2024-10-24, 07:30
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Så du använder tre st Youtubefilmer för att underbygga dina argument.
Grattis, du har just bevisat att du alltid kan slå nya bortenrekord!
Det spelar ingen roll om jag visar dig tre filmer eller tre tusen, för du kommer att fortsätta din lögnkampanj likadant i alla fall. Men filmerna visar hur vanliga typiska livsmedelsaffärer ser ut över hela Ryssland, och de visar att det inte råder brist på några matvaror över huvud taget. Jag kan utöver det berätta om tusentals egna personliga vardagsobervationer som visar samma sak, men det är meningslöst eftersom vad jag än skriver kommer du att vifta bort det som påhitt och påstå att jag är köpt av Kreml och avlönad av Putin och bla och bla och bla, så jag tänker inte ödsla min energi. De som vet, de vet. Till exempel ceph. Längre än så kommer vi inte i den diskussionen.
Citera
2024-10-24, 07:37
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Längre än så kommer vi inte i den diskussionen.
Du erkänner med andra ord att du försökt föra folk bakom ljuset ??!
Citera
2024-10-24, 07:47
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Du erkänner med andra ord att du försökt föra folk bakom ljuset ??!
Vad menar du och vad är det du vill diskutera?
Citera
2024-10-24, 07:54
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Vad menar du och vad är det du vill diskutera?
Först och främst vill jag tacka för att du inte kallar mig för "halmgubbe".

Vad du än säger, det kan definitionsmässigt inte gå bra för ett land som infört något slag av krigsekonomi, krigsekonomi inför man av nödtvång inte för att imponera på omvärlden.-
Citera
2024-10-24, 08:01
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Först och främst vill jag tacka för att du inte kallar mig för "halmgubbe".
Man kallar inte en debattör för en halmgubbe. Jag tror du har missförstått innebörden i begreppet, så läs gärna på om det.
Citat:
Vad du än säger, det kan definitionsmässigt inte gå bra för ett land som infört något slag av krigsekonomi, krigsekonomi inför man av nödtvång inte för att imponera på omvärlden.-
Om du har bestämt dig för att någonting "definitionsmässigt" är på ett visst sätt, och inte är intresserad av några vittnesmål, faktauppgifter eller rapporter från verkligheten, vad är det då för mening med att delta i en debatt? Du har redan din övertygelse, den är "definitionsmässig", och du är inte intresserad av att lyssna på någon annan eller ens lägga fram några faktauppgifter som stödjer din "defenitionsmässiga" slutsats, så vad gör du här?
Citera
2024-10-24, 14:25
Medlem
glimmandes avatar
I år väntas den ryska ekonomin växa med 3,6% och 2025 väntas ekonomin expandera med typ 2%. Ingen monstertillväxt som Kina men betydligt bättre än EU som trendar 0,5-1% per år.
Citera
2024-10-24, 14:31
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
I år väntas den ryska ekonomin växa med 3,6% och 2025 väntas ekonomin expandera med typ 2%. Ingen monstertillväxt som Kina men betydligt bättre än EU som trendar 0,5-1% per år.
Generellt sett är det BRICS-länderna som står för tillväxten i världsekonomin framöver. Och det är inte jag som påstår det, utan IMF
Citat:
IMF Sees Growth Shift Toward BRICS and Away From G-7 in New Outlook

October 23, 2024

The world economy is set to rely even more heavily on the BRICS group of emerging economies to drive expansion, rather than their wealthier Western peers, according to the International Monetary Fund’s latest forecasts.

Compared with its last round of predictions six months ago, the IMF now expects a bigger share of growth over the next five years to come from powerhouse BRICS economies like China, India, Russia and Brazil, according to forecasts published this week based on purchasing power parity. By contrast, the expected contribution of Group of Seven members like the US, Germany and Japan was revised down.
https://www.bloomberg.com/news/artic...in-new-outlook

Frågan är fortfarande hur det kan gå såhär bra för Ryssland? Jag har frågat här i tåden i fem år nu, så man börjar ju undra när man skall få ett vettigt svar från Flashbackexpertisen
Senast redigerad av TVBIE 2024-10-24 kl. 14:33.
Citera
2024-10-24, 14:56
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Kan berätta vad som verkligen blivit dyrt på två år: Bra kaffe. Närmar sig nästan svenska priser nu. 1kg bönor av italienska märket Lavazza går nu 2024 på ca 2000 rubel i vanlig affär (Pjatjorotjka, Magnit, Perekrjostok osv); alltså ca 220 spänn. I Sverige kostar samma påse 240 spänn på Ica. Snarlikt alltså.

Det, mina herrar är katastrof.
Å andra sidan får man ju enkelt tag på barista-versionen av Nescafés snabbkaffe till överkomligt pris. Helt okej och hästlängder bättre än allt annat snabbkaffe. Barista-versionen, alltså - deras vanliga "gold" är bara skit.

https://www.auchan.ru/f/c/insecure/w...ginal/33103581
Citera
2024-10-24, 15:00
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Frågan är fortfarande hur det kan gå såhär bra för Ryssland? Jag har frågat här i tråden i fem år nu, så man börjar ju undra när man skall få ett vettigt svar från Flashbackexpertisen

Pga Rysslands unika position. De har alltid haft en stark intern tekniksektor kombinerat med enorma råvarutillgångar.

När Sovjet kollapsade så satsade man på sk frihandel med Väst samtidigt som deras viktigaste industrier köptes upp av oligarker allierade med finansiella västintressen. Ledde till underinvesteringar inom industrin där mycket importerades från EU istället samtidigt som oligarkerna flyttade ut massor av kapital till London, USA och Schweiz istället.

Från mitten av 00-talet så krossade Putin oligarkernas makt och bände dem efter ryska staten/samhällets intressen (främsta skälet till varför Ryssland hatas idag). Hjälpte en del.

Resten av framgångssagan är tack vare alla sanktioner på Ryssland. Då Ryssland har kunskapen för att producera allt de behöver så har EUs beslut att vägra sälja grejer hjälpt till att boosta interna utvecklingen och tillverkningen av industriprodukter.

När Väst satte sanktioner på ryska rikingars envisa export av kapital till Västs finanscentrum så stannade dom pengarna i Ryssland istället. Dessa används för att investera i Ryssland istället. Därför som Ryssland kan klara av de höga räntorna i Ryssland. De investerar överskottskapitalet så slipper låna så mycket.
Citera
2024-10-24, 15:16
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Pga Rysslands unika position. De har alltid haft en stark intern tekniksektor kombinerat med enorma råvarutillgångar.

När Sovjet kollapsade så satsade man på sk frihandel med Väst samtidigt som deras viktigaste industrier köptes upp av oligarker allierade med finansiella västintressen. Ledde till underinvesteringar inom industrin där mycket importerades från EU istället samtidigt som oligarkerna flyttade ut massor av kapital till London, USA och Schweiz istället.

Från mitten av 00-talet så krossade Putin oligarkernas makt och bände dem efter ryska staten/samhällets intressen (främsta skälet till varför Ryssland hatas idag). Hjälpte en del.

Resten av framgångssagan är tack vare alla sanktioner på Ryssland. Då Ryssland har kunskapen för att producera allt de behöver så har EUs beslut att vägra sälja grejer hjälpt till att boosta interna utvecklingen och tillverkningen av industriprodukter.

När Väst satte sanktioner på ryska rikingars envisa export av kapital till Västs finanscentrum så stannade dom pengarna i Ryssland istället. Dessa används för att investera i Ryssland istället. Därför som Ryssland kan klara av de höga räntorna i Ryssland. De investerar överskottskapitalet så slipper låna så mycket.
Sådär. Äntligen. Nu kan vi stänga tråden.
Citera
2024-10-24, 16:17
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Jag avstår från att kommentera alla felaktigheter i ditt förvirrade svammel, men noterar att du anser att Ryssland kommer att "gå under". Intressant. Där har vi en förutsägelse som vi kan återkomma till och utvärdera. Vid vilken tidpunkt kommer Ryssland att "gå under", på ett ungefär?

Blev det jobbigt nu?

En bra analys av det ryska ekonomiska läget som klart visar att Ryssland är på väg att gå bankrutt,
Citat:
Russia is faced with an insoluble equation: how to finance a war in the long term, for which expenditure is soaring while budget revenues are falling, against a backdrop of tightened sanctions. Between rising taxes, falling hydrocarbon revenues, inflation, and crises in employment and foreign investment, with a labor market short by 4.8 million workers (about 7 percent of the country’s labor force), and with the value of foreign assets in Russia dropping by almost 20 percent between December 2022 and March 2024, Russia has embarked on a risky gamble from which it will not emerge unscathed. Now spinning at breakneck speed on the momentum of its “war economy,” this Russian spinning top cannot slow down, or it will fall. But it may soon run out of momentum as well as finances. Russia’s economic future after 2024 rests essentially on the price of oil from the Urals and on the quantities exported, two subjects that are all the more uncertain for Russia in the near future. Russia may soon no longer be able to rely on its depleting financial reserves. With no possibility of borrowing on international financial markets, and constrained by a limited domestic financial market (in the context of China’s gradual disengagement), Russia risks nothing less than bankruptcy in the medium term.

...
https://warontherocks.com/2024/09/ru...-but-how-slow/

När exakt det kommer ske beror på ett antal faktorer, speciellt oljepriset, men att det kommer ske om de fortsätter på den inslagna vägen är bortom allt tvivel. Kriget beräknas ju kosta ryssarna mellan 500 miljoner och 1 miljard USD per dag,
https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...Ukraine#Russia

Denna extra kostnad måste ryssarna finansiera helt själva utöver alla andra offentliga utgifter, ingen vill ge dem några krediter eller ekonomiskt bistånd. Ryssland har en ekonomi i samma storleksordning som Mexiko så det håller naturligtvis inte i längden. Inom något eller några år kommer de få enorma problem. Ryssarna innehav av hårdvalutan och likvida tillgångarna börja ju redan nu sina kraftigt.
Citera
2024-10-24, 16:41
Medlem
Arcanes avatar
Citat:

Ja Rysslands världsledande tillverkningsindustri är ju berömd för sin effektivitet, sin höga kvalité, sina innovationer och sin state-of-the-art teknik

Faktum är att ryssarnas tunga industri är från Sovjet-tiden och är omodern, ineffektiv och helt beroende av statliga subventioner. Putin har, som på Sovjet-tiden, subventionerat dessa industrier med intäkterna från fossil energi. Främst för att folk ska ha ett "jobb" att gå till, men även av beredskapsskäl.

Ryssland har nu i princip helt återgått till den Sovjetiska planekonomin och hur bra det fungerade vet vi ju alla…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in