2019-08-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Okey, är det inte ganska ovanligt så unga
får fängelse?

Under 18 år döms personen till sluten ungdomsvård och kan som mest få fyra års sluten ungdomsvård. Det är effektiv tid så det är inte så som vid fängelsedom att den dömde släpps tidigare på en villkorlig frigivning.

Tillägg bara för vad som andra skrivit om p7 utredning. En sådan utredning är en intervju på ca 45 min och den ligger till grund för att bedöma om personen ska genomföra en rättspsykiatrisk utredning. P 7 är alltså väldigt vanligt men inte alls en stor sak.
Citera
2019-08-06, 01:25
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jaså, och när framkom det?

Om det är något jag missat så är det beklagligt men tråden är extremt lång och rörig.

Vidare har GM "erkänt" kan det handla om en framtvingad bekännelse - inte ett obekant fenomen.
GM har erkänt att han deltagit men inte att han "planerat mordet" Han har inte erkänt mord och han har inte erkänt att han planerat ett mord.
Var hittar du dina fabler?
Citera
2019-08-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Men häng med lite. GM har redan berättat att han planerade mordet och att han av den anledningen hade med sig flera tillhyggen, bl.a yxan.

Det är INTE någon olyckshändelse!

Hejda sig det gäller nog för dig. Finns ingen uppgift på att MG skulle ha berättat för någon att han planerat mordet och att det var därför han hade väskan med sig.
Citera
2019-08-06, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
PP och JL kanske har varit rivaler vad gäller skolprestation. Nians slutbetyg blev droppen då PP fick några poäng högre. - VILD GISSNING -

Det har framkommit i media att BO hade medelmåttiga betyg. Inte tror jag att man mördare någon för att få tredje istället för fjärde bäst betyg i klassen.
Citera
2019-08-06, 01:28
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Men häng med lite. GM har redan berättat att han planerade mordet och att han av den anledningen hade med sig flera tillhyggen, bl.a yxan.

Det är INTE någon olyckshändelse!

GM har erkänt att han deltagit men inte att han "planerat mordet" Han har inte erkänt mord och han har inte erkänt att han planerat ett mord.
Var hittar du dina fabler?
Citera
2019-08-06, 01:28
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Att någon har med sig en väska vapen behöver inte betyda att mord planeras, i synnerhet som det torde räcka med ett enda vapen.

Asså, vad är det du försöker säga?
Han hade med sig verktyg och tillhyggen, ingenstans står det vapen.
Killen har med största sannolikhet tagit bort sin facebook.
PP fick flera hugg bakifrån.
JL ringde sen iskallt och anmälde det.
JL har asperger sägs det.
Han har erkänt men inte mord vilket är säkert från advokats sida en strategi. Och en advokat vill komma ut från sina mål med bra resultat, ge sina klienter låga straff etc.

Sen sitter du här och säger att det är en större sannolikhet att det är en olycka än att det har med asperger att göra.

Sen skriver du "Dessvärre skriver ju all möjlig form av obildad allmoge på FB". Du har ju noll koll just nu känner jag.
Citera
2019-08-06, 01:29
Medlem
Detta är så sjukt tragiskt och onödigt!
En fin och bra kille mördas bara 16 år gammal, han hade hela livet framför sig...
Han har vid flera tillfällen skänkt av sin månadspeng till välgörenhet, som tex barncancerfonden.
Han var begåvad, hade högsta betyg i så gott som alla ämnen när han slutade nian tidigare i somras. Var duktig på att spela piano.
Jag brukar inte reagera så mycket på alla mord som sker i landet, men i detta fallet blev jag uppriktigt väldigt ledsen och bedrövad!
Citera
2019-08-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det har framkommit i media att BO hade medelmåttiga betyg. Inte tror jag att man mördare någon för att få tredje istället för fjärde bäst betyg i klassen.
Högsta betyg i 16 av 19 ämnen är långt över medelmåttiga betyg.
Men jag tror inte betygen hade något med själva mordet att göra.
Citera
2019-08-06, 02:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Kära allmoge! Var inte så obildat dryga; försöker sätta mig in i fallet!

Hur som helst är det enda aspergerbetonade i återgivningen att JL skulle ha ringt och anmält sig själv; aspergare är väldigt angelägna om att tala sanning. Säkert en hederlig grabb som polisen pressat till att säga för mkt. Polisen är ju inte till för att skydda allmänheten utan för att skydda etablissemanget.

Jag tycker det låter som en olyckshändelse.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-06 kl. 02:13.
Citera
2019-08-06, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Högsta betyg i 16 av 19 ämnen är långt över medelmåttiga betyg.
Men jag tror inte betygen hade något med själva mordet att göra.

Det är sämre betyg än en begåvad elev som är intresserad av skolan får. Om han var begåvad så sket han i skolan och det talar starkt emot studierelaterade skäl till mordet.
Citera
2019-08-06, 02:17
Medlem
Citat:
Kära allmoge! Var inte så obildat dryga; försöker sätta mig in i fallet!

Hur som helst är det enda aspergerbetonade i återgivningen att JL skulle ha ringt och anmält sig själv; aspergare är väldigt angelägna om att tala sanning. Säkert en hederlig grabb som polisen pressat till att säga för mkt. Polisen är ju inte till för att skydda allmänheten utan för att skydda etablissemanget.

Jag tycker det låter som en olyckshändelse.

Är han förhörd utan advokat? Avståndet mellan vad den förhörda säger och vad polisen nedtecknar växer till komiska nivåer när ingen ordningsupprätthållande advokat är närvarande.
Citera
2019-08-06, 02:21
Medlem
Stockholmsdondadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sezare
Alla ni som tog för givet att det var en utländsk person som låg bakom mordet borde skämmas. Nu var det en etnisk svensk som brutalt mördat en annan tonåring med en yxa och man pratar om hans diagnos. Hade det varit en utlänning, så hade det kvittat om personen hade asperger och istället hade det radats upp rasistiska och hatfulla kommentarer i tusen sidor.

Vet någon ifall dom hade tjafsat tidigare eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in