• 1
  • 2
2019-08-01, 08:38
Medlem
Isnatts avatar
Its meeee

Vilken är er senaste upptäckta råvara, maträtt eller på andra sätt mat/köksrelaterade produkt?
Det kan vara kryddor, fisksort eller stekpanna eller vad som helst.
Jag minns när jag och en vän upptäckte samal oelek nån gång på 90-talet. Vi var helt galna i den där starka pastan. Visste inte riktigt hur vi skulle använda den och tog ofta för mycket. Men vi gillade smaken, ibland kokade vi makaroner och blandade med oelek och satt sen och fnös på grund av styrkan när vi åt. Jag använder fortfarande sambal och har gjort hela livet. Det var en upptäckt jag uppskattat.
En annan gång började jag använda gammeldags mjölk i kaffet. Enormt gott, gör det fortfarande.

Jag själv har senaste tiden 'upptäckt' fryst basilika. En helt okey produkt att ha i tomatsåsen, salladen, omeletten eller liknande. Mixa fryst basilika, en klyfta vitlök och lite salt och peppar med rapsolja så har man en utmärkt salladsdressing.
Går inte alls att jämföra med torkad basilika, lika lite som torkad dill kan jämföras med fryst dill emedan fryst dill är bra.

Senast upptäckta pryl är inget nytt men jag har aldrig tänkt på att det vore bra att ha hemma och därför skaffat: En pipsil! Smidigt om man ska hälla av nåt eller sköljt sallad och vill låta den rinna av. Gillar mycket.

Vilken är er senast upptäckta råvara eller produkt?
Citera
2019-08-01, 09:24
Medlem
Kinesisk selleri eller snittselleri. Alltså den där med smala stjälkar och ett mörkgrönt bladverk som påminner om persilja. Väldigt mycket godare än vanlig selleri och otroligt användbar i köket som bladgrönt, för att ge lite buljongsmak i grytor, i wokrätter, i risotto, i thaimat o.s.v. Lätt beroendeframkallande är den.

Jag odlar min i kruka på fönsterbrädet på samma sätt som basilika och andra örtkryddor, men den finns säkert även att köpa i mer välsorterade livsmedelsbutiker.
Citera
2019-08-01, 10:08
Medlem
Köpte "smetana" för första gången häromdagen. Väldigt nöjd med produkten som ett substitut till Creme Fraiche. Gott både kallt och i varma maträtter.
Citera
2019-08-01, 10:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kinesisk selleri eller snittselleri. Alltså den där med smala stjälkar och ett mörkgrönt bladverk som påminner om persilja. Väldigt mycket godare än vanlig selleri och otroligt användbar i köket som bladgrönt, för att ge lite buljongsmak i grytor, i wokrätter, i risotto, i thaimat o.s.v. Lätt beroendeframkallande är den.

Jag odlar min i kruka på fönsterbrädet på samma sätt som basilika och andra örtkryddor, men den finns säkert även att köpa i mer välsorterade livsmedelsbutiker.
Aldrig hört talas om men måste testas. Det finns ju vissa grönsaker som ger det där bulgongiga smaken.
Selleri är ju en sån, kokt vitkål och lök en annan. Ska testa.
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Köpte "smetana" för första gången häromdagen. Väldigt nöjd med produkten som ett substitut till Creme Fraiche. Gott både kallt och i varma maträtter.
Använder extremt sällan, måste använda mer!
Citera
2019-08-01, 10:46
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Johnnys senap, mango habanero tror jag att den hette.
Fruktig och stark, passar på tjock körv.
Citera
2019-08-01, 10:50
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Kung Markattas Umamibuljong är en stor hit här hemma!
Citera
2019-08-01, 12:09
Bannlyst
Köpte Tahini första gång tidigare i år. Riktigt gott på knäckemacka.
Citera
2019-08-01, 13:46
Medlem
Snapcounts avatar
Vanilj !

Har i mitt 50-åriga liv avskytt vaniljglass, aldrig förstått det, gett obligatorisk pikar vid kafferummet om det bjuds på vaniljglass, etc och mer..

Hursom, var för ca en månad sedan upp till Holmenkollen (hade släkt på besök) och visade dom staden.., nåväl på nedturen tillbaka ifrån "kollen" så stannade vi vid en restaurang och fikade.., jag for in som hastigast och plockade kaffe och glass till oss. Var småstressad och läste inte vadför sorts glass det var, den påminde i mitt sinne närmast som apelsin till färgen..

Vid kafebordet så noterade jag ordet "vanilj" och tänkte bara "suck"...

Men sedan, efter den första skeden utav vaniljglassen så bara var det : -Wow, det är så här, det skall smaka !

Så jag återläste glassbägaren igen, och det stod att den var egenproducerad, dvs "hemmalagad".

Så nu läser jag på om glassmaskiner och köper troligast en : Nemox Gelato Chef 2200
Citera
2019-08-01, 14:37
Medlem
klybans avatar
Vulkaniskt Himalayasalt med svavel, det får ens smaklökar bli triggade.
Haft den ett par månader, men inte riktigt förstått vad man ska använda den till.(inte heller sökt)

Dock en udda produkt som får en undra vad det är.
Citera
2019-08-01, 15:55
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vanilj !

Så nu läser jag på om glassmaskiner och köper troligast en : Nemox Gelato Chef 2200
Rolig historia! Hemlagad glass är enormt god. Vi hade en lite glassmaskin på lantstället när jag var liten som vi gjorde glass i. Fantastiskt.
Den modellen du har kollat på (och alla andra såna maskiner) får du vara noggrann med, dom 'knivar' som snurrar glassmeten får man ha koll på. När glassen stelnar mer och mer så fryser den till slut och då måste den stängas av så den inte försöker köra trots att det inte går pga frysen glass. Så har det i alla fall varit med dom glassmaskiner jag haft att göra med!
Citera
2019-08-01, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vulkaniskt Himalayasalt med svavel, det får ens smaklökar bli triggade.
Haft den ett par månader, men inte riktigt förstått vad man ska använda den till.(inte heller sökt)

Dock en udda produkt som får en undra vad det är.

Inget konstigt alls egentligen.
Det där mörka, nästan svarta saltet bryts från svavelrika depåer. Använd som vanligt salt bara.
Citera
2019-08-01, 16:48
Medlem
En ganska tråkig produkt skulle jag tro - färdig sallad i påse. Alltså blandade sallater eller ex babyspenat. Alltid tittat på dessa och tänkt att det är tråkigt, slöseri. Men prövade i somras och upptäckte att vi faktiskt äter mer av salladen vi köper - ist för att ta några blad av huvudena som sedan tynar bort i botten av kylskåpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in