2019-07-31, 15:37
Medlem
Fris avatar
Jag öppnade en svart resväska, ställd mot väggen, och vips så målade hörnet på locket en svart halvcirkel på den vita väggen! Som inte är smuts som går att tvätta bort med vatten, lösningsmedel och en speciell friktionssvamp (för flata betongväggar) som jag prövat.

Vad gör man för att bota det här? En bil vars lack repats kan man hjälpligt fixa med därför avsedda lackstift. Finns motsvarande för att fylla i svarta märken i putsen på vita väggar?
Citera
2019-07-31, 15:39
Bannlyst
Testa vit färg, ärthjärna.
Citera
2019-07-31, 15:43
Medlem
Testa suddgummi.
Citera
2019-07-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag öppnade en svart resväska, ställd mot väggen, och vips så målade hörnet på locket en svart halvcirkel på den vita väggen! Som inte är smuts som går att tvätta bort med vatten, lösningsmedel och en speciell friktionssvamp (för flata betongväggar) som jag prövat.

Vad gör man för att bota det här? En bil vars lack repats kan man hjälpligt fixa med därför avsedda lackstift. Finns motsvarande för att fylla i svarta märken i putsen på vita väggar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Typ så, fast utan förnedringen.
Citera
2019-07-31, 15:44
Medlem
Har du prövat fläcksuddare? Funkade utmärkt på skrapmärken i min lägenhet (målade vita väggar, både betong och gips):

https://handla.ica.se/handla/produkt/flacksuddare-2-p-ica-home-id_p_7310380512585
Citera
2019-07-31, 15:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Vilken slags vit färg och hur applicera den så att den knottriga ytan bevaras?
Citera
2019-07-31, 15:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
Har du prövat fläcksuddare? Funkade utmärkt på skrapmärken i min lägenhet (målade vita väggar, både betong och gips):

https://handla.ica.se/handla/produkt/flacksuddare-2-p-ica-home-id_p_7310380512585
Länken: "Hjälper dig att avlägsna fläckar på hårda ytor. "
Jo, men ytan är ju allt annat än hård, den är EXTREMT mjuk och sårbar och har en specifik textur med millimeterknottror som måste bevaras eftersom de kastar skuggor som ger en nyans.
Citera
2019-07-31, 15:48
Medlem
Citat:
Jo, men ytan är ju allt annat än hård, den är EXTREMT mjuk och sårbar och har en textur.

Oavsett hur mjuk väggen är så lär den ju vara hårdare än svampen, och att försöka kostar dig inte många kronor.
Citera
2019-07-31, 15:48
Medlem
FB-Wannabes avatar
Sprayburk ? Om du hittar samma nyans?
Citera
2019-07-31, 15:50
Medlem
Annacondas avatar
Jag gissar att det är en gummifläck?
Citat:
Häll på flytande koncentrerad Galltvål, gnid in rejält med 1/2 citroin, låt verka 10-15 minuter. Gnid på igen torka torrt. Eftertorka med olivolja och citron.
Galltvål finns på Clas Ohlsson.

Är det inte det så kanske du kan hitta något annat här:
Den ultimata guiden till fläckborttagning:
https://www.dopguiden.se/gordetsjalvhusmorstips/

Har du provat med lacknafta?
Citera
2019-07-31, 15:50
Medlem
Knucklehugss avatar
Citat:
Vilken slags vit färg och hur applicera den så att den knottriga ytan bevaras?

Vit väggfärg, väggen är väl fortfarande knottrig även om du målar den? Har du aldrig målat på vävtapet nån gång?
Citera
2019-07-31, 15:52
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
Oavsett hur mjuk väggen är så lär den ju vara hårdare än svampen, och att försöka kostar dig inte många kronor.
Jag sade ju från börjat att jag har prövat en friktionssvamp. Det här verkar inte vara färg eller smuts som kan tas bort, utan avskrap som måste fyllas igen.

Är en burk välavvägt vald vitfärg och en riktigt fin pensel med precist handlag verkligen den enda lösningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in