2019-07-30, 22:28
Medlem
Jag är född i Italien och italienska språket var det första jag lärde mig. Jag pratade uteslutande italienska fram till det att jag var sex år, idag är jag 35 år. Jag har sedan dess, under barndomen och i vuxna år underhållit italienskan mestadels genom att prata med familjemedlemmar. Av naturliga orsaker så har därför inte språket utvecklats särskilt mycket när det kommer till vokabulär m.m. Däremot har jag fortfarande en väldigt bra "känsla" för hur man uttrycker sig grammatiskt korrekt, uttal och så vidare (sådant som brukar vara svårast att lära sig men som jag har fått "gratis"). Min skriftliga del är däremot väldigt usel, använder mig i princip av svensk stavning.

Jag har heller inte läst särskilt mycket på italienska, mestadels när någon frågar mig. Men, det mesta som har med det italienska språket att göra kommer ganska naturligt för mig, sannolikt då det är det första språk jag lärt mig.

Hur kan jag på ett effektivt sätt utveckla och skärpa till min italienska?

Hade det exempelvis varit effektivt att helt enkelt bara börja läsa enklare skönlitterära böcker?

Även om det inte är det mest effektiva, är det ändå ett bra sätt?

Då jag redan har en känsla och förståelse för "helheten" och "systemet" i språket så har jag inget behov av att lära mig från grunden eller grammatiska regler. Jag vill i all enkelhet få ett bättre vokabulär och att lära mig stava bättre.
Citera
2019-07-30, 22:37
Medlem
Läs böcker och slå upp ord du inte förstår. Din vokabulär kommer utvecklas snabbt.

Lycka till!
Citera
2019-07-30, 22:50
Medlem
Ja. Och vid tillfälle, läs gärna om de böcker du redan läst. Vid en omläsning lägger du märke till detaljer du missat första gången. Respektive igenkänner du dem - och befäster...
Citera
2019-07-30, 22:57
Medlem
herrstorks avatar
Jag har inte italienska som modersmål men... Lyssnar på radio och läser italienska sidor på nätet.

Vilken stad bor du i?
Citera
2019-07-30, 23:27
Medlem
Millediablos avatar
Nyheter på webben samt dagstidningar. Filmer/serier funkar väl också samt gå med i ngt intressant forum där du får skriva på italienska. Se också om det finns andra italienskspråkiga i din närhet, kanske någon restaurang, frisör mm.
Citera
2019-07-31, 01:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Kolla på italiensk TV. ComHem har Rai 1 och 2. Myyycket bra kanaler!
Lyssna på italiensk musik, finns mycket bra där.
Lyssna på italiensk radio. Radio Italia spelar enbart italiensk pop/rock och finns som webbradio och som app till smartphone. Finns gott om italienska radiostationer som sänder via webben.
Kolla Twitter, kolla efter sånt som intresserar dig (Calcio? Viaggiare/turismo? Musicisti? Arte?).

Dai, dai, dai!
Citera
2019-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlevMedlem
Jag är född i Italien och italienska språket var det första jag lärde mig. Jag pratade uteslutande italienska fram till det att jag var sex år, idag är jag 35 år. Jag har sedan dess, under barndomen och i vuxna år underhållit italienskan mestadels genom att prata med familjemedlemmar. Av naturliga orsaker så har därför inte språket utvecklats särskilt mycket när det kommer till vokabulär m.m. Däremot har jag fortfarande en väldigt bra "känsla" för hur man uttrycker sig grammatiskt korrekt, uttal och så vidare (sådant som brukar vara svårast att lära sig men som jag har fått "gratis"). Min skriftliga del är däremot väldigt usel, använder mig i princip av svensk stavning.

Jag har heller inte läst särskilt mycket på italienska, mestadels när någon frågar mig. Men, det mesta som har med det italienska språket att göra kommer ganska naturligt för mig, sannolikt då det är det första språk jag lärt mig.

Hur kan jag på ett effektivt sätt utveckla och skärpa till min italienska?

Hade det exempelvis varit effektivt att helt enkelt bara börja läsa enklare skönlitterära böcker?

Även om det inte är det mest effektiva, är det ändå ett bra sätt?

Då jag redan har en känsla och förståelse för "helheten" och "systemet" i språket så har jag inget behov av att lära mig från grunden eller grammatiska regler. Jag vill i all enkelhet få ett bättre vokabulär och att lära mig stava bättre.

Gå en kurs med en lärare som kan fokusera på dina luckor. Du behöver ju ingen vanlig kurs med grammatik och konversation, utan en kurs anpassad för dig.
Alternativet är att du ser mycket på italiensk tv, lyssnar på radio och läser tidningar, och aktivt söker dig till ämnen du har dåligt ordförråd i. Men med en lärare går det ju snabbare och bättre.
Citera
2019-07-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Gå en kurs med en lärare som kan fokusera på dina luckor. Du behöver ju ingen vanlig kurs med grammatik och konversation, utan en kurs anpassad för dig.
Alternativet är att du ser mycket på italiensk tv, lyssnar på radio och läser tidningar, och aktivt söker dig till ämnen du har dåligt ordförråd i. Men med en lärare går det ju snabbare och bättre.

Det bästa är alltså inte en kurs som sådan, utan en duktig privatlärare. Helst en erfaren som har handlett många ambitiösa elever. Men i nödfall en intellektuell en som ÄR intresserad av att handleda och föra vidare.

Jämför med situationen med en privattränare om du är säg, en ambitiös ung musiker, eller ambitiös tennisspelare - eller schackspelare...

Säg en timme i veckan med läraren, och under tiden emellan tränar du 2-4 timmar per dag på egen hand, både bundna övningar ett steg i taget, och följer lite friare radioprogrammen, läser, skriver, etc.
Citera
2019-07-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Nyheter på webben samt dagstidningar. Filmer/serier funkar väl också samt gå med i ngt intressant forum där du får skriva på italienska. Se också om det finns andra italienskspråkiga i din närhet, kanske någon restaurang, frisör mm.

Frisör vore perfekt. De är ju vana att snacka och snacket ingår i deras göra. Samma tips med taxichaufförer för övrigt.

Medan att snacka med en kypare funkar ofta mindre bra, du blir lätt till ett störande moment, en snacksalig döskalle om det vill sig illa...
Byta några fraser när man beställer och så, det kan man göra, men det är inte säkert att han har tid eller lust därutöver... I så fall måste man vara väldigt lyhörd.
Citera
2019-07-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Det bästa är alltså inte en kurs som sådan, utan en duktig privatlärare. Helst en erfaren som har handlett många ambitiösa elever. Men i nödfall en intellektuell en som ÄR intresserad av att handleda och föra vidare.

Jämför med situationen med en privattränare om du är säg, en ambitiös ung musiker, eller ambitiös tennisspelare - eller schackspelare...

Säg en timme i veckan med läraren, och under tiden emellan tränar du 2-4 timmar per dag på egen hand, både bundna övningar ett steg i taget, och följer lite friare radioprogrammen, läser, skriver, etc.

Det är ju precis det jag rekommenderar. En kurs anpassad för personen = en privatlärare. Även en privatlärare måste göra upp en kursplan, det räcker bara i början att sitta och småprata. Läraren måste först göra en behovsanalys genom att prata med eleven och låta hen berätta om olika saker, när luckorna och svagheterna är identifierade gör läraren en kursplan och en lektion per vecka bör vara fullt tillräckligt, om eleven får mycket hemarbete och gör detta ambitiöst.

En privatlärare är kostsam, det kan vara en ide’ att kolla på universitetet med italienska studenter som pluggar i Sverige. De har ofta erfarenhet av att ge privatlektioner till skolelever för att tjäna extra, och kanske kan du komma undan billigare genom att i gengäld ge personen konversationsträning i svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in