Its meeee
Vilken är er senaste upptäckta råvara, maträtt eller på andra sätt mat/köksrelaterade produkt?
Det kan vara kryddor, fisksort eller stekpanna eller vad som helst.
Jag minns när jag och en vän upptäckte samal oelek nån gång på 90-talet. Vi var helt galna i den där starka pastan. Visste inte riktigt hur vi skulle använda den och tog ofta för mycket. Men vi gillade smaken, ibland kokade vi makaroner och blandade med oelek och satt sen och fnös på grund av styrkan när vi åt. Jag använder fortfarande sambal och har gjort hela livet. Det var en upptäckt jag uppskattat.
En annan gång började jag använda gammeldags mjölk i kaffet. Enormt gott, gör det fortfarande.
Jag själv har senaste tiden 'upptäckt' fryst basilika. En helt okey produkt att ha i tomatsåsen, salladen, omeletten eller liknande. Mixa fryst basilika, en klyfta vitlök och lite salt och peppar med rapsolja så har man en utmärkt salladsdressing.
Går inte alls att jämföra med torkad basilika, lika lite som torkad dill kan jämföras med fryst dill emedan fryst dill är bra.
Senast upptäckta pryl är inget nytt men jag har aldrig tänkt på att det vore bra att ha hemma och därför skaffat: En pipsil! Smidigt om man ska hälla av nåt eller sköljt sallad och vill låta den rinna av. Gillar mycket.
Vilken är er senast upptäckta råvara eller produkt?