2019-08-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Peter ville bli psykolog och hade höga betyg i skolan. På fritiden ägnade han sig, utöver basket, mycket åt att spela piano.

– Han kunde sitta och spela Beethoven tre timmar i rad. Han åkte till Warszawa bara för att besöka Chopinmuseet.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pappans-sista-bild-pa-peter-innan-yxmordet/
Pappan verkar inte må så bra och borde nog få hjälp av en legitimerad psykolog i stället för att skriva om sitt sorgearbete i massmedia.
Vem bryr sig om vad han skriver när alla hellre vill läsa om hur yxhugget tog pojkens huvud.
Oerhört krasst och oempatiskt. Det är ju de facto inte hans som skriver. Han blir intervjuad - journalisten skriver. Låt honom få sörja i lugn och ro. Önskar att vissa skribenter hade förmåga att sätta sig in i situationen att förlora sitt tonårsbarn i ett dåd där förövaren bara hade lust att "döda någon". Att beskriva sin son i de bästa ordalagen man har, att uttrycka sina minnen till någon som frågar kan vara viktigt för många. Och du, många bryr sig om vad han skriver - är du inte intresserad så föreslår jag dig att sluta läsa.
Citera
2019-08-12, 15:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Peter ville bli psykolog och hade höga betyg i skolan. På fritiden ägnade han sig, utöver basket, mycket åt att spela piano.

– Han kunde sitta och spela Beethoven tre timmar i rad. Han åkte till Warszawa bara för att besöka Chopinmuseet.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pappans-sista-bild-pa-peter-innan-yxmordet/
Pappan verkar inte må så bra och borde nog få hjälp av en legitimerad psykolog i stället för att skriva om sitt sorgearbete i massmedia.
Vem bryr sig om vad han skriver när alla hellre vill läsa om hur yxhugget tog pojkens huvud.

Jo, det håller jag med om. Det är klart folk mår dåligt efter något sådant men allt detta publika ömkande och ältande av illamående står en upp i halsen och är väldigt typiskt svenskt. Inte minst denna tråden har drabbats av ett massivt empathy overload och de mortuis nihil nisi bonum.
Citera
2019-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Oerhört krasst och oempatiskt. Det är ju de facto inte hans som skriver. Han blir intervjuad - journalisten skriver. Låt honom få sörja i lugn och ro. Önskar att vissa skribenter hade förmåga att sätta sig in i situationen att förlora sitt tonårsbarn i ett dåd där förövaren bara hade lust att "döda någon". Att beskriva sin son i de bästa ordalagen man har, att uttrycka sina minnen till någon som frågar kan vara viktigt för många. Och du, många bryr sig om vad han skriver - är du inte intresserad så föreslår jag dig att sluta läsa.

Jag håller med!
Spelar ingen roll om han sagt det eller inte. Jag har sett när kompisar, klasskompisar berättat om Peter o dessa ungdomar säger ju precis likadant om Peter. Inte svårt att se ungdomarna och då förstå att han var en kärleksfull 16- åring som fått lära sig om om etik o moral m.m ..han var tydligen en hjälpsam, rolig , m.m kille , som ville alla väl. Tittade bla på tjejen som tror att han sitter med gamla vetenskap män och diskuterar ..tycker det var sååå gulligt.

Hen du svarade behöver nog inte vara orolig för Dmitri, behöver han en psykolog så är jag säker på att han klarar av att ta kontakt med en psykolog.
Själv tycker jag han är stark som klarar att öppet tala om sina känslor.

R.I.P Peter <3 <3

Tänker på hela familjen <3 <3 <3
Citera
2019-08-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jo, det håller jag med om. Det är klart folk mår dåligt efter något sådant men allt detta publika ömkande och ältande av illamående står en upp i halsen och är väldigt typiskt svenskt. Inte minst denna tråden har drabbats av ett massivt empathy overload och de mortuis nihil nisi bonum.
Nåja, es könnte schlimmer sein... f.ö. är det väl ett amerikanskt fenomen också?
Hur som helst, det är ganska normalt att en förtvivlad far vill bygga monument över sin förlorade son och skrika till himlen? Det kan ta sig olika uttryck (tidning eller minnessida på nätet, t.ex.) Det har hänt i min egen familj och jag kommer aldrig över den smärta som pappan bar på. Låt var och en göra det på sitt sätt! Den som vill ha det på ditt må ha det så utan att klandras för det.
Citera
2019-08-12, 16:09
Medlem
Mordet utfördes i Sollentuna men
gärningsmannen och offret bor ju
i Danderyd. Var Lagförs brottet
i brottsstatistiken i Danderyd
eller Sollentuna?
Citera
2019-08-12, 17:47
Medlem
Antoinettes avatar
Har det framkommit någon mer information i fallet? Känns som om tråden börjar spåra ur i rena spekulationer om motiv, föräldraskap, gärningsmannens eventuella psykiatriska diagnoser etc utan att vi faktiskt vet något konkret. Finns det någon FUP någonstans?
Citera
2019-08-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Har det framkommit någon mer information i fallet? Känns som om tråden börjar spåra ur i rena spekulationer om motiv, föräldraskap, gärningsmannens eventuella psykiatriska diagnoser etc utan att vi faktiskt vet något konkret. Finns det någon FUP någonstans?
Fupen släpps ju inte förrän åtal väckts. Tidigast fredag alltså. Kanske man väljer att omhäkta JL istället, och då får vi fortsätta vänta på fupen.

Jag vet inte vad som är nytt för dig, men det har inte framkommit mer än vad som stått i media.
Citera
2019-08-12, 17:56
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fupen släpps ju inte förrän åtal väckts. Tidigast fredag alltså. Kanske man väljer att omhäkta JL istället, och då får vi fortsätta vänta på fupen.

Jag vet inte vad som är nytt för dig, men det har inte framkommit mer än vad som stått i media.

Tack för hjälpsam info (nu slipper jag scrolla alla 215 sidorna med inlägg). Mycket tragisk händelse detta, för alla inblandade parter.
Citera
2019-08-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette

Att mordoffret gärna spelade på Frédéric Chopin på piano samt ville utbilda sig till psykolog enligt pappan tillför ju inte själva mordutredningen någon substans.

Ja, helt klart att de flesta vill ha mer fakta i själva mordutredningen.
Citera
2019-08-12, 18:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Mordet utfördes i Sollentuna men
gärningsmannen och offret bor ju
i Danderyd. Var Lagförs brottet
i brottsstatistiken i Danderyd
eller Sollentuna?

Där det hände. Inte där GM eller BO bor.
Citera
2019-08-12, 20:30
Medlem
Det står klart och tydligt att det var kompisen Kevin Hamza som sa att "det var inte bara en förlust för hans familj och oss vänner, utan det är en förlust för hela samhället"

https://mitti.se/nyheter/minnesstund-mordade-vannen-friberga/?omrade=sollentuna

Fina vänner!
Citera
2019-08-12, 21:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag håller med!
Spelar ingen roll om han sagt det eller inte. Jag har sett när kompisar, klasskompisar berättat om Peter o dessa ungdomar säger ju precis likadant om Peter. Inte svårt att se ungdomarna och då förstå att han var en kärleksfull 16- åring som fått lära sig om om etik o moral m.m ..han var tydligen en hjälpsam, rolig , m.m kille , som ville alla väl. Tittade bla på tjejen som tror att han sitter med gamla vetenskap män och diskuterar ..tycker det var sååå gulligt.

Hen du svarade behöver nog inte vara orolig för Dmitri, behöver han en psykolog så är jag säker på att han klarar av att ta kontakt med en psykolog.
Själv tycker jag han är stark som klarar att öppet tala om sina känslor.

R.I.P Peter <3 <3

Tänker på hela familjen <3 <3 <3

Här var det hjärtan, gulligt och r.i.p så det räcker och blir över men vad tusan menas med den fetstilade meningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in