Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Lönegapet mellan undersköterskan och rörmokaren, till exempel. Men generellt mellan kvinnor och män som grupper.
Fattar inte vad du menar med moraliskt värde. Hade kvinnor som ägnat sig åt vård och omsorg fått hög status och beundran för det valet som kompensation för låg lön hade det ju varit en sak. Men som du ser i tråden så är åsikten enhällig = väljer du att jobba inom vård och omsorg är du en idiot som förtjänar ett uselt liv.
Okej, så du tänker att VDn hatar sitt jobb och vantrivs varje sekund men offrar det för mer pengar, medan undersköterskor skrattar hela dagarna medan de torkar gamlingarnas bajs och därmed tycker att bajstorkandet var så kul att det inte gör något att lönen inte går att leva på?
Lönegapet mellan män och kvinnor får vi diskutera i en annan tråd, för jag kan lova dig att du inte har koll på det och jag vill inte deraila denna diskussion för mycket.
Vad jag menar med moraliskt värde, är bland annat följande, det finns ett värde att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva, rent empatiskt, liv i sig är det moraliskt ok att försöka rädda för liv är heligt (utan att för den delen vara religiös) och att rädda liv som kan räddas förhöjer levnadsstandarden för den omkringliggande familjen. Vi har en moralisk skyldighet att axla ansvar efter vad vi kan bära, jag tror att de flesta skulle hålla med om att vi är ett bättre samhälle pga att vi tar hand om de svagare i samhället istället för att sätta ut dem i skogen. Svårt att förklara moraliskt värde men något åt det hållet skulle jag säga.
Och i ditt exempel kring VDar osv.. ja.. jag kan tänka mig att det finns åtskilliga personer som resonerar så. Dock inte majoriteten.
Sjuksköterskelön går att leva på, du kanske inte kan leva loppan på den men du kan definitivt leva på den.(EDIT: Undersköterska ska det ju vara)
Om du låter mig göra en observation, mycket av den argumentation du använder dig av ser ut att komma från ett perspektiv som en person som lever singel har. Vet inte om det stämmer på dig eller inte, och det är egentligen inte relevant.
Det vi har förlorat sedan kvinnans sk frigörelse i Sverige är Familjens roll i samhället, den har istället tagits över mer och mer av staten. Och jag personligen finner det av ondo att det blivit så. Jag skulle föredra att samhället satsade mer på familjer än individer för det är stabila familjer som är ett lands framtid.