2019-07-31, 23:19
Medlem
Därför att Flashback behöver ännu en tråd om marklyft...

Skämt åsido, jag har faktiskt letat men inte hittat något vettigt svar. I mitt hemmagym har jag en vanlig 20kg internationell skivstång, och viktskivorna är billiga gjutjärnsvikter med olika diameter beroende på vikt. Största skivorna jag lassar på just nu är 10 kg, och de har bra mycket mindre diameter än riktiga 45cm skivor för klassiska marklyft.

Senast jag tränade på ett vanligt gym upplevde jag att jag var grymt mycket starkare än vanligt, och var lite irriterad att jag inte hade lagt på ännu mer på stången.

Det som slog mig efteråt var att på gymmet körde jag med 'riktiga' 45cm skivor, vilket innebär att stången kommer upp i högre höjd än vad den gör i hemmagymmet. Effekten hemma borde alltså bli ungefär densamma som vid "deficit deadlifts" ("långa marklyft"??), som enligt google ska vara tyngre än vanliga marklyft från normal höjd. Dvs. eftersom stången hamnar lägre pga mindre viktskiva, påbörjas lyftet i ett djupare läge.

Innebär det att jag i själva verket gör en tyngre övning hemma på grund av mina små skivor? Och att jag alltså borde klara att lyfta större vikter när jag har normalstora skivor?

I så fall, hur stor är viktskillnaden på ett ungefär?

Anledningen att jag undrar är att jag reser rätt mycket och jag vill gärna kunna anpassa vikterna rätt för att få bra progression. Enligt vissa är deficit deadlifts också sämre för ryggen än vanliga. Hm.
Citera
2019-07-31, 23:44
Medlem
Lägg några vikter på golvet så din stång kommer upp i höjd och tar reda på det
Citera
2019-08-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Jo i och för sig... men det är inte marklyft förrän på söndag, och jag är nyfiken och otålig
Citera
2019-08-01, 02:25
Medlem
Gurglarens avatar
Kör Sheikos program nu och senaste passet körde jag först 7 set vanliga marklyft. Senare i passet var det ytterligare 7 set med "deadlift from boxes" och det var högre vikt. Ganska mycket lättare tyckte jag det var också. Om du har mindre skivor skulle jag lägga några på marken och komma upp i rätt höjd så det blir ungefär samma.
Citera
2019-08-01, 11:41
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Därför att Flashback behöver ännu en tråd om marklyft...

Skämt åsido, jag har faktiskt letat men inte hittat något vettigt svar. I mitt hemmagym har jag en vanlig 20kg internationell skivstång, och viktskivorna är billiga gjutjärnsvikter med olika diameter beroende på vikt. Största skivorna jag lassar på just nu är 10 kg, och de har bra mycket mindre diameter än riktiga 45cm skivor för klassiska marklyft.

Senast jag tränade på ett vanligt gym upplevde jag att jag var grymt mycket starkare än vanligt, och var lite irriterad att jag inte hade lagt på ännu mer på stången.

Det som slog mig efteråt var att på gymmet körde jag med 'riktiga' 45cm skivor, vilket innebär att stången kommer upp i högre höjd än vad den gör i hemmagymmet. Effekten hemma borde alltså bli ungefär densamma som vid "deficit deadlifts" ("långa marklyft"??), som enligt google ska vara tyngre än vanliga marklyft från normal höjd. Dvs. eftersom stången hamnar lägre pga mindre viktskiva, påbörjas lyftet i ett djupare läge.

Innebär det att jag i själva verket gör en tyngre övning hemma på grund av mina små skivor? Och att jag alltså borde klara att lyfta större vikter när jag har normalstora skivor?

I så fall, hur stor är viktskillnaden på ett ungefär?

Anledningen att jag undrar är att jag reser rätt mycket och jag vill gärna kunna anpassa vikterna rätt för att få bra progression. Enligt vissa är deficit deadlifts också sämre för ryggen än vanliga. Hm.

Ja, i princip alla tycker att "deficit deadlifts" är jobbigare än vanliga och den övningen anses vara jobbigare. Hur stor skillnaden är beror lite på men jag skulle gissa på 5-15% svagare.
Citera
2019-08-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja, i princip alla tycker att "deficit deadlifts" är jobbigare än vanliga och den övningen anses vara jobbigare. Hur stor skillnaden är beror lite på men jag skulle gissa på 5-15% svagare.

Ifall intresseklubben vill anteckna så testade jag idag och kunde utan problem höja med 12%. Bra gissat där!

Kändes också bättre överlag med 'rätt' höjd. Blir peppad att ta i ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in