Håller med de tre föregående men känner att det är en viktig skillnad som måste belysas i hela "varför är allt så hemligt" diskussionen.
Det är mycket stor skillnad på att vara (militär)historiskt intresserad och att hålla på me UE. För den (militär)historiskt intresserade finns mängder av böcker, museum och även guidade turer på fullt intakta föredetta skyddsobjekt med fungerade belysning och luftkonditionering. Detta är dock något som är mindre intressant för den renblodige ue fantasten, självklart finns ett överlapp då de flesta som pysslar med ue i viss utsträckning har det ovan nämnda intresset.
Det som däremot intresserar Ue:aren men som oftast inte väcker en gnutta intresse hos en sedvanlig historiker är jakten och efterforskningarna som krävs innan en expedition. Alla kilometer som vandras längs nedlagda tågspår, alla timmar av ändlöst stirrande på karttjänster och gamla dokument som skrevs flera decennium inan man själv ens var påtänkt. Det är all denna tid och energi som tillslut belönar en med ett objekt. Detta objekt är i viss mån likt ett gammalt svampställe då det hemlighålls för att undvika nedtrampning och i slutändan ingen svamp. Samma gäller objektet då för frekventa besök leder till klotter, förstörelse och i många fall plombering.
Enligt mig så varken är eller borde ue va en "sport" där man kan gå med i en förening och få ett gulligt medlemskaps kort samt koordinater till allt av intresse. Ue är enligt mig en jakt där man i militärhistoriska objekts fall spelar ett liknande spel som GRU en gång i tiden spelade. Detta spel mynnar ut i vad som rent juridiskt klassas som inbrott eller olagaintrång i många fall. Besök vid större objekt medför såklart även en hel del risker (både juridiska och skaderisker) vilket är ännu en anledning till att en viss erfarenhet bör byggas upp innan man börjar fundera på att kräla runt i ventilationstrummor eller vandra runt i kilometervis med tunnlar djupt nere i berggrunden.
Börja med ödehuset längst ner på gatan och ta det därifrån, innan du vet ordet av det står mitt i zonen och stirrar på inslaget till riksbunkern
//jsson