2019-08-04, 12:15
Medlem
Hej,

Tidigare i år började jag att testa mig på dropshipping, dvs att alla leveranser och logistik sköts av en tredje part så att jag endast bygger ett varumärke, hemsida och marknadsför produkterna på sidan.

Min e-handelssida fokuserar på att sälja print-on-demand-smycken där vi graverar en bild eller text som kunden bifogat med sin order på ett halsband. Responsen från nöjda kunder har varit väldigt bra men där jag fallit kort är att leverera bra kundtjänst, garantera ett snyggt resultat på smycket och leveranstiden från leverantören har flera gånger tagit 3-4 veckor vilket är oacceptabelt om jag vill få återkommande kunder.

Under mars - juni har jag sålt 1500 smycken (825Kkr) men inte gjort någon direkt vinst då jag annonserat ganska hårt på facebook och instagram med amatörmässiga videos.

Det jag behöver hjälp med är hur jag ska gå till väga för att skapa dessa smycken själv utan att förlita mig på en leverantör som är alldels för långsam för att jag ska kunna bibehålla en nöjd kundkrets. Det som jag behöver är en lasermaskin för beskärning och gravering samt lära mig hur jag använder en sådan och köpa in olika smyckesvarianter (halskedjor, armband, nyckelring etc) att fästa det graverade verket på.

Exempel på smycken

Tycker ni att detta är att ta vatten över huvudet för den lilla omsättningen jag haft? Ett enklare alternativ skulle vara att hitta ett företag i sverige som redan har tillgång till en lasergraveringsmaksin och kundskapen kring att skapa smycken, men jag vet inte riktigt vart jag ska leta.

Tar gärna emot råd på hur jag ska göra för att expandera.

Tack!
Citera
2019-08-04, 12:45
Medlem
Otursmannens avatar
Sök leverantörer. Och anlita kundtjänst.

Undrar bara om du kan svara på en fråga.
Hur mycket har du investerat i din projekt. Och hur lång tid tog det att komma upp i de siffror. Samt vad är din vinst marginal.
Citera
2019-08-04, 12:57
Medlem
Asmodeusvults avatar
Ska du köpa in en egen lasergravyr-maskin? Låter för dyrt. Hur gör du idag, är det en stor leverantör eller någon ”etsy”-säljare? Är din leverantör inom samma geografiska marknad som där du har dina kunder eller kostar frakt mer hos dig än hos dina konkurrenter?

Hur många konkurrenter har du?
Har du några konkurrentfördelar jämfört med alla andra som säljer lasergravyrsgrejer?
Har du kunder bara inom eller utanför Sverige? Etc…
Citera
2019-08-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ska du köpa in en egen lasergravyr-maskin? Låter för dyrt. Hur gör du idag, är det en stor leverantör eller någon ”etsy”-säljare? Är din leverantör inom samma geografiska marknad som där du har dina kunder eller kostar frakt mer hos dig än hos dina konkurrenter?

Hur många konkurrenter har du?
Har du några konkurrentfördelar jämfört med alla andra som säljer lasergravyrsgrejer?
Har du kunder bara inom eller utanför Sverige? Etc…

Att köpa en lasermaskin kostar definitivt en rejäl slant, men andrahandsvärdet håller relativt bra. Dock känner jag att det är fördelaktigt om jag hittar en leverantör med bättre leveranstider i sverige än att jag gör det själv då jag värdesätter att jobba från datorn väldigt högt istället för att vara fast i en verkstad och hantera ordrar.

Leverantören skickar ifrån Tyskland och är relativ stor men håller nästan aldrig sina utlovade leveranstider vilket resulterar i massor av jobbiga mejl från kunder och klagomål. Det smidiga med den nuvarande leverantören är att dom är anslutna till shopify vilket gör det väldigt smärtfritt att ta emot och uppfylla beställningar då de automatiskt vidarebefodras till leverantören. Frakten kostar mig €5 per order och tar runt 10 dagar.

Jag säljer en silhuettvariant av bilden de vill få graverad som ger en väldigt personlig känsla vilket jag inte sett någon annan svensk hemsida sälja. Det finns andra sidor som säljer lasergraverade smycken men dom är ofta återförsäljare åt kinesiska leverantörer med en översatt sida på svenska och utan någon närvaro i svenska sociala medier.

Jag vill bygga ett varumärke som fokuserar till största del på fotogravyr och ha min logotyp på en elegant förpackning. Med den nuvarande leverantören skickas smycket i ett enkelt kuvär utan logotyp med smycken nedslängt.

Kunder har jag för tillfället bara i Sverige men jag äger även domän för danmark, norge och tyskland inför ev. framtida expandering.
Citera
2019-08-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Sök leverantörer. Och anlita kundtjänst.

Undrar bara om du kan svara på en fråga.
Hur mycket har du investerat i din projekt. Och hur lång tid tog det att komma upp i de siffror. Samt vad är din vinst marginal.

Eftersom att jag dropshippar har jag i princip inte inversterat någonting up-front. Jag startade sidan i Mars så de siffrorna började direkt efter att jag börjat annonsera produkten.
Senast redigerad av hoffak 2019-08-04 kl. 13:37.
Citera
2019-08-04, 13:58
Medlem
fittslems avatar
Kör du bara mot Sverige eller andra länder också?
Citera
2019-08-04, 14:10
Medlem
Otursmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoffak
Eftersom att jag dropshippar har jag i princip inte inversterat någonting up-front. Jag startade sidan i Mars så de siffrorna började direkt efter att jag börjat annonsera produkten.

Hur mycket spe deras du på annonsering
Citera
2019-08-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Kör du bara mot Sverige eller andra länder också?
Citat:
Kunder har jag för tillfället bara i Sverige men jag äger även domän för danmark, norge och tyskland inför ev. framtida expandering.
.
Citera
2019-08-11, 22:58
Medlem
Hej, kan du skriva till mig i DM?
Citera
2019-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoffak
Att köpa en lasermaskin kostar definitivt en rejäl slant, men andrahandsvärdet håller relativt bra. Dock känner jag att det är fördelaktigt om jag hittar en leverantör med bättre leveranstider i sverige än att jag gör det själv då jag värdesätter att jobba från datorn väldigt högt istället för att vara fast i en verkstad och hantera ordrar.

Leverantören skickar ifrån Tyskland och är relativ stor men håller nästan aldrig sina utlovade leveranstider vilket resulterar i massor av jobbiga mejl från kunder och klagomål. Det smidiga med den nuvarande leverantören är att dom är anslutna till shopify vilket gör det väldigt smärtfritt att ta emot och uppfylla beställningar då de automatiskt vidarebefodras till leverantören. Frakten kostar mig €5 per order och tar runt 10 dagar.

Jag säljer en silhuettvariant av bilden de vill få graverad som ger en väldigt personlig känsla vilket jag inte sett någon annan svensk hemsida sälja. Det finns andra sidor som säljer lasergraverade smycken men dom är ofta återförsäljare åt kinesiska leverantörer med en översatt sida på svenska och utan någon närvaro i svenska sociala medier.

Jag vill bygga ett varumärke som fokuserar till största del på fotogravyr och ha min logotyp på en elegant förpackning. Med den nuvarande leverantören skickas smycket i ett enkelt kuvär utan logotyp med smycken nedslängt.

Detta beror väl i stort sett på att Leverantören beställer från Kina/Alibaba och vidar säljer till dig . All form av dropshipping bygger ju på detta koncept, släng upp en hemsida ansluten till spotify, beställa billigt skit från Alibaba, släng på 300-400% och sälj det vidare. Problemet är ju som sagt det långa leveranstiden som är uppemot 2-3 veckor samt kvalitet . Bara kolla alla dessa youtube-dropshipping gurus som promotar deras onlinekurser etc, Dom skryter om att dom säljer för One million a month eller nått sånt, Marginalen inom dropshipping är så slim, visst, du kanske säljer för 400k i månaden, men annonserna via instagram och facebook käkar upp din vinst så du kanske har 1-5% i vinstmarginal efter alla omkostnader , och med all tid det tar på att svara på mail, beställa grejer osv så tror jag du får en högre timpenning om du jobbar extra på Mcdonalds.
Jag har själv provat på dropshipping och du konkurrerar med 1000-tals inom din nich, många som har mycket mer erfarenhet osv än dig själv så bara där jobbar du i uppförsbacke, enda vettiga jag kom fram till med dropshipping är om du fixar ett American Express och använder det att betala så tjänar du sjukt mycket poäng du kan lägga på resor, med en spend på 400-500k i månaden får du ihop bra många First Class/Business Class resor. Annars som sagt så hade jag övervägt jobba extra på mitt nuvarande jobb eller ett annat .
Citera
2020-01-13, 10:00
Medlem
Vad har du för roas? När du annonserar? Du kanske ska maximera din cost per sale? Jag har själv studerat Shopify under en längre tid men har inte lanserat något ännu. Jag driver dock ett företag utöver min dagliga tjänst, och jobbat en del med Facebook ads.

Hör av dig gärna! Jag tror du ska byta leverantör av din print on demand och sen se över din ads manager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in