2019-08-06, 13:33
Medlem
PixelGuys avatar
Jag postade ett inlägg som raderades med motivationen att det citerade inlägget var off topic. Sedan när jag ifrågasatte detta, då handlade det plötsligt om en kedja av citat där något tidigare inlägg var off topic. Jag tvivlar på det där, för det var enbart mitt inlägg som raderades i början. Efter kontakt med en moderator i aktuellt forum så raderades inlägget som jag citerade.

Direktlänkar till bägge inläggen.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Här är mitt och det citerade inlägget som jag efter bästa förmåga har återskapat från minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon är fri att resa dit hon vill. Det är i USA som hon kan nå större berömmelse och bli mest känd.

"Det är nu det måste hända".

Hur ska hon lyckas nå ut med sin propaganda i ett land som har blivit svalare än någonsin?

I USA har antal varma dagar har minskat med 60 % sedan 1930.

https://postimg.cc/6484vTt7

Årets mätningar mellan januari-juli visar att perioden var kallare än någonsin sedan 1895.

https://postimg.cc/qNRSCTCP

Här är gårdagens PM konversation med moderatorn.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Citat:
Hej!

Hur kommer det sig att ett ytterst relevant inlägg blir raderat. Jag frågade hur Greta Thunberg ska lyckas propagera i ett land som har blivit svalare med tiden. Jag backade upp mitt påstående med temperaturstatistik i USA sedan 1895 för att inte fokus ska ligga på om jag har rätt eller fel mitt påstående.

Tråd: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Svar på inlägg: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Med vänlig hälsning

Hej

Inlägget citerar ett tidigare inlägg som var off topic, då raderas även citaten. Nu missades inlägget du citerade och det är åtgärdat nu. Hoppas det förklarar varför ditt inlägg togs bort, hör gärna av dig om du har fler frågor

Mvh
Mod

På vilket sätt var det citerade inlägget off topic?

Citat:
Hon är fri att resa dit hon vill. Det är i USA som hon kan nå större berömmelse och bli mest känd.

Hej

Det är en kedja av citerade inlägg som inlägget du citerar i sin tur citerar som främst handlar om Malena Ernman, globalism och miljön i Kina som inte har ngt med Greta att göra.

Mvh
Mod

Är inte detta lite väl långsökt att man ska ta hänsyn till vad andra skribenter har diskuterat innan jag citerar ett inlägg som definitivt handlade om Greta Thunberg?
Citera
2019-08-06, 14:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Suck, denna nazi-moderering. Det förstör forumet. Det går inte att föra en vettig konversation, för man måste trippa på tårna så för moderatorerna. Helt fel att ta bort relevanta inlägg!
Citera
2019-08-06, 15:06
Medlem
Det är egentligen inga konstigheter kan jag tycka, även om jag förstår att du tycker det är lite trist. Men om något börjar som ett off topic spår får man ibland rensa lite där det citerat också, annars ligger det kvar och skapar nya off topic spår i längden, gäller väl främst i större och aktiva trådar.

Inga konstigheter egentligen och av allt att döma har du inte ens fått en varning för det, så jag ser inget fel alls.
Citera
2019-08-06, 15:49
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det är egentligen inga konstigheter kan jag tycka, även om jag förstår att du tycker det är lite trist. Men om något börjar som ett off topic spår får man ibland rensa lite där det citerat också, annars ligger det kvar och skapar nya off topic spår i längden, gäller väl främst i större och aktiva trådar.

Inga konstigheter egentligen och av allt att döma har du inte ens fått en varning för det, så jag ser inget fel alls.

Detta löser man bäst genom att först ta bort inlägg som höll sig till ämnet och när någon klagar tre timmar senare så städar man bort eventuella inlägg som var off topic. Är det så jag ska tolka det hela?

Någon som känner sig manad får gärna posta hela kedjan med inlägg ända fram tills inlägget som handlar om Malena Ernman, globalism och miljön i Kina.
Citera
2019-08-06, 15:54
Medlem
kalipp0s avatar
Idiotiskt beslut att radera ditt inlägg. Moderaterna har på sistone blivit så sjukt dåliga.
Citera
2019-08-06, 17:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag postade ett inlägg som raderades med motivationen att det citerade inlägget var off topic. Sedan när jag ifrågasatte detta, då handlade det plötsligt om en kedja av citat där något tidigare inlägg var off topic. Jag tvivlar på det där, för det var enbart mitt inlägg som raderades i början. Efter kontakt med en moderator i aktuellt forum så raderades inlägget som jag citerade.

Direktlänkar till bägge inläggen.

Här är mitt och det citerade inlägget som jag efter bästa förmåga har återskapat från minnet.

Här är gårdagens PM konversation med moderatorn.

Ett citat av ett OT-inlägg kan självklart behöva raderas det också även om svaret i viss mån för diskussionen in på ämnet igen.

Jämför med andra regler. Om någon skriver ett 1.01 går det ju inte att citera och skriva att det där är reklam.
Citera
2019-08-06, 17:45
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Idiotiskt beslut att radera ditt inlägg. Moderaterna har på sistone blivit så sjukt dåliga.

Ja förvisso, men helt klart bättre nu rent generellt än för 5 månader sen är dem faktiskt.
Det här var helt fel dock.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ett citat av ett OT-inlägg kan självklart behöva raderas det också även om svaret i viss mån för diskussionen in på ämnet igen.

Jämför med andra regler. Om någon skriver ett 1.01 går det ju inte att citera och skriva att det där är reklam.

Usch. Du är inte på riktigt.
Citera
2019-08-06, 19:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ja förvisso, men helt klart bättre nu rent generellt än för 5 månader sen är dem faktiskt.
Det här var helt fel dock.

Usch. Du är inte på riktigt.

Du är inte på riktigt om du inte förstår detta.

Om ett uppenbart regelbrott postas och citeras måste självklart även citeringen raderas. Annars skulle ju 1.01 accepteras.
Citera
2019-08-06, 19:49
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:

Du menar alltså att en hel kedja av inlägg ska raderas bara för att ett inlägg långt tillbaka var off topic? Som du ser så var inlägget som jag citerade inte off topic. Det har inte heller dykt upp något bevis för att detta inlägg citerade något annat inlägg som var off topic.
Citera
2019-08-06, 21:08
Moderator
Tinuviels avatar
Kedjan av inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Edward
Greta reser åt fel håll. Det är i Asien Smogen ligger tungt över alla storstäder
Ovan citeras och besvaras av:
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Utmärkt! Kina med sina nya kommande kolkraftverk så väljer mamma Malena att segla Greta åt fel väderstreck? I Kina och länder som Indien är utsläppen enorma, globalisterna som äger båten Greta skall segla med måste ändra kurs!

Båda inläggen citeras och får detta svar:
Citat:

På det inlägget följer ditt svar som du citerar ovan:
Citat:
Hur ska hon lyckas nå ut med sin propaganda i ett land som har blivit svalare än någonsin?

Här ser man att antal varma dagar har minskat med 60 % sedan 1930.

https://i.postimg.cc/vTzrC6Kv/January-July-Percent-Of-Hot-Days-At-All-US-Historical-Climatolog.png

Årets mätningar mellan januari-juli visar att den perioden var kallare än någonsin sedan 1895.

https://i.postimg.cc/8zBS9kkz/January-July-Average-Maximum-Temperature-At-All-US-Historical-Cl.png

Sedan finns ett moderatormeddelande i tråden:
Citat:
Tänk på att tråden handlar om Greta, inte om miljöproblemen primärt.

Diskussion som svävar iväg för långt från Greta kommer att tas bort, och i vissa fall även varnas.

/mod

Jag kan tycka att inläggen som ledde fram till ditt inte var speciellt OT. De fokuserar på Greta Thunberg och hennes val att åka till USA istället för länder som kanske kan anses vara större problem ur klimatsynpunkt. Ditt inlägg är dock på gränsen om man ser till moderatormeddelandet då det leder in tråden på en diskussion om väder/klimat i USA istället för att lägga fokus på Greta Thunberg.
Citera
2019-08-06, 21:52
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ett citat av ett OT-inlägg kan självklart behöva raderas det också

Nej. Man gör en prövning. Om inlägget hade varit godtagbart utan citatet är det ju bättre att EDITERA inlägget och ta bort citatet, om det är så att citatet innehåller regelbrott, men inte själva inlägget. Speciellt om den som postade inlägget inte kunde själv avgöra om det var ett regelbrott.

Citat:
Om någon skriver ett 1.01 går det ju inte att citera och skriva att det där är reklam.

Det är ju självklart, att det är ifråga om reklam tillför ju inte till tråden såklart. Men låt oss säga ett litet mer avancerat exempel - en person postar ett inlägg i en ABoK-tråd en länk till en nyhetssida om något mordfall via en URL shorterner.

Sedan säger vi att jag citerar det inlägget och skriver något vettigt svar ang det mordfallet och kanske kommenterar nyhetsartikeln också, kanske t.o.m. med lite källor och länkar om mordfallet som för det framåt.

Sedan tar den som skrev inlägget och ändrar pekningen på URL-shorterner-länken (via sin inloggning på URL-shorternern då) så att den leder rakt in på en sida där de säljer satellitpiratkort - eller rentav en sida där massa användare outas - kanske för att jävlas eller trollas.
Nu innehåller ju mitt citat en länk som leder rakt in på en piratsida.

Inläggspostarens inlägg ska ju givetvis raderas. Men mitt citerade inlägg ska ju inte raderas, det innehåller ju något som för tråden vidare, och är inget regelbrott ursprungligen. Att det nu citerade inlägget (och mitt inlägg) nu blivit ett regelbrott pga att inläggspostaren ändrat pekningen ska ju inte påverka mitt inlägg.

Då är det lämpligare att man EDITERAR inlägget, och ev tar bort länken genom att ersätta den med **********, alt tar bort citatet helt, så att inlägget blir citat-löst, eller om inlägget blir "förstört" utan länken - kör länken via en ny shorterner och ersätt länken i inlägget.
Och sedan skriva en kommentar längst ner "Ersatte länken i citatet då inläggspostaren för den du citerat ändrat pekningen för länken in på en piratsida /Mod"
Senast redigerad av sebnie 2019-08-06 kl. 21:58.
Citera
2019-08-06, 23:30
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag kan tycka att inläggen som ledde fram till ditt inte var speciellt OT. De fokuserar på Greta Thunberg och hennes val att åka till USA istället för länder som kanske kan anses vara större problem ur klimatsynpunkt. Ditt inlägg är dock på gränsen om man ser till moderatormeddelandet då det leder in tråden på en diskussion om väder/klimat i USA istället för att lägga fokus på Greta Thunberg.

Tackar! Anledningen till att jag postade temperaturdata var för att inte fokus skulle hamna på väder/klimat i USA. Om man inte direkt backar upp sina påståenden med källor & dylikt så brukar detta ofta leda till eviga cirkeldiskussioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in