2020-01-12, 17:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Det var en jävla märklig tolkning! Det finns redan prejudikat om hur långt nödvärnsrätten sträcker sig, och det är långt!
Men visst, mofasti kör namninsamling och du delger domstolen flashbacktrådar....det blir nog bra det 😂

Och vad exakt menar du med nödvärnsrätten i detta fall,JD var väl både bunden och tejpad under hela misshandeln så om någon skulle ha kunnat åberopat nödvärnsrätten så måste väl det vara JD,Eller menar du att dessa tre misslyckade aborter skulle ha åberopat nödvärnsrätten för vad som eventuellt skulle ha kunnat hänt om dom lät JD överleva,Som tur är så arbetar varken polis eller domstolar efter vad som eventuellt kan hända,Dom arbetar efter vad som händer och har hänt
Citera
2020-01-13, 16:56
Medlem
Citat:
Jag tycker tvärtom det verkar helt jävla oplanerat av tre tomtar som involverar halva kiruna när de ska dumpa kroppen.

Nä, dom hade planerat..j-a as, fega inavlade svin
Må dom brinna i helvetets lågor

Och vilka jävla tomtar är de nämndemännen i tingsrätten som dömt??!!
Citera
2020-01-13, 18:00
Medlem
F3ttans avatar
Jag har försökt beställa ljud från tingsrätten.

Skulle behöva flashbacks hjälp!!

Domstolshandläggaren hävdar att de vill ha 120kr/förhör (!!!).
Denna rättegång har 11st förhör.
Det skulle kosta runt 2.200kr.

Jag har försökt påvisa att det är praxis att det kostar 120kr/bränd skiva/usb.
Denna handläggare hävdar att det ligger på 120kr/förhör. Idioit!!!

Hur går jag vidare tycker ni?
Citera
2020-01-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Nä, dom hade planerat..j-a as, fega inavlade svin
Må dom brinna i helvetets lågor
Tycker du ja, men det ska bevisas också.
Citera
2020-01-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan

Låter ju helt vansinnigt!
Börja med att ringa en annan tingsrätt och kolla vad som gäller för ljudfiler, hör även om det är möjligt att få dem via e-post.

I lagtexten står följande:

17 § Avgiften för avskrift av allmän handling enligt 15 § 1 eller för utskrift av ljudbandsupptagning enligt 15 § 3 är 125 kronor per påbörjad fjärdedels arbetstimme.

Avgiften för kopia av videobandsupptagning enligt 15 § 3 är 600 kronor per band.

Avgiften för kopia av ljudbandsupptagning enligt 15 § 3 är 120 kronor per band. Förordning (2011:216).

Och där blir det ju genast lite luddigt, för allt ljud spelas väl in digitalt nuförtiden och då är ju inte 120kr/band längre tillämpligt då allt ryms på samma cd.
Citera
2020-01-13, 18:33
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Låter ju helt vansinnigt!
Börja med att ringa en annan tingsrätt och kolla vad som gäller för ljudfiler, hör även om det är möjligt att få dem via e-post.

I lagtexten står följande:

17 § Avgiften för avskrift av allmän handling enligt 15 § 1 eller för utskrift av ljudbandsupptagning enligt 15 § 3 är 125 kronor per påbörjad fjärdedels arbetstimme.

Avgiften för kopia av videobandsupptagning enligt 15 § 3 är 600 kronor per band.

Avgiften för kopia av ljudbandsupptagning enligt 15 § 3 är 120 kronor per band. Förordning (2011:216).

Och där blir det ju genast lite luddigt, för allt ljud spelas väl in digitalt nuförtiden och då är ju inte 120kr/band längre tillämpligt då allt ryms på samma cd.

Tack!!

Ja det är helt vansinnigt. Denna person hävdade att det är en egen myndighet som bestämmer sina egna regler.
Andra tingsrätter tar 120kr/skiva/usb.
Citera
2020-01-13, 21:32
Medlem
Aragonis avatar
Ingen förlust. Usejärvi (eller hur han nu stavade sitt gamla namn) var en riktig jävla idiot.
Citera
2020-01-13, 21:50
Medlem
Citat:
Tack!!

Ja det är helt vansinnigt. Denna person hävdade att det är en egen myndighet som bestämmer sina egna regler.
Andra tingsrätter tar 120kr/skiva/usb.
Nu kan jag inte svära på att jag fattat rätt, men som jag fattat det är varje tingsrätt en självständig och oberoende domstol -som går under myndigheten Domstolsverket. Och inom myndigheten (Domstolsverket) regleras avgifterna enligt den lagen jag citerade ovan.

Med självständig ska då menas själva dömandet -inte frågan om avgifter för material.

Rimligt vore väl att begära ett skriftligt beslut som sedan kan överklagas med hänvisning till praxis på andra tingsrätter samt lagtexten.

Jävla nötter som ska vara pissviktiga och sitta och hålla på offentlig handling!
Citera
2020-01-13, 23:03
Medlem
Citat:

Gällivare TR är lite speciella. Se den här tråden:
(FB) Lagman vid Gällivare tingsrätt tolkade avgiftsförordning fel, fick kritik av JO

Små tingsrätter brukar hitta på lite egna säregna regler och praxis. Det är konstigt att de skickade ut hela FUP helt gratis när de vill ha den här fantasisumman för lite ljudförhör?
Citera
2020-01-13, 23:07
Medlem
Citat:
Nu kan jag inte svära på att jag fattat rätt, men som jag fattat det är varje tingsrätt en självständig och oberoende domstol -som går under myndigheten Domstolsverket. Och inom myndigheten (Domstolsverket) regleras avgifterna enligt den lagen jag citerade ovan.

Med självständig ska då menas själva dömandet -inte frågan om avgifter för material.

Rimligt vore väl att begära ett skriftligt beslut som sedan kan överklagas med hänvisning till praxis på andra tingsrätter samt lagtexten.

Jävla nötter som ska vara pissviktiga och sitta och hålla på offentlig handling!

Jag ska heller inte svära på att jag kan det här, men tror inte man kan få ett förhandsbesked om en avgift och överklaga detta, då tror jag istället man gott får betala avgiften de tar ut och sedan överklaga den avgiftssättningen, och hoppas att man får rätt och nästa instans dömer till ens fördel (och få tillbaka pengar i efterskott).

Fast blir det en sån här process kommer man inte kunna vara anonym. Fakturan man får blir offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst.
Citera
2020-01-13, 23:10
Medlem
Citat:

120kr per förhör!? Sist jag fick hem ljudfiler från en rättegång kostade det 120kr och innehöll bra mycket mer än 1 förhör. Är hon ny på jobbet eller fått fel information?
Citera
2020-01-13, 23:58
Medlem
F3ttans avatar
Citat:

Jag löser det imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in