2019-08-04, 15:01
Medlem
Stekpannor i kolstål verkar vara en trendig grej för tillfället. Jag har även själv skaffat en och som jag härdat enligt alla konstens regler och som funkar riktigt bra. Kul att testa på nya grejer.

Men för att stekpannan ska få den där eftertraktade non-stick ytan så behöver den härdas vilke man gör genom att hetta upp matolja i pannan tills oljan börjar ryka, så bildas en non-stick ytan på kolstålet.

En av orsakerna till att kolstålet är trendigt verkar vara att man vill komma bort från teflonet eftersom det innehåller så mycket "farliga kemikalier", men fortfarande vill ha en bra non-stick yta.

Men hur är det egentligen med härdat kolstål, jag har för mig att man aldrig borde hetta upp oljor så att de börjar ryka för då bildas ämnen som är carcinogener och om de är del av non-stick ytan på en kolstål panna hamner de även i maten.

Synpunkter?
Citera
2019-08-04, 15:12
Medlem
Antivalents avatar
Vad kör du för olja?

Olivolja "extra virgin" har rätt låg röktemperatur, bättre är det med typ raps, solros eller majs.
Citera
2019-08-04, 15:26
Medlem
Jag använde linfröolja eftersom det var den bästa oljan för ändamålet, åtminstone enligt de googlingsresultat jag fick fram.

Men oberoende om man ska hetta upp oljan tills den ryker för att det ska bildas en non-stick yta så det väl ingen höjdare om det bildas carcinogener ämnen. Och om orsaken till att man överger sin teflonpanna för att undvika farliga kemikalier, ja det verkar inte helt genomtänkt.
Citera
2019-08-04, 15:29
Medlem
Vet inte hur farligt teflon är vid förtäring men lagren under kan ju vara det. Själva pannan består av aluminium så en sliten non-stick är kanske inget vidare, förutom att det bränner fast.

Du får ju i dig ganska små mängder av oljan du härdar stålpannan med. Olja i matlagning är boven i dramat s a s.

Sen kan man undra över exakt vilka ämnen som finns i din panna i kolstål och i vilka mängder (samma gäller såklart gjutjärn).
Citera
2019-08-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Stekpannor i kolstål verkar vara en trendig grej för tillfället. Jag har även själv skaffat en och som jag härdat enligt alla konstens regler och som funkar riktigt bra. Kul att testa på nya grejer.

Men för att stekpannan ska få den där eftertraktade non-stick ytan så behöver den härdas vilke man gör genom att hetta upp matolja i pannan tills oljan börjar ryka, så bildas en non-stick ytan på kolstålet.

En av orsakerna till att kolstålet är trendigt verkar vara att man vill komma bort från teflonet eftersom det innehåller så mycket "farliga kemikalier", men fortfarande vill ha en bra non-stick yta.

Men hur är det egentligen med härdat kolstål, jag har för mig att man aldrig borde hetta upp oljor så att de börjar ryka för då bildas ämnen som är carcinogener och om de är del av non-stick ytan på en kolstål panna hamner de även i maten.

Synpunkter?
Jag kör med min gamla gjutjärnspanna som jag fick när jag flyttade hemifrån av min farmor som i sin tur fick den av sin svärmor när hon gifte sig 1934, den är garanterat minst 150 år gammal
men fungerar perfekt.
Citera
2019-08-04, 16:31
Bannlyst
Citat:

Synpunkter?

”Trendig grej”???
Du är inte så gammal va?
Citera
2019-08-04, 16:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag vet inte om det är en så väldigt ny grej. Stekpannor i järn eller stål är det man haft hela tiden så länge man kunnat steka i panna.

Om någonting är "nytt" i sammanhanget så är det teflonbelagda pannor och stekpannor i aluminium. Teflon har bara funnits i ca 70 år, järnåldern var för 2000 år sedan.
Citera
2019-08-04, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Teflon har bara funnits i ca 70 år, järnåldern var för 2000 år sedan.

Summerar upp det hela bra. Teflon är piss.
Citera
2019-08-04, 18:23
Medlem
Provokatörs avatar
De Buyer - oöverträffat franskt kolstål som bara blir bättre med åren, tung som fan men bra.

Hettas upp snabbare och svalnar snabbare.

/Provokatör
Citera
2019-08-04, 18:47
Medlem
Köpte en i kolstål av känt märke. Ägnade många timmar åt att plocka fram "rätt information" och att göra rätt när stekte in den. När klar så såg stekpannan för djävlig ut och köttet och fisken stekte fast i vilket fall.

Jag betvivlar inte att det är en fantastisk sak. Om man gör rätt. Men du får nog räkna med att ägna mycket tid och energi åt din kolstålsstekpanna. Frågan är om du är den typen som vill ägna den tiden och energin? Jag är uppenbarligen inte en sådan, jag gav upp.

Det finns numera gjutjärnspannor som är lite lättare, hade nog passat mig bättre. Använt gjutjärnsstekpannor förr, den jag hade då var tung och det fanns risk pannkakorna smakar fisk från att stekt fisk dagen innan. Men annars lätt att använda.
Citera
2019-08-04, 23:07
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Köpte en i kolstål av känt märke. Ägnade många timmar åt att plocka fram "rätt information" och att göra rätt när stekte in den. När klar så såg stekpannan för djävlig ut och köttet och fisken stekte fast i vilket fall.

Jag betvivlar inte att det är en fantastisk sak. Om man gör rätt. Men du får nog räkna med att ägna mycket tid och energi åt din kolstålsstekpanna. Frågan är om du är den typen som vill ägna den tiden och energin? Jag är uppenbarligen inte en sådan, jag gav upp.

Det finns numera gjutjärnspannor som är lite lättare, hade nog passat mig bättre. Använt gjutjärnsstekpannor förr, den jag hade då var tung och det fanns risk pannkakorna smakar fisk från att stekt fisk dagen innan. Men annars lätt att använda.

Det krävs egentligen inte så mycket tid och energi, bara lite omtanke. Olja in ett tunt lager och lägg in i ugnen i 40 minuter på högsta värmen någon gång ibland. Annars är det inte mycket tid man behöver lägga.

Idag stekte jag ägg i min panna. Äggen gled runt som om det vore en non-stick panna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in