Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-08-06, 13:44
Medlem
Dinkeydonks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=H-brAjwru6g

Jag har funderat och funderat och jag anser att detta måste vara det ultimata svaret på meningen med allt.

Att allt som finns och inte finns det är meningen.

Att själva existensen av allt är meningen.

Jag har försökt att motargumentera mitt eget påstående men tycker att det är den bästa logiska förklaringen till meningen med livet och universum som i min värld låter rimligt.

För, för att motbevisa min till synes logiska förklaring måste man veta vad som ligger bortom existens och ickeexistens.

Jag tycker själv att mitt påstående är fruktansvärt retsamt för att det inte går att motbevisa och är den förklaring min mutantapehjärna tycker är logisk.

"Allt som är, är meningen".
Jag känner mig i alla fall till freds med min egen förklaring.

Tycker ni att föklaringen låter rimlig?

Hur kan man argumentera emot att allt som existerar eller inte existerar är meningen?
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 13:48.
Citera
2019-08-06, 13:48
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
https://www.youtube.com/watch?v=H-brAjwru6g

Jag har funderat och funderat och jag anser att detta måste vara det ultimata svaret på meningen med allt.

Att allt som finns och inte finns det är meningen.

Att själva existensen av allt är meningen.

Jag har försökt att motargumentera mitt eget påstående men tycker att det är den bästa logiska förklaringen till meningen med livet och universum som i min värld låter rimligt.

För, för att motbevisa min till synes logiska förklaring måste man veta vad som ligger bortom existens och ickeexistens.

Jag tycker själv att mitt påstående är fruktansvärt retsamt för att det inte går att motbevisa och är den förklaring min mutantapehjärna tycker är logisk.

"Allt som är, är meningen".

Tycker ni att föklaringen låter rimlig?

Hur kan man argumentera emot att allt som existerar eller inte existerar är meningen?

Är du igång nu igen.
Senast redigerad av kungarolf 2019-08-06 kl. 13:58.
Citera
2019-08-06, 14:02
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf

Är du igång nu igen.

Vem fan är du och vad har du emot mig?

Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 14:04.
Citera
2019-08-06, 14:16
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Allt som sker följer universums ordning,
En civilisation utplånas i fjärran galax, och här är vi, med lite för mycket tankar än vad som är hälsosamt för oss.
Men vad fan gör det.
En dag ser vår planet och mänsklighet slutet.

Samtidigt i en annan galax ställer en livsform sig samma fråga som du gör, och så fortsätter det.

Det ironiska är att det är helt enligt planen, det ännu mer ironiska är att det inte finns någon direkt plan.
Citera
2019-08-06, 15:28
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Allt som sker följer universums ordning,
En civilisation utplånas i fjärran galax, och här är vi, med lite för mycket tankar än vad som är hälsosamt för oss.
Men vad fan gör det.
En dag ser vår planet och mänsklighet slutet.

Samtidigt i en annan galax ställer en livsform sig samma fråga som du gör, och så fortsätter det.

Det ironiska är att det är helt enligt planen, det ännu mer ironiska är att det inte finns någon direkt plan.

Okej, då gör vi en sådan här plan. Vi tillintetgör all existens i universum, vilket leder till att vi slipper bry oss eller känna eller uppleva någonting dåligt någonsin igen.

Vi förintar vårat medvetande på nått sätt. Så är det som att inga problem någonsin har funnits så slipper vi bry oss
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 15:31.
Citera
2019-08-06, 15:31
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Okej, då gör vi en sådan här plan. Vi tillintetgör all existens i universum, vilket leder till att vi slipper bry oss eller känna eller uppleva någonting dåligt någonsin igen.

Vi förintar vårat medvetande på nått sätt. Så är det som att inga problem någonsin har funnits så slipper vi bry oss

Hur ska vi då förstå vårt medvetande om inget finns?
I grunden tror jag att det är total medvetenhet som du söker.
Citera
2019-08-06, 15:37
Medlem
Han (Du?) gör ingen skillnad på meningen med universum och meningen med livet. "Meningen med livet" är ju mest en fråga om HUR man ska leva, inte att man lever. Vi har värderingar som är meningsfulla t.ex. att vi tycker det är mer meningsfullt att vara en bra människa än en dålig. Den här sanningen förklarar inte detta.
Citera
2019-08-06, 15:40
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Han (Du?) gör ingen skillnad på meningen med universum och meningen med livet. "Meningen med livet" är ju mest en fråga om HUR man ska leva, inte att man lever. Vi har värderingar som är meningsfulla t.ex. att vi tycker det är mer meningsfullt att vara en bra människa än en dålig. Den här sanningen förklarar inte detta.

Men nej? Meningen med livet är inte nödvändigtvis en fråga om HUR man ska leva, det är ett felspår för att förstå det simpla svaret. Meningen med livet för mig är att livet finns, precis som universum gör.

Jag tycker inte att meningen är att vara god ELLER ond utan att vara både och. Positivitet negativitet, Precis allt som finns är meningen.

Meningen är att vara, medvetande livsform eller materiellt omedvetande objekt.

Så för mig har allt samma mening, allt som finns finns, Allt som upplevs upplevs, allt som är eller inte är ÄR meningen. Livet i universum eller själva universum gör detsamma.

För mig, samma mening, ja.
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 15:44.
Citera
2019-08-06, 15:43
Medlem
Citat:
Men nej? Meningen med livet för mig är att livet finns, precis som universum gör.

Meningen är att vara, medvetandes eller inte.

Så för mig har allt samma mening, allt som finns finns, Allt som upplevs upplevs, allt som är eller inte är ÄR meningen. Livet i universum eller själva universum gör detsamma.

För mig, samma mening, ja.

Så fort en människa strävar efter någonting t.ex. den här konversationen istället för att bara sitta och existera så betyder du att du finner mening i någonting mer än att bara finnas. Oavsett om du är medveten om det eller inte så har du en mening med livet utöver att du existerar.
Citera
2019-08-06, 15:45
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Så fort en människa strävar efter någonting t.ex. den här konversationen istället för att bara sitta och existera så betyder du att du finner mening i någonting mer än att bara finnas. Oavsett om du är medveten om det eller inte så har du en mening med livet utöver att du existerar.

Nej jag tycker inte att det är särskilt meningsfull att skriva. Jag tycker att meningen med livet och universum är samma mening, existensen är meningen. Jag har mest skapat ett konto för att äga sönder allt i min väg. Jag vill helst sluta existera.
Citera
2019-08-06, 15:46
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Hur ska vi då förstå vårt medvetande om inget finns?
I grunden tror jag att det är total medvetenhet som du söker.

Varför vill du förstå ditt medvetande? Fattar du inte att du finns?
Citera
2019-08-06, 15:48
Moderator
rancors avatar
Svaret är ju 42.....

// rancor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto