2019-08-01, 12:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"leka hemmafru"??

Är hon hemmafru eller är hon inte?

Och det är HON som "avstår" stora summor pengar, nämligen en lön för sitt arbete, en pension hon kan leva på etc.

Så hennes del av räkningshögen bara försvinner menar du?
Citera
2019-08-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vilket är finast för dig, att vara hemma med sina barn eller att vara chef på ett företag?

vadå "finast"?

vad är "finast" för dig?
Citera
2019-08-01, 12:26
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det blir svårt med skattefinansierad sjukvård om halva befolkningen inte jobbar.

Jag tycker förvisso att det ska gå att vara hemma istället för att jobba. Men samhället bör inte uppmuntra till det då det innebär stora risker för den som inte skaffar inkomst.

Jag vill inte att staten uppmuntrar något...

Och att 13% av skatten skulle vara svår att finansiera om en större del väljer att inte arbeta ett par år när barnen är små är larvigt.

Dessutom är en dagisplats en stor utgift och generellt inte lönsam för kommunen.
De kostar ca 160k om året. (För ett par år sedan.)
Citera
2019-08-01, 12:26
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
vadå "finast"?

vad är "finast" för dig?
Att vara med familjen.
Citera
2019-08-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Så hennes del av räkningshögen bara försvinner menar du?

Försöker du säga att hon inte har jobbat för sin del av räkningarna?

Med andra ord.. omsorg om barn är inget "jobb"? Det förtjänar inte en lön?
utan det är typ en "lekstuga" som typ kivnnor kan "roa sig" med?

Det vi i grunden talar om här är ska de människor som nu vill arbeta med det fullständigt livsviktiga arbetet med att ta hand om barn göra detta utan lön eller vill de göra detta med lön?

Förtjänar de människor som gör detta arbete, som om det inte utfördes skulle renderar fullständig samhällskollaps, en lön, sociala rättigheter, den möjlighet, självbestämmande och frihet som en ersättning för sitt arbete ger.

Eller ska vi se på dessa människor och deras arbete...som att de "leker en "lek" fullständigt ointressant och oviktigt för resten av samhället?

Nå?
Citera
2019-08-01, 12:28
Medlem
Citat:
Att vara med familjen.

Varför är DU då inte hemmafru? OM det nu är "finast"?
Citera
2019-08-01, 12:31
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Försöker du säga att hon inte har jobbat för sin del av räkningarna?

Med andra ord.. omsorg om barn är inget "jobb"? Det förtjänar inte en lön?
utan det är typ en "lekstuga" som typ kivnnor kan "roa sig" med?

Det vi i grunden talar om här är ska de människor som nu vill arbeta med det fullständigt livsviktiga arbetet med att ta hand om barn göra detta utan lön eller vill de göra detta med lön?

Förtjänar de människor som gör detta arbete, som om det inte utfördes skulle renderar fullständig samhällskollaps, en lön, sociala rättigheter, den möjlighet, självbestämmande och frihet som en ersättning för sitt arbete ger.

Eller ska vi se på dessa människor och deras arbete...som att de "leker en "lek" fullständigt ointressant och oviktigt för resten av samhället?

Nå?

Vi ska låta dem välja själva.
Vill de ta hand om sina egna barn och bara dessa, så ska de självfallet lösa sitt eget uppehälle.

Min fru har löst det genom att gifta sig med mig och ta hand om mina barn.
Citera
2019-08-01, 12:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
vadå "finast"?

vad är "finast" för dig?
Aha, du har redan glömt trådstarten. Jag påminner:

"Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne? "

Jag repeterar även frågan. Vad ser du upp mest till, en chef på ett företag eller någon som stannar hemma med sina barn? Dvs vilket jobb är finast?
Citera
2019-08-01, 12:37
Medlem
Citat:

Och att 13% av skatten skulle vara svår att finansiera om en större del väljer att inte arbeta ett par år när barnen är små är larvigt.

Dessutom är en dagisplats en stor utgift och generellt inte lönsam för kommunen.

En större del är nu hemma med sina barn, det kallas för föräldraledighet och är ca 1,5 år per barn.

Skillanden mellan dig och mig härvidlag är att denna större del för mig inte ska enkom bestå av kvinnor utan lika mycket män.

Och jävligt mycket dyrare för "kommunen" om kivnnor slutar arbeta., slutar betala skatter, slutar konsumera en egen lön, etc.

De tär vansinnigt mycket smartare både ekonomiskt, socialt, psykologiskt, maktmässigt, hälsomässigt etc etc etc....att man inte delar upp nödvändiga arbeten som betalda/ icke betalda...
och könen därefter.
Citera
2019-08-01, 12:37
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Varför är DU då inte hemmafru? OM det nu är "finast"?

1. Fru vill ha det så här.

2. Vi hade inte haft råd på hennes möjliga lön

3. Jag hade haft svårt de första två åren... Jag har inga tuttar och blir rastlös av de minsta.

4. Ingen hade gillat min matlagning
Citera
2019-08-01, 12:39
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
En större del är nu hemma med sina barn, det kallas för föräldraledighet och är ca 1,5 år per barn.

Skillanden mellan dig och mig härvidlag är att denna större del för mig inte ska enkom bestå av kvinnor utan lika mycket män.

Och jävligt mycket dyrare för "kommunen" om kivnnor slutar arbeta., slutar betala skatter, slutar konsumera en egen lön, etc.

De tär vansinnigt mycket smartare både ekonomiskt, socialt, psykologiskt, maktmässigt, hälsomässigt etc etc etc....att man inte delar upp nödvändiga arbeten som betalda/ icke betalda...
och könen därefter.

Du vill tvinga alla att göra saker enligt din ideologi.

Jag vill låta alla välja fritt.
Citera
2019-08-01, 12:45
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

Hemmafru under barnaåren kan vara allt från 1 år till 30 år om man har flera barn. Det är inte särskilt troligt att en kvinna som varit hemma så länge börjar arbeta sent i medelåldern.

Problemet med ditt ”fria val” är att kalkylen inte alls går ihop för samhället.

En dagisplats är inte tänkt att vara lönsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in