• 1
  • 2
2019-08-02, 19:22
Medlem
Om man köpt en vara online och fått den levererad till ett bra pris kan butiken då i efterhand komma och ändra priset någon månad efter ?
Eller har man rätten på sin sida ?
Citera
2019-08-02, 19:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haderajj
Om man köpt en vara online och fått den levererad till ett bra pris kan butiken då i efterhand komma och ändra priset någon månad efter ?
Eller har man rätten på sin sida ?
Har du redan betalt och fått varan är väl saken biff?

Annars kan de ju alltid justera priset ifall det är uppenbart fel. Men som sagt om de kan det i efterhand är mer tveksamt.
Citera
2019-08-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har du redan betalt och fått varan är väl saken biff?

Annars kan de ju alltid justera priset ifall det är uppenbart fel. Men som sagt om de kan det i efterhand är mer tveksamt.

Betalat och klart och har produkten.
Men har läst någonstans att om man handlar i ond tro eller va de heter så kan dom komma i efterhand och kräva pengar ?
Citera
2019-08-02, 19:34
Självklart är det priset som gällde vid tillfället för köpet som gäller.
Citera
2019-08-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcreeper
Självklart är det priset som gällde vid tillfället för köpet som gäller.

Okej! Toppen!
Det är liksom ett pris som är 210 kr istället för 400 så dom kan väll inte skylla på att de borde jag ha fattat och därmed kräva mellanskillnaden ?
En sak är väll om en sak kostar 7kr istället för 2000
Citera
2019-08-02, 20:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Okej! Toppen!
Det är liksom ett pris som är 210 kr istället för 400 så dom kan väll inte skylla på att de borde jag ha fattat och därmed kräva mellanskillnaden ?
Precis. Det där kan de inte ändra på. En sak för 400 kan mycket väl kosta 210 kronor.
Citera
2019-08-03, 01:24
Medlem
salxars avatar
Citat:
Betalat och klart och har produkten.
Men har läst någonstans att om man handlar i ond tro eller va de heter så kan dom komma i efterhand och kräva pengar ?
Skojar du nu? Tror du själv att om du köpt en vara på t.ex. Komplett så kan de dra upp priset efteråt och kräva dig på pengar?
Citera
2019-08-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Skojar du nu? Tror du själv att om du köpt en vara på t.ex. Komplett så kan de dra upp priset efteråt och kräva dig på pengar?

Knappast om han kör det igenom Whonix
Citera
2019-08-03, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Ja de står så i lagen om man avsiktligt köpt något där man förstår att priset är fel så kan butiken göra så men som sagt så va de ju inte någon jätteskillnad i priset
Citera
2019-08-03, 09:20
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Okej! Toppen!
Rent spontant känns det som en skillnad på mindre än faktor två är för liten för att göra det till ett köp i ond tro. Om man som jag brukar göra en jämförelse på prisjämförelsesidor på nätet märker man att det lätt kan skilja tre gånger på priset för en vara speciellt om den också säljs av "specialbutiker".

I ditt fall skulle jag ignorera kravet om det inte kommer ifrån inkassoföretag eller KFM, då gäller det att svara skriftligt. Men, jag skulle jämföra priserna och prisutvecklingen och spara dessa uti fall att. Kolla även priser på Amazon, Ebay och liknande om varan säljs där.

Du får gärna hänga ut butiken.
Citera
2019-08-03, 14:36
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2019-08-06, 20:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sybreed
Ja de står så i lagen om man avsiktligt köpt något där man förstår att priset är fel så kan butiken göra så men som sagt så va de ju inte någon jätteskillnad i priset
Står det helt klart att man borde ha förstått att priset var fel så kan man bli skyldig att betala. Ett exempel är ju om ett decimalkomma hamnat fel så att bensin säljs för 15 öre istället för 15 kronor. I det läget bör man ju ha förstått att priset är fel.
210 kronor istället för 400 tror jag däremot inte butiken skulle kunna vinna en tvist om. Att priset varierar inom dom marginalerna är ju vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in