• 1
  • 2
2019-08-05, 00:35
Medlem
jsson98s avatar
Håller med de tre föregående men känner att det är en viktig skillnad som måste belysas i hela "varför är allt så hemligt" diskussionen.

Det är mycket stor skillnad på att vara (militär)historiskt intresserad och att hålla på me UE. För den (militär)historiskt intresserade finns mängder av böcker, museum och även guidade turer på fullt intakta föredetta skyddsobjekt med fungerade belysning och luftkonditionering. Detta är dock något som är mindre intressant för den renblodige ue fantasten, självklart finns ett överlapp då de flesta som pysslar med ue i viss utsträckning har det ovan nämnda intresset.

Det som däremot intresserar Ue:aren men som oftast inte väcker en gnutta intresse hos en sedvanlig historiker är jakten och efterforskningarna som krävs innan en expedition. Alla kilometer som vandras längs nedlagda tågspår, alla timmar av ändlöst stirrande på karttjänster och gamla dokument som skrevs flera decennium inan man själv ens var påtänkt. Det är all denna tid och energi som tillslut belönar en med ett objekt. Detta objekt är i viss mån likt ett gammalt svampställe då det hemlighålls för att undvika nedtrampning och i slutändan ingen svamp. Samma gäller objektet då för frekventa besök leder till klotter, förstörelse och i många fall plombering.

Enligt mig så varken är eller borde ue va en "sport" där man kan gå med i en förening och få ett gulligt medlemskaps kort samt koordinater till allt av intresse. Ue är enligt mig en jakt där man i militärhistoriska objekts fall spelar ett liknande spel som GRU en gång i tiden spelade. Detta spel mynnar ut i vad som rent juridiskt klassas som inbrott eller olagaintrång i många fall. Besök vid större objekt medför såklart även en hel del risker (både juridiska och skaderisker) vilket är ännu en anledning till att en viss erfarenhet bör byggas upp innan man börjar fundera på att kräla runt i ventilationstrummor eller vandra runt i kilometervis med tunnlar djupt nere i berggrunden.

Börja med ödehuset längst ner på gatan och ta det därifrån, innan du vet ordet av det står mitt i zonen och stirrar på inslaget till riksbunkern

//jsson
Senast redigerad av jsson98 2019-08-05 kl. 00:54.
Citera
2019-08-05, 20:18
Varför i hela helvete ska jag behöva spendera hundratals timmar i ett digital arkiv för att lokalisera ett objekt som har besökts av flera hundra andra?

Löjligt som fan. Just den där attityden att man ska visst behöva spendera 500 timmar ute i skogar och i arkiv för att sedan njuta av att trampa runt i en timme i något välbesökt objekt gör mig jävligt sur. Det skrämmer bort nybörjare och det verkar ni inte fatta.

Jag är glad att jag har börjat outa objekt med GPS koordinater i en annan tråd. Tänker fortsätta med det. Låt fan folk njuta av upplevelsen utan att behöva offra onödig tid på massa trams.
Citera
2019-08-06, 02:05
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Varför i hela helvete ska jag behöva spendera hundratals timmar i ett digital arkiv för att lokalisera ett objekt som har besökts av flera hundra andra?
Hur tror du själv alla dessa "flera hundra andra" hittat dem, de objekt med högfrekventa besök som finns kvar kräver inte hundratals timmars jobb. En ledig förmiddag med tillgång till internet är allt som behövs för att hitta dussintals objekt.

Citat:
Löjligt som fan. Just den där attityden att man ska visst behöva spendera 500 timmar ute i skogar och i arkiv för att sedan njuta av att trampa runt i en timme i något välbesökt objekt gör mig jävligt sur. Det skrämmer bort nybörjare och det verkar ni inte fatta.
Denna attityden skrämmer bort folk som inte har på UE scenen att göra. Du verkar inte ha fattat att ingen vill göra UE till nån fluga och ha varenda adrenalinlysten tonåring springandes i vartenda objekt. Anledningar till detta finner du i mitt tidigare inlägg.

Citat:
Jag är glad att jag har börjat outa objekt med GPS koordinater i en annan tråd. Tänker fortsätta med det. Låt fan folk njuta av upplevelsen utan att behöva offra onödig tid på massa trams.

Du verkar ha glömt vem som hjälpte dig att hitta UP-Sandåkra, med den attityden garanterar du enbart att du framöver blir helt utan vare sig ledtrådar eller tips.

Förövrigt tråkigt att du finner glädje i att assistera klottrare och koppartjuvar samt förfallet av vårt kulturarv. Tycker även det känns lite motsägelsefullt då du i pm inte verkade tycka det var så roligt skick på på det ovan nämnda objektet, föreställ dig nu samma objekt utan brandskador och klotter så vet du vad du går miste om när du har den atityden

//jsson
Senast redigerad av jsson98 2019-08-06 kl. 02:27.
Citera
2019-08-06, 06:13

Jo det var snällt av dig Jason. Det är inte många som vill hjälpa till som du gjorde. Jag är tacksam för din hjälp.

Tycker bara fler ska få uppleva dessa fantastiska objekt innan de förfaller totalt.

(Skriv inte Sandåkra för det är missvisande. Den ligger i Lunnehöja).
Citera
2019-08-06, 06:15
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Håller med föregående talare

Sitt en eftermiddag eller varför inte en kväll med en kall bira framför datorn och leta objekt GARANTERAT att du hittar minst 5 platser som du sen kan besöka utan större ansträngning.

Sen till att du sprider ställen utan minsta möjliga tanke på att de finns dem som inte respekterar UEs "riktlinjer" med att vara ta kort på lämna fotspår.

Och så fort något ställe blir kännt så kommer herr Hagmans å hans vänner dit å förstör med deras klotter!

Sen kommer du tyvärr inte långt på den attityden du har i ditt förra inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in