2019-08-04, 13:05
Avslutad
Jag får Iktorivil 2 mg, 100 st.

Men de senaste gångerna har jag fått Rivotril, 90 st. 2 ggr. Eftersom det är en kontrollerad substans så är min läkare noga med att jag sköter den, men nu fattas det 20 st. Kan jag gå till apoteket o få de 20 kvarvarande i en zippåse eller nått? Jag förstår att de måste bryta en förpackning då, de finns bara i 90-/100-pack.

Men vist, läkaren litar på mig om jag säger att jag bara får 90 st, så det är egentligen inget problem.
Citera
2019-08-04, 13:26
Medlem
Apoteket ska så klart rätta till om du har fått en defekt burk med felaktig mängd. Men samtidigt låter det som en osannolik berättelse om man kommer in och hävdar att man fått för lite i en obruten förpackning med klassad substans från apoteket. Apoteket har generellt hög kontroll på sina leverantörer, och jag har aldrig fått felaktig mängd av något. Du kan försöka, men det känns inte troligt.

Edit: Eller menar du att de har gett dig fel burk, så du har fått en annan burk märkt med annan mängd än vad som står på receptet? I så fall hade jag gått in och krävt mina tabletter, sen får de lösa det hur de vill.
Senast redigerad av Dogmatix 2019-08-04 kl. 13:29.
Citera
2019-08-04, 13:30
Medlem
Du kan gå till apoteket och få rätt mängd.
Citera
2019-08-04, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Apoteket ska så klart rätta till om du har fått en defekt burk med felaktig mängd. Men samtidigt låter det som en osannolik berättelse om man kommer in och hävdar att man fått för lite i en obruten förpackning med klassad substans från apoteket. Apoteket har generellt hög kontroll på sina leverantörer, och jag har aldrig fått felaktig mängd av något. Du kan försöka, men det känns inte troligt.

Edit: Eller menar du att de har gett dig fel burk, så du har fått en annan burk märkt med annan mängd än vad som står på receptet? I så fall hade jag gått in och krävt mina tabletter, sen får de lösa det hur de vill.
Det står i min receptlista på 1177, att jag har 2 st recept kvar på 10 st vardera kvar på 2 recept.
Citera
2019-08-04, 13:52
Bannlyst
Ring till apoteket och fråga.
Citera
2019-08-04, 16:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Det är ganska vanligt att parallellimporterade varianter har färre tabletter eller mindre mängd. T.ex. antibiotika som är 28 tabletter istället för 32 eller att man får tre tuber med 30 gram i varje istället för en tub på 100 gram.

Själv tycker jag det är ganska tveksamt att det är tillåtet, klart det blir billigare med mindre mängd...
Citera
2019-08-12, 18:24
Medlem
NioLivs avatar
Lånar tråden lite ist för att skapa en ny tråd.
Jag har en månads intervall på en av mina mediciner.
Kan jag hämta ut en månad efter det datum jag fick receptet eller en månad efter det datum jag senast hämtade ut?
Citera
2019-08-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Lånar tråden lite ist för att skapa en ny tråd.
Jag har en månads intervall på en av mina mediciner.
Kan jag hämta ut en månad efter det datum jag fick receptet eller en månad efter det datum jag senast hämtade ut?

En månad efter senaste uttag.
Citera
2019-08-12, 18:33
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TofslanVifslan
En månad efter senaste uttag.
Ok tack då vet jag.
Citera
2020-01-16, 10:15
Medlem
För att göra en lång historia kort. Har Laro och var ivähg på behgandling i höstas. i samband med det så skrevs det ut 52 2 mg sub och 52 st 8 mg tabletter. Nu gjorde jag bort mig i bensoruset och hämtade ut allt såhjär stod det på receptet

2 8 mg tabletter =16 mg av en dos på 20 mg
Indikation Laro
Delas via laromotagning paromagruppen.

Nu är jag sedan flera månader hemma igen och hämta som sagt ut receptet (vet ej hur eller när eller öht om jag ens själv gjort det) Nu frågade dom på motagningen om jag hämtat bu7t buprenorfin nekade ju i STEN kan dom på något vis bevisa att jag hämtat ut då jag blivit av med legget så och umgås i missbrukarkretsar och bor i en halvstor stad så är det ju inte helt osannolikt att någon annan skulle kunna ha gjhort det. tablettermna i sig har jag ingen aning om vart dom är då jag varit så bensad och hon sa idag att har du hämtat ut så då måste du komma in med dom. tips !! ooch helst snabbA SÅDANA!!
Citera
2020-01-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillwitte
För att göra en lång historia kort. Har Laro och var ivähg på behgandling i höstas. i samband med det så skrevs det ut 52 2 mg sub och 52 st 8 mg tabletter. Nu gjorde jag bort mig i bensoruset och hämtade ut allt såhjär stod det på receptet

2 8 mg tabletter =16 mg av en dos på 20 mg
Indikation Laro
Delas via laromotagning paromagruppen.

Nu är jag sedan flera månader hemma igen och hämta som sagt ut receptet (vet ej hur eller när eller öht om jag ens själv gjort det) Nu frågade dom på motagningen om jag hämtat bu7t buprenorfin nekade ju i STEN kan dom på något vis bevisa att jag hämtat ut då jag blivit av med legget så och umgås i missbrukarkretsar och bor i en halvstor stad så är det ju inte helt osannolikt att någon annan skulle kunna ha gjhort det. tablettermna i sig har jag ingen aning om vart dom är då jag varit så bensad och hon sa idag att har du hämtat ut så då måste du komma in med dom. tips !! ooch helst snabbA SÅDANA!!

Hade du anmält förlusten av legget innan recepten hämtades ut? Läkare kan se vad och när man har hämtat ut och om det finns fler uttag kvar på recept. De kan även ta bort resterande uttag av recept.
Om du har varit så bensad så har du förmodligen själv hämtat ut tabl och sålt eller bjudit bort skiten!
Den stora frågan är ju varför du har blivit inskriven i laro när du verkar ha rejäla problem med benso?!
Är du öht motiverad till att styra upp ditt liv??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in