019-08-08, 10:25
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osv...
Det betyder ju att man själv kan bli mördad, så jag hade nog fegat ur, gått ihop med andra och bildat en non violence-pakt.

Ja precis... Är ju precis det som jag fattar även om jesus aldrig funnits.

Att inte mörda folk finns inom alla religioner även utanför kristendomen.

Men Allah och muslimer som undantaget som uppmanar sina anhängare att döda alla som inte är muslimer... Såvida dom inte vill bli muslimer...

Livet är nog en av dom sista sakerna som är riktigt heliga.
Citera
2019-08-08, 10:28
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
NEJ ! det är inte lätt att ta livet av andra eller sej själv

Inte rätt heller men vad vet en nyfödd demonbäbis (Som du just nu har som avatar) om det.
Citera
2019-08-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk

Nej. Jesus åsikt är irrelevant när det kommer till min moral. Den bygger på andra saker.
Citera
2019-08-08, 10:29
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej. Jesus åsikt är irrelevant när det kommer till min moral. Den bygger på andra saker.

Berätta? Vilka saker bygger din moral att inte döda på?

Jag tänker som någon sa i tråden, vill man inte bli dödad själv så ska man inte döda andra. Att behandla andra som man själv skulle vilja bli behandlad är en bra karmatisk regel
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-08 kl. 10:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in