Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-05, 01:41
Medlem
Hej flashback. hoppas någon som har samma symptom kan hjälpa mig. Jag har mardrömmar ibland och när jag vaknar upp, känns det att hela min kropp är irriterad. jag blir lätt arg och får utbrott, är nedstämd men har inte självmordstankar. Jag förstår inte människor överlag när de gör vissa handlingar. t.ex de som har spelmissbruk, och anledningen är att det är väldigt tydligt att i längden är man en förlorare så varför människor spelar såna spel eller tjejer som blir kär i badboys m.m.
har haft såna symptom snart i tio år och har haft kontakt med psykiatri senaste två åren. jag får ångest t.ex när jag går till kassa och vill betala men vet inte varför jag får det. jag bryr mig inte överlag vad folk tänker om mig. det finns en paradox i mig. jag kan göra saker som normala människor inte törs att göra samtidigt får jag panik när jag ska redovisa en sak framför andra människor. Jag har provat alla anti depressiva medel men inga har hjälpt mig förutom benzo. vad tycker ni att jag har för diagnos? och vilken läkemedel som kan hjälpa mig bäst? När det gäller ångest i sociala sammanhang har jag haft sociala jobb senaste fyra åren men symptomen har ej försvunnit utan eskalerat senaste året.
måste säga att jag är uppvuxen i Mellanöstern och stryk från föräldrar och samhället var som en daglig sak. blev slagen nästan varje dag när jag var 14 år. Så jag är mest intresserad av någon typ av lösning som kan ta bort eller hantera ångestproblematiken.
Senast redigerad av ensamwolf 2019-08-05 kl. 01:46.
Citera
2019-08-05, 02:25
Medlem
Meditera och djupandning
Citera
2019-08-05, 08:51
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamwolf
Hej flashback. hoppas någon som har samma symptom kan hjälpa mig. Jag har mardrömmar ibland och när jag vaknar upp, känns det att hela min kropp är irriterad. jag blir lätt arg och får utbrott, är nedstämd men har inte självmordstankar. Jag förstår inte människor överlag när de gör vissa handlingar. t.ex de som har spelmissbruk, och anledningen är att det är väldigt tydligt att i längden är man en förlorare så varför människor spelar såna spel eller tjejer som blir kär i badboys m.m.
har haft såna symptom snart i tio år och har haft kontakt med psykiatri senaste två åren. jag får ångest t.ex när jag går till kassa och vill betala men vet inte varför jag får det. jag bryr mig inte överlag vad folk tänker om mig. det finns en paradox i mig. jag kan göra saker som normala människor inte törs att göra samtidigt får jag panik när jag ska redovisa en sak framför andra människor. Jag har provat alla anti depressiva medel men inga har hjälpt mig förutom benzo. vad tycker ni att jag har för diagnos? och vilken läkemedel som kan hjälpa mig bäst? När det gäller ångest i sociala sammanhang har jag haft sociala jobb senaste fyra åren men symptomen har ej försvunnit utan eskalerat senaste året.
måste säga att jag är uppvuxen i Mellanöstern och stryk från föräldrar och samhället var som en daglig sak. blev slagen nästan varje dag när jag var 14 år. Så jag är mest intresserad av någon typ av lösning som kan ta bort eller hantera ångestproblematiken.

Är ingen riktig expert, men det låter precis som PTSD . Åtminstone så passar din beskrivning till 99%

Vägen att tackla posttraumatiskt stressyndrom och lindra den går bättre genom kognitiv beteendeterapi . Skiten du har inom dig måste komma ut genom dina ord , eventuellt kombineras med en medicin som du inte testat än.. Du måste vara envis och kräva kognitiv beteendeterapi via din kontakt på psykiatrin och kräv en remiss till en terapeut. Hoppa inte över det steget. Om du får tummen ner p.g.a. kostnaden för landstinget, så finns det privata mottagningar som är dyra (över 1000:-per timme ) Men det är välinvesterade pengar . Terapeuten försöker först och främst stabilisera dig så att du kan börja prata om händelser som du varit med om. Det kommer att bli jobbigt men nödvändigt. Det skadar inte heller att lära sig meditera , det är den bästa självmedicineringen som går att hitta.
Senast redigerad av Opaque 2019-08-05 kl. 09:32.
Citera
2019-08-05, 10:17
Medlem
uh-huhs avatar
Varit exakt där du är, började använda droger vilket är den lätta vägen att få bort symtomerna, tills drogerna i sig blev ett nytt problem.
Nu efteråt önskar jag att jag visste att jag bara var under stimulerad.
Med andra ord - börja motionera,ut o gå 60 min varje dag ö, klarar du inte de direkt så börja med 30 min.
Du kommer få bättre aptit, bättre sömn och vara mindre stressad.
Det är såklart jobbigt men det gör underverk

Ps bensodiazepiner räknas inte som antidepressiva
Citera
2019-08-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är ingen riktig expert, men det låter precis som PTSD . Åtminstone så passar din beskrivning till 99%

Vägen att tackla posttraumatiskt stressyndrom och lindra den går bättre genom kognitiv beteendeterapi . Skiten du har inom dig måste komma ut genom dina ord , eventuellt kombineras med en medicin som du inte testat än.. Du måste vara envis och kräva kognitiv beteendeterapi via din kontakt på psykiatrin och kräv en remiss till en terapeut. Hoppa inte över det steget. Om du får tummen ner p.g.a. kostnaden för landstinget, så finns det privata mottagningar som är dyra (över 1000:-per timme ) Men det är välinvesterade pengar . Terapeuten försöker först och främst stabilisera dig så att du kan börja prata om händelser som du varit med om. Det kommer att bli jobbigt men nödvändigt. Det skadar inte heller att lära sig meditera , det är den bästa självmedicineringen som går att hitta.

Jag är medveten att beteendeterapi kan hjälpa att bli av med skiten men när det gäller mig vet jag inte med vilken händelse ska jag börja med. det tar nog några år och timmar att prata om allt. När jag skriver att jag blev misshandlad psykisk och fysisk menar jag verkligen varenda dag. så det har inte varit en engångsföreteelse. många läkare har också nämnt PTSD men jag har bott i Sverige i åtta år så min resonemang är att PTSD kan inte sitta i mig så länge. paradoxen som finns i mig gör att jag kan vara himla öppet med terapeuten från första dagen och berätta allt.och har träffat två terapeut tills nu. men grejen är att mina problem är så grova att terapeuten blir häpnadsväckande då är de ovana med såna grova problem. dålig barndom,våld i hemmet, fattigdom och m.m har jag allt i bagaget. jag är bredd att bli av med mina känslor helt och hållet om det hjälper att ta bort jävla ångesten. träningen hjälper mig lite grann, kan säga några timmar men inte så mycket.
Citera
2019-08-05, 12:39
Medlem
Opaques avatar
Terapeuter som är traumafokuserade behöver du ha. Någon som behandlar och bemöter dina tankar som du har i nutid . Nästan alla patienter med trauman har liknande tankegångar som bestämmer hur man tänker om sig själv. Skuld,skam,ilska,avsky, ånger etc. Dessa tankar håller dig sysselsatta hela dagarna och nätterna,förutom efter träningen då du är fysiskt matt.

Och jo, PTSD kan "Utvecklas" och sitta kvar utan hjälp till självhjälp. Under 8 år kan man vänja sig vid att må phyton och fokusera på annat än det som utlöste din ångest.
Citera
2019-08-05, 19:09
Medlem
Det låter som PTSD och den sitter kvar tills du bearbetat orsakerna. Beroende på vad du varit med om tar en trauma behandling 2-10 år OM du får hjälp av någon kunnig.

Kan du vara utan medicin är det bra. Sen är det svårt att hitta någon medicin som rår på ptsd. Lamictal är en epilepsi/bipolär medicin som man på senare tid visat sej kunna hjälpa människor med ptsd.

Har själv ptsd och känner igen det du beskriver. Rekommenderar dej att hitta en bra terapeut med god kunskap inom trauma området. Bra om terapeuten oxå kan emdr, hypnos. Toppen blir det om terapeuten även jobbar med kroppen på ett eller annat sätt då ptsd har en tendens att "fastna" i oss rent fysiskt. Hittar du någon som kan somatic expereing så är det tiptop.

Ta hand om dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in