2024-08-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Fetstilat. Men om du nu vill ändra dig, hur många dagar kommer det att ta då?

Sluta fulcitera!
Kul att du är tillbaka och gör bort dig igen, igen och igen 👍

Nu får vi ta det en gång till.

Min skrivna text och numera döda länk kommer i repris.

”Mera problem relaterade till sanktionerna.

Russia: Leaked audio of Russian Railways Deputy Managing Director Sergey Kobzev in a meeting with his subordinates in which he threatens them with execution by firing squad if they fail him.
He says the Russian rail network is on the precipice of total collapse - 4 days away.”
https://x.com/igorsushko/status/1820...4Lb6t_E30P6CCg”

Vart påstår jag, att jag tror att det tar 4-dagar?

Jag påstår
”Mera problem relaterade till sanktionerna”.

Edit
Glömde nästan
Tick tack tick tick 👍
Citera
2024-08-24, 17:29
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Sluta fulcitera!
Kul att du är tillbaka och gör bort dig igen, igen och igen 👍

Nu får vi ta det en gång till.

Min skrivna text och numera döda länk kommer i repris.

”Mera problem relaterade till sanktionerna.

Russia: Leaked audio of Russian Railways Deputy Managing Director Sergey Kobzev in a meeting with his subordinates in which he threatens them with execution by firing squad if they fail him.
He says the Russian rail network is on the precipice of total collapse - 4 days away.”
https://x.com/igorsushko/status/1820...4Lb6t_E30P6CCg”

Vart påstår jag, att jag tror att det tar 4-dagar?

Jag påstår
”Mera problem relaterade till sanktionerna”.

Edit
Glömde nästan
Tick tack tick tick 👍
Sluta spamma. Hur många dagar tar det tills det ryska järnvägsnätet "kollapsar"? Påståenden som inte kan utvärderas mot fakta är inte värda ett skit, så om du inte anger en tidpunkt så kan du lika gärna hålla truten.
Citera
2024-08-24, 17:31
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Nej det står att 79% av de banker som går plus står för 98% av tillgångarna.
Vilket betyder att de banker som går med förlust bara har 2% av tillgångarna, dvs små nischbanker med obefintlig betydelse för det finansiella systemet.

Och sluta spamma samma skit om och om igen för att förstöra diskussionen. Det finns regler mot sånt.
Citera
2024-08-24, 19:20
Medlem
Citat:
Vilket betyder att de banker som går med förlust bara har 2% av tillgångarna, dvs små nischbanker med obefintlig betydelse för det finansiella systemet.

Och sluta spamma samma skit om och om igen för att förstöra diskussionen. Det finns regler mot sånt.

Precis håll dig till dom.
Sluta fulcitera annars tvingas vi som blir felaktigt citerade att posta om det korrekta inlägget.
Är det så svårt att förstå?

Gazprom, var det en sån där liten nischbank?
Citera
2024-08-24, 19:24
Medlem
Citat:
Sluta spamma. Hur många dagar tar det tills det ryska järnvägsnätet "kollapsar"? Påståenden som inte kan utvärderas mot fakta är inte värda ett skit, så om du inte anger en tidpunkt så kan du lika gärna hålla truten.

Om du hade någorlunda läsförståelse så skulle du kunnat tillgogjort dig om att jag redan svarat.

(FB) Varför går det så bra för Ryssland?
Citera
2024-08-25, 13:16
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Gazprom, var det en sån där liten nischbank?
Gazprom är ett energibolag, men om du menar Gazprombank så är det inte en liten nischbank. Som sagt så har de olönsamma små nischbannkerna en sammanlagd marknadsandel på 2%, medan Gazprombank har en marknadsandel på 7% och är lönsamma.

Citat:
A total of 13 banks account for 77% of the banking sector’s total assets and are categorised as systemically important credit institutions.The banks include UniCredit Bank, Gazprombank, Sovcombank, VTB Bank, Alfa-Bank, Sberbank,Credit Bank of Moscow, Bank Otkritie Financial Corporation (Otkritie), Rosbank, Tinkoff Bank, Promsvyazbank, Raiffeisenbank and Rosselkhozbank.

As of December 2021, Sberbank held the largest market share of total assets (32.6%) among the 13 systematically important credit institutions in Russia, followed by VTB Bank (16.4%), Gazprombank (7.1%) and Alfa-Bank (4.8%), according to data from JP Morgan as quoted by FT.
https://finance.yahoo.com/news/impac...053512510.html

Gazprombank gick med motsvarande ca 25 miljarder kronor i vinst 2023:
Citat:
Gazprombank, Russia’s third largest bank by assets, saw pre-tax profits increase by more than 1000 per cent according to TB Database, to $2.5bn. TB Database’s analysis is based on banks’ 2023 financial results reported under the Russian accounting standard.
https://www.thebanker.com/Latest-res...nks-1714578020
Citera
2024-08-25, 13:20
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Om du hade någorlunda läsförståelse så skulle du kunnat tillgogjort dig om att jag redan svarat.

(FB) Varför går det så bra för Ryssland?
Nej, "kanske 1 månad eller 4 år" är inget svar. Du borde skriva "jag vet inte".
Citera
2024-08-26, 19:21
Medlem
GustavAnders avatar
Är det här bra eller otroligt bra?
Vilka följder får detta för det braiga mordor?

https://omni.se/

Norsk varning: Ryssland försöker värva kriminella
Rysslands underrättelsetjänst försöker rekrytera kriminella till att utföra sabotage i andra länder, uppger den norska säkerhetspolisen PST för Dagbladet.

Får dessa kriminella betalt i rubel och till vilken kurs?
Citera
2024-08-27, 11:17
Medlem
TVBIEs avatar
För att det alltid finns sätt att komma runt sanktionerna.
Citat:
The rise of 'shadow' LNG vessels: A new chapter in Russia's sanctions evasion strategy
https://www.hellenicshippingnews.com...sion-strategy/

Det kommer aldrig att gå att täppa till alla hål. Det finns resurser, det finns köpare, det finns stora pengar att tjäna, och därmed kommer affärer att göras. Marknaden vinner alltid över de som försöker reglera den.
Citera
2024-08-27, 12:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
För att det alltid finns sätt att komma runt sanktionerna.
https://www.hellenicshippingnews.com...sion-strategy/

Det kommer aldrig att gå att täppa till alla hål. Det finns resurser, det finns köpare, det finns stora pengar att tjäna, och därmed kommer affärer att göras. Marknaden vinner alltid över de som försöker reglera den.

Det ska bli intressant att se om den teorin håller även för banksanktionerna. Jag tror att det över tid också kommer att kringgås effektivt. Marknaden är ingen enkelt motståndare, det krävs ett väldigt totalitärt och stängt samhälle för att lyckas med det. Och världen sett till sin helhet är inte totalitär. Och det blir inte lättare av att Kina och Ryssland har gigantiska landsgränser och stater i centralasien som är under deras inflytande. Det vore helt vansinnigt av Kazakhstans ledning att försöka "göra en Ukraina" med tanke på deras läge.
Citera
2024-08-27, 17:31
Medlem
TVBIEs avatar
Ett sätt att runda sanktionerna är att röra sig uppåt i värdekedjan och exportera något annat.

Citat:
Russia Uses Fertilizer Exports To Evade Natural Gas Sanctions

Aug 06, 2024

Since the invasion of Ukraine, Russian revenue from fertilizer exports has skyrocketed, up 70% in the first few months after the invasion alone. This is notwithstanding many predictions that such export revenue would actually fall due to the sanctions. While American LNG exports made up much of the European demand following the invasion, Russia channeled much of its natural gas into fertilizers, which are very natural gas intensive to be manufactured. In fact, natural gas constitutes 70% to 80% of the running cost of a typical fertilizer company.
https://www.forbes.com/sites/danielm...gas-sanctions/

Högre exportintäkter till Ryssland, billigare gödsel till europeiska bönder. Win-win
Citera
2024-08-27, 19:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu får det vara slut på meta-debatten här.
Naturligtvis måste det vara OK att ifrågasätta om det verkligen går så bra för Ryssland, även om den flera år gamla trådstarten gör gällande att det går superduperbra.
Däremot håller vi oss till just Ryssland. Jämförelser med andra länder skall vara direkt anknutna till trådens ämne, nämligen hur det går för Ryssland.

OT raderat.

/Moderator
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-08-27 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in