• 6
  • 7
2021-11-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Vet du ens vad Adolf Hitler gjorde 1:a ww? Har var ordonas. Det är inte ärans män direkt. Han klarade inte ens av nå Fänrik som grad.

Väl insatt i AHs insatser under WW-I.
Bättre än dig och de flesta andras.

Har du befunnit dig i en krigszon?
Under eld? Vad har du gjort som skriver så nedsättande om AH? Har du varit i strid?

Med AHs bakgrund och utbildning var det inte lätt att stiga i graderna i Tysklands krigsmakt. AH var till och med inte ens tyskmedborgare utan tog värvning som Österrikare. En illegal invandrare.
Men Tyskland behövde manfolk och kanonmat.

En del passar inte för att vara i gruppledande för mindre grupper utan gör en bättre insats på andra sätt. Eller påstår du att en löjtnant är en bättre soldat? Då har du fel.

Du kan jämföra med Winston Churchill som befann sig i Frankrike som befäl efter sitt debacle vid Bosporen. Winston hade tidigare varit marinminister och misslyckades fullständigt.

Fick en reträttplats som officer i skyttegravarna i Frankrike. För han var en helt miserabel officer helt oduglig.

Det är lite intressant att under WW-I satt två män på varsin sida av taggtråden och målade tavlor när de fick tid över. Den ena var från Engelsk Överklass och den andre från tjänstemannaklassen. Den ena gjorde fiasko under WW-I. Den andre anmälde sig frivilligt och gjorde en heroisk insats utifrån sina förutsättningar.

Oavsett att AH var en tyrann, diktator och antisemit och skyldig till enormt lidande och misär ska han beskrivas med färger inte med svart eller vitt. Det tjänar inget till.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-06 kl. 08:56.
Citera
2024-01-03, 22:41
Medlem
deddds avatar
Såg Im Westen nichts Neues (Från Västfronten Intet Nytt) från 2022 för ett halvår sedan, och ser nu 1917.

Efter att ha sett västfronten är denna film nästan som en komedi eller parodi.

Så vill man se båda så se 1917 först, för Im Westen nicht Neues är oändligt mycket mer målande (och bättre).
Citera
2025-05-12, 10:54
1917 är den enda film som beskriver krig så som jag fått det beskrivet för mig av ögonvittnen.

Det vill säga helt kaotiskt, godhet lönar sig inte, alla bra människor dör och det enda som finns kvar när allt är över är skuld för att man överlevde.

OK inte den enda. Fury är rätt bra med. Men på det stora hela så ser varje dag ut som 1917 i ett krig så huvudpersonen överlevde bara den dagen. Nästa dag hade han mindre tur.

De bästa dör först i krig. De starkaste och de tappraste och vackraste. De överlever inte pga just sina bra egenskaper.
Senast redigerad av SolarPowered 2025-05-12 kl. 11:06.
Citera
2025-05-12, 14:39
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered
1917 är den enda film som beskriver krig så som jag fått det beskrivet för mig av ögonvittnen.

Det vill säga helt kaotiskt, godhet lönar sig inte, alla bra människor dör och det enda som finns kvar när allt är över är skuld för att man överlevde.

OK inte den enda. Fury är rätt bra med. Men på det stora hela så ser varje dag ut som 1917 i ett krig så huvudpersonen överlevde bara den dagen. Nästa dag hade han mindre tur.

De bästa dör först i krig. De starkaste och de tappraste och vackraste. De överlever inte pga just sina bra egenskaper.

Sett På västfronten intet nytt(2022)? Bättre än 1917 imo.
Citera
2025-05-12, 14:48
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Sett På västfronten intet nytt(2022)? Bättre än 1917 imo.

Jag läste boken, såg filmen.

Men jag håller nog inte med eftersom 1917 utspelar sig under ett enda dygn som en single shot film med ett enda avbrott då huvudpersonen blir medvetslös.

Remarques bok låter huvudpersonen få dö. Det är att överleva som är straffet.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in