2020-01-13, 23:59
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
120kr per förhör!? Sist jag fick hem ljudfiler från en rättegång kostade det 120kr och innehöll bra mycket mer än 1 förhör. Är hon ny på jobbet eller fått fel information?

Antagligen nån som tror hon gör rätt.
Jag ser till att lösa det imorgon
Citera
2020-01-14, 00:00
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Gällivare TR är lite speciella. Se den här tråden:
(FB) Lagman vid Gällivare tingsrätt tolkade avgiftsförordning fel, fick kritik av JO

Små tingsrätter brukar hitta på lite egna säregna regler och praxis. Det är konstigt att de skickade ut hela FUP helt gratis när de vill ha den här fantasisumman för lite ljudförhör?

Herregud. Okej jag hoppas inte det krävs ett JO beslut för detta.
Citera
2020-01-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Joseph Goebbels sa "upprepas en lögn tillcälkligt blir det till slut en sanning" Det kanske är han du har lyssnat på då hela tiden ska attackera mig och sprida hat, du kanske är lagd åt det hållet med.

Som sagt behöver man inte bara biffig för att vara stor, en av dessa har nog top 3 rekord i marklyft på gymmet, och gymmets anställda rodnade när dem kom in.

Iaf min ev. namninsamling är för att visa att vi helt enkelt är trött på alla mutor inom rättsväsendet och har genomskådat detta. Ingen kan inte misstänka det med tanke på straffet.

Gällande artikeln lite lågt av expressen att intervjua BO mamma så här efteråt, hon har haft det tungt nu och borde inte kontaktas av medier.. Låt änglarna vara.

3 rekord i marklyft Du har många rekord i mytomani du
Citera
2020-01-14, 10:35
Medlem
MidnattssolensLands avatar
Jag har också försökt få ut ljudfilerna, men men...
Citat:
"Om du vill ha alla ljudfiler så är det sammanlagt 22 st. Varje ljudfil kostar 120kr, CD-skivan kostar 10 kr och porto 11 kr. Se bifogad avgiftstabell.

Totalt blir det: 22x120=2640+10+11=2661kr."

Helt sjukt. Med dagens teknik borde dom lätt kunna göra filerna tillgängliga för nerladdning, från samma krypterade sida dom ibland lämnar ut FUP osv via.

Så här står det i den bifogade "prislistan"

Citat:
3. CD/DVD som lämnas ut på domstolen eller
skickas med brev

3a. Handlingar
Samma principer tillämpas för avgiftsuttaget som avseende handlingar som e-postas.
Dessutom tas en kostnad för själva skivan ut med 10 kronor.

Vid brevleverans tillkommer porto och vid postförskott postförskotts-avgift
4 § 8 p jmf med 16 och 17 §§ AvgF

3b. Ljud- och bildinspelningar
120 kronor per inspelning

4 § 8 p jmf 17 § AvgF

4. Handlingar på USB-minne som lämnas ut på domstolen eller skickas med brev

Samma principer tillämpas för avgiftsuttaget som avseende handling-ar som e-postas.
Dessutom tas en kostnad för USB-minnet ut motsvarande in-köpspriset.

Vid brevleverans tillkommer porto och vid postförskott postförskotts-avgift

4 § 8 p jmf med 16 och 17 §§ AvgF
Citera
2020-01-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
3 rekord i marklyft Du har många rekord i mytomani du

Du vet än att BO är och fiskar, killarna i lägenheten är så stora att man tror att de kurat sedan de var åtta år gamla, de drar 600 kilo i mark, och alla kvinnor som är inblandade är änglar.

Plus att användaren här ledde hela polisutredningen och har avslöjat hela tingsrätten som mutade. De tar 4000 för en mild dom.

Ja, dessutom att man kan skjuta dubbla vådaskott med bolt-action vapen,riktat mot samma lägenhet. Och de som står ivägen får fan skylla sig själva.
Senast redigerad av Lovelorn 2020-01-14 kl. 14:07.
Citera
2020-01-14, 17:06
Medlem
Finns det någon bild på Mattias? Jag har sett de andras facebook, men Mattias verkar kunnat ta ner sin?
Citera
2020-01-15, 01:02
Medlem
Satt och läste en gammal artikel på Aftonbladet där alla livstidsdömda för mord finns listade. (15 november 2019)

Några saker fångade mitt intresse:

* A*ders Eklu*d är dömd för mord. Livstid.
Jag undrar om det kunnat bevisas att han PLANERAT att döda Per*illa och E*gla?
Dom var trots allt obekanta och första gången de sågs?

* Kr*ster V*ntén dömd för mord på en bekant. Ett fylleslagsmål som spårade ur. Innan mordet har han både varit fängslad samt sökt psyktriatisk vård. Smidde han planer innan?!?

* To*y Allde* dömd för mord. Livstid. Obekant med offret. Han PLANERADE knappast heller gärningen så deras vägar korsades första och enda gången där på rastplatsen. Ganska likt detta fall.. Han skulle tydligen tillrättavisa henne. Knuffade henne. Hon tuppar av. Han får panik. Lastar in henne i bilen. Skjuter henne och bränner kroppen. Livstid är han dömd för, hör och häpna..

* Ernest* Kuokkar* dömd för mord.
Besökte en vän i Skärholmen, där även offret, en 61-årig man, befann sig. De tre männen drack en hel del sprit under kvällen och gärningsmannen hade druckit alkohol hela dagen. Enligt mannen som bodde på platsen var de två andra männen goda vänner till en början, innan allt urartade. Koukkar* började då slå sitt offer med knutna nävar i ansiktet, hoppa och sparka på honom. Aggressionsutbrottet kan delvis ha berott på att Koukkar* tagit bensodiazepiner, läkemedel mot ångest och oro, i kombination med alkohol.

* Le*f R*ckardsson
Tog sig in i en slumpvis vald lägenhet i Linköping för att komma över pengar. Hade tillsammans med sin fru och ett annat par druckit alkohol och tagit tabletter under kvällen. Efter ett tag urartade rånet och R*ckardsson misshandlade mannen, bland annat med ett stolsben, och högg sedan ihjäl honom med kniv. Efteråt tände han eld på kroppen. Med sig från lägenheten fick paret 800 kronor i kontanter, en mobiltelefon, två armbandsur och några andra prylar. Grannarna larmade brandkåren som hittade den döde mannen.

Om det var en slumpvis lägenhet och planen var ett inbrott, var mordet då bara en impulshandling?* Eller hade de planerat att döda ifall någon var hemma? Oavsett vem som bodde där eller om det var födelsedagskalas med 25 gäster?

* O*avi Sa*me*ainen
Slog en äldre man med en stekpanna och ströp honom med ett skärp i Kävlinge 1998. Mordet skedde då offret upptäckte att Sa*me*ainen gjort inbrott hos honom. Sa*me*ainen var inne i en missbruksperiod och har fragmentariska minnen av dagen. Sa*me*ainen anmälde sig själv till polisen efter att ha sett ”Efterlyst” om mordet. I programmet visade de upp en ring som han kände igen som sin och han förstod då vad som måste ha hänt. Han valde att gå till polisen då han tyckte att ”ingen annan ska få sitta för mig”.

Känns som dålig planering. Stekpanna och skärp? Kanske det var en snilleblixt bara dagen innan och han hann inte spåna fram en bättre plan?? För övrigt helt obekant med offret.

* Th*mas Larss*n
Mördade en 91-årig kvinna efter att ha förgripit sig på henne sexuellt. Han var på väg hem från en fest när han fick en impuls att stanna sin moped utanför ett bostadshus och gå in för att stjäla pengar. Väl inne i huset vaknade den 91-åriga kvinnan som bodde där. Han övermannade henne, misshandlade henne med slag eller sparkar och förgrep sig på henne. Sedan virade han ett tygstycke runt hennes huvud och kvävde henne. Sammanlagt hade den 91-åriga kvinnan ett 50-tal skador.

Impuls och planerat är väl helt olika saker, eller?

* Andr*as Ryd*ll
Överföll och misshandlade en 65-årig man vid en busshållsplats i Eskilstuna genom att hoppa på hans bröstkorg, vilket gav åtta års fängelse. Offret fick allvarliga skador och vårdades efter misshandeln i respirator i flera månader innan han avled. Två år senare högg han ihjäl en för honom okänd 83-årig man i mannens hem. Som motiv uppgav han att han känt sig hotad och paranoid och upplevt att hotet kom från mannens hus. Vid mordet var han påverkad av alkohol och tabletter som han tog för att lugna ner sig.

Ingen av gärningarna låter i mina öron planerade. Snarare dåliga efterhandskonstruktioner..

* Chri*toffer *ven**on
Erkänt misshandel och brott mot griftefrid. Dömd för mord, brott mot griftefrid, grov kvinnofridskränkning, våldtäkt.
Var med och misshandlade och knivmördade en man i hans bostad i Umeå. Dödsorsaken kan ha varit trubbigt våld mot huvudet, skarpt våld mot halsen eller stickskada i bröstet. Eftersom de tre gärningsmännen agerat gemensamt ansåg hovrätten att det inte spelade någon roll att det inte stod helt klart vem som utövat det våld som varit den direkta orsaken till offrets död. Efter mordet brändes kroppen i en grusgrop en bit utanför Umeå. Kumpanerna A C F och M O dömdes också till livstids fängelse.

Finns vissa likheter! Speciellt då dom var goda vänner. Nu var ju inte J.D bff med nån av de dömda, men ändå. Skrämmande likt!!!

Artikeln fortsätter men jag är fan trött. Degen måste in. Malmen ska fram osv.

Summa summarum, klart som fan straffen kommer skärpas speciellt då lagen blivit tajtare efter årsskiftet.

Ta ex Alld*n. Var det planerat? Knappast va.. Han är ju dömd för mord. Lägg till uppståtet så nog får dessa grabbar skaka galler lite längre.
Citera
2020-01-15, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Nu kan jag inte svära på att jag fattat rätt, men som jag fattat det är varje tingsrätt en självständig och oberoende domstol -som går under myndigheten Domstolsverket. Och inom myndigheten (Domstolsverket) regleras avgifterna enligt den lagen jag citerade ovan.

Med självständig ska då menas själva dömandet -inte frågan om avgifter för material.

Rimligt vore väl att begära ett skriftligt beslut som sedan kan överklagas med hänvisning till praxis på andra tingsrätter samt lagtexten.

Jävla nötter som ska vara pissviktiga och sitta och hålla på offentlig handling!

Jag tror dom har fullgjort det som krävs m.h.t. till offentlighetsprincipen, dessutom distribuerat FUP i tillgänglig form) att vissa sedan av bekvämlighetsskäl eller annat, får betala extra (faktisk kostnad inkl arbete) för detta är nog bara att acceptera. För övrigt är det bara Sverige som har den unika lagen om offentlighetsprincipen i Världen, som bl.a. ger oss FUP och all övrig insyn i myndighetsärendens handläggning.

Jag har följt mordfall i t.ex. Danmark och Island. FUP kan dom bara drömma om, där är det upp till Kriminalchefens fåtaliga presskonferenser och mediauppgifter som finns att tillgå. I stort kan du, Danmark, köpa ca 10 s från rättegången + dom. Thats it.

Gnäll mindre. Var NÖJD .
Senast redigerad av Remark 2020-01-15 kl. 03:31.
Citera
2020-01-15, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salo
Finns det någon bild på Mattias? Jag har sett de andras facebook, men Mattias verkar kunnat ta ner sin?
Lustigt vem finner tillfreds ställelse med att ladda ner fb profiler skadan är redan enorm för alla part låt nu dom anhöriga sörja sin j.d och släpp nu detta åklagaren fick sitt straff alternativ , att hänga ut GM om o om igen ger dom inte sin son tillbaka ,
Citera
2020-01-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok99
Lustigt vem finner tillfreds ställelse med att ladda ner fb profiler skadan är redan enorm för alla part låt nu dom anhöriga sörja sin j.d och släpp nu detta åklagaren fick sitt straff alternativ , att hänga ut GM om o om igen ger dom inte sin son tillbaka ,

Nä, fy, usch, givetvis skall man lämna de 3 gärningmännen i fred som så modigt dödade en ensam kille.
Citera
2020-01-15, 11:24
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror dom har fullgjort det som krävs m.h.t. till offentlighetsprincipen, dessutom distribuerat FUP i tillgänglig form) att vissa sedan av bekvämlighetsskäl eller annat, får betala extra (faktisk kostnad inkl arbete) för detta är nog bara att acceptera. För övrigt är det bara Sverige som har den unika lagen om offentlighetsprincipen i Världen, som bl.a. ger oss FUP och all övrig insyn i myndighetsärendens handläggning.

Jag har följt mordfall i t.ex. Danmark och Island. FUP kan dom bara drömma om, där är det upp till Kriminalchefens fåtaliga presskonferenser och mediauppgifter som finns att tillgå. I stort kan du, Danmark, köpa ca 10 s från rättegången + dom. Thats it.

Gnäll mindre. Var NÖJD .

Nu har vi i Sverige den förmånen att ta del av detta och då skall man kunna nyttja det.
Det ingår i myndighetspersonalens arbete att tillgodo se allmänheten med denna information. Det skall inte göras med någon vinstkalkyl.
Citera
2020-01-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Nu har vi i Sverige den förmånen att ta del av detta och då skall man kunna nyttja det.
Det ingår i myndighetspersonalens arbete att tillgodo se allmänheten med denna information. Det skall inte göras med någon vinstkalkyl.

Har dom inte gjort det via att tillhandahålla FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in