• 1
  • 2
2019-08-01, 18:38
Medlem
RosalieDs avatar
Människor (och djur?) har ju ögonen planerade nära hjärnan. Ögonen ser och skickar signaler till hjärnan som tolkar det man ser...

De flesta av oss upplever väl att ens person/själ/identitet/jag finns i huvudet(?). För inte finns ”jaget” i ryggen, foten etc!?

MEN vad skulle hända om ögonen istället vara placerade på tex knäna? Man skulle ju fortfarande processa det man ser i hjärnan.. men vi skulle liksom uppleva världen från knäna.

Skulle vi uppleva att jaget/själen fanns i knähöjd eller fortfarande i närheten av hjärnan?
Citera
2019-08-01, 18:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
Människor (och djur?) har ju ögonen planerade nära hjärnan. Ögonen ser och skickar signaler till hjärnan som tolkar det man ser...

De flesta av oss upplever väl att ens person/själ/identitet/jag finns i huvudet(?). För inte finns ”jaget” i ryggen, foten etc!?

MEN vad skulle hända om ögonen istället vara placerade på tex knäna? Man skulle ju fortfarande processa det man ser i hjärnan.. men vi skulle liksom uppleva världen från knäna.

Skulle vi uppleva att jaget/själen fanns i knähöjd eller fortfarande i närheten av hjärnan?

Det är väl en effekt av att vi som människor blivit upprättgående.

De flesta djur, flerbenta då har inte ögonen alttför långt över knäna. Fiskar har ju inga knän, men ändå ögonen i kroppens längdriktning.

Självklart skulle man inte uppleva något på något annorlunda sätt om man hade ögat i knäskålen. Då hade man ju varit van vid det?
Citera
2019-08-01, 19:02
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är väl en effekt av att vi som människor blivit upprättgående.

De flesta djur, flerbenta då har inte ögonen alttför långt över knäna. Fiskar har ju inga knän, men ändå ögonen i kroppens längdriktning.

Självklart skulle man inte uppleva något på något annorlunda sätt om man hade ögat i knäskålen. Då hade man ju varit van vid det?

Det skulle kanske vara lite läskigt att ha ögonen i knähöjd, med tanke på alla hundar. De skulle ju upplevas som större (och säkert farligare). Att titta upp när man kissar, och se pungen hänga och dingla ca 30 cm ovanför en vore ju inte en så munter syn heller?
Citera
2019-08-01, 20:07
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:

Fler skulle antagligen vara blinda eftersom att få skrapsår på knän, är något de flesta normala människor får. Men att slå i asfalt direkt med ögat, kan inte vara så bra.

Ögonen bör vara placerade högt på våran kropp, bla för att få bättre överblick än vi skulle ha om ögonen var i knähöjd.

Sen tror jag ändå vi skulle känna "jaget" i huvudet, av den anledningen att det är hjärnan som processar, tolkar och bearbetar vad ögonen ser. Hjärnan används till nästan allt vi gör, men ögonen kan ju inte användas till mer än att se.
Citera
2019-08-01, 21:18
Medlem
Svantevits avatar
Intressant fråga. Vad får man för svar om man frågar en blind, var hen anser medvetandet sitter? Gissningsvis huvudet då fler sinnen än synen är baserade där.

Med mer utspridda sinnesorgan kanske medvetandet också skulle upplevas mer utspritt?
Citera
2019-08-01, 21:27
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag upplever inte alls att jag kan känna mitt jag eller min identitet inuti huvudet. Jag upplever att hela min organism från topp till tå är mitt hela själfulla jag. Jag kan inte ens känna min egen hjärna. Kan du?!
Senast redigerad av BewilderedHulder 2019-08-01 kl. 21:29.
Citera
2019-08-01, 21:29
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Intressant fråga. Vad får man för svar om man frågar en blind, var hen anser medvetandet sitter? Gissningsvis huvudet då fler sinnen än synen är baserade där.

Med mer utspridda sinnesorgan kanske medvetandet också skulle upplevas mer utspritt?

Det största organet sitter svept om hela kroppen och är huden och är synnerligen såkallat utspritt.
Citera
2019-08-01, 21:48
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:

Det skulle i vilket fall som helst, vara extremt dåligt att stå på knäna, eller rent av råka skrubba dem vid ett fall.

Eller som: hur skulle det kunnat bli om vi hade tre ben och fyra armar ? Evolutionen tar sällan fel.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-08-01 kl. 21:50.
Citera
2019-08-02, 00:15
Medlem
fan va otympligt med ögon på benen, blir svårt att se längst upp på chipshyllan då ju
Citera
2019-08-02, 02:44
Medlem
fittas avatar
många som garvar nu men frågan är faktiskt intressant, är det ögonen som gjort att vi har våra tankar i huvudet? alltså självklart är dom i huvudet, men om vi inte haft ögon, hade vi "placerat" vårt medvetande och våra tankar i huvudet eller någon annanstans?

och framförallt, om vi som du säger hade haft ögon på knäna, hade vi då placerat vårt tänkande i knähöjd?

hoppas någon kan slänga fram lite forskning på detta
Citera
2019-08-02, 04:01
Medlem
Bra, om vi då tittade uppåt lite så kunde vi killar kika på det som vi egentligen är ute efter.
Citera
2019-08-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
många som garvar nu men frågan är faktiskt intressant, är det ögonen som gjort att vi har våra tankar i huvudet? alltså självklart är dom i huvudet, men om vi inte haft ögon, hade vi "placerat" vårt medvetande och våra tankar i huvudet eller någon annanstans?

och framförallt, om vi som du säger hade haft ögon på knäna, hade vi då placerat vårt tänkande i knähöjd?

hoppas någon kan slänga fram lite forskning på detta

Om man studerar gamla kulturers uppfattningar tycks det snarare vara hjärtat än hjärnan som ansetts vara "själens" boning i kroppen. Egyptierna (vilkas själsteori var komplicerad, med åtminstone fyra olika komponenter!) tillmätte hjärtat en särskild betydelse: det är personens hjärta som vägs vid inträdet i dödsriket, för att bedöma individens rättskaffenhet; och hjärtat hörde till de organ som balsamerades och noga bevarades med den döde, medan hjärnan däremot kastades bort som något ovidkommande slem.

I Bibeln (Jer 11:20, 17:10; Upp 2:23) talas det om att "rannsaka hjärta och njurar", och i 3 Mos 17 anges blodet som det som hyser själen (visserligen på tal om offerdjur; skall vi tro Predikaren har dock fänaden och människan enahanda ande! )

Något av samma föreställningsvärld, osagt om oberoende av föregående, finns väl också i germansk saga och diktning, alltifrån berättelsen om Sigurd och Fafner till språkbruket i sådant som Ur svenska hjärtans djup en gång...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in