• 1
  • 2
2019-07-30, 21:50
Medlem
Var för en tid sedan i Norge och konstaterar att deras motsvarighet till Swish som heter Vipps blivit riktigt populärt. Precis som i Sverige så betalar man småsummor med Vipps. Som svensk turist så är det dock omöjligt att betala för parkering, glass och annat med denna tjänst Då det krävs norskt personnummer, bankkonto och mobilabonnemang vilket inte turisterna har. På precis samma sätt har turisterna från andra länder svårt att betala här i Sverige då många slutat ta betalt med pengar. Tänker exempelvis på idrottsföreningar som säljer allt i cafeterian med Swish. Danmark och Finland har också sina egna lösningar.

Önskar att bankerna försöker få till ett gemensamt system där man kan skicka småbelopp i olika valutor inom hela Europa. Som jag har förstått det så bör det gå att genomföra SEPA-betalningar blixtsnabbt men har inte sett att någon bank erbjuder det motsvarande Swish/Vipps.

Hoppas att ni som jobbar på en bank tar detta till er och funderar på en lösning. Det känns som att kontanthanteringen kommer minska ytterligare och då är det viktigt att turisterna får möjlighet till att använda Vipps, Swish eller liknande.
Citera
2019-07-30, 23:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Håller med. Här är något vettigt som EU-byråkraterna kan ta tag i och lösa. Precis som man fixade bankavgifter och mobil-roaming.
Citera
2019-07-31, 00:02
Medlem
BigFatCones avatar
Det skulle säkert gå men jag tror inte att det finns någon som vill betala för det. Det skulle ju kosta en femma för privatpersoner att Swisha, det blev inget med det va? Men någon måste ju betala R&D, infrastruktur och allt sånt.

Men framför allt så borde det vara förbjudet som näringsidkare att vara kontantfri.
Citera
2019-07-31, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
.....Men framför allt så borde det vara förbjudet som näringsidkare att vara kontantfri.
Många föreningar börjar bli mer eller mindre kontantfria. När man ordnar café i samband med en cup/tävling så vill man inte hålla på med att strula med pengar. Mycket enklare för en förening att bara hantera elektroniska pengar. Svårt att få frivilliga att sköta kontanter eftersom det är svårt att sätta in pengarna på ett bankkonto efter tävlingen, mycket smidigare med Swish eftersom man även slipper växel.

Har man en turnering/cup/tävling så är det inte omöjligt att det kommer deltagare ifrån andra länder där man inte har Swish utan motsvarande system.

------
Stadsbussarna blev rånade varje vecka för ett par år sedan. När de blev kontantfria upphörde rånen. Tror tyvärr att det kommer gå väldigt snabbt att göra restauranger och butiker kontantfria på grund av minskad rånrisk. Det kostar dessutom rätt så mycket att hantera kontanter. Enklare att få betalt rätt in på kontot eftersom de betalar räkningar och lön elektroniskt. Inga företag har kontakta utgifter och då är det då mycket smidigare att bara ha elektroniska pengar.
Senast redigerad av Mynicname 2019-07-31 kl. 00:23.
Citera
2019-07-31, 00:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Många föreningar börjar bli mer eller mindre kontantfria. När man ordnar café i samband med en cup/tävling så vill man inte hålla på med att strula med pengar. Mycket enklare för en förening att bara hantera elektroniska pengar. Svårt att få frivilliga att sköta kontanter eftersom det är svårt att sätta in pengarna på ett bankkonto efter tävlingen, mycket smidigare med Swish eftersom man även slipper växel.

Har man en turnering/cup/tävling så är det inte omöjligt att det kommer deltagare ifrån andra länder där man inte har Swish utan motsvarande system.
Ja, det är klart att det är lite mer jobb med kontanter och man vill väl inte jobba för hårt när man jobbar ideellt?

Som du tar upp i TS så funkar ju Swish bara för svenskar.

Hur som helst, så länge vi har kontanter så borde det inte vara tillåtet att inte ta emot dom.
Citera
2019-07-31, 05:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det är klart att det är lite mer jobb med kontanter och man vill väl inte jobba för hårt när man jobbar ideellt?

Som du tar upp i TS så funkar ju Swish bara för svenskar.

Hur som helst, så länge vi har kontanter så borde det inte vara tillåtet att inte ta emot dom.

Håller med er i diskussionen, ingen näringsidkare borde ha rätt att neka kontanta medel utgivna av sveriges riksbank.

Däremot ser jag något riktigt oroande: Maktens nyspråk "Kontantfri" bör aldrig användas av någon, det heter Kontantlös vilket är mycket mer sanningsenligt

Kontantlös = menlös, inget existensberättigande.
Citera
2019-07-31, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Håller med er i diskussionen, ingen näringsidkare borde ha rätt att neka kontanta medel utgivna av sveriges riksbank.

Däremot ser jag något riktigt oroande: Maktens nyspråk "Kontantfri" bör aldrig användas av någon, det heter Kontantlös vilket är mycket mer sanningsenligt

Kontantlös = menlös, inget existensberättigande.

Du vet att ”menlös” betyder ungefär ”ofarlig” eller ”oförarglig” va?
Citera
2019-07-31, 06:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Du vet att ”menlös” betyder ungefär ”ofarlig” eller ”oförarglig” va?

Japp, inget existensberättigande what so ever. Det är även ett lite snällare sätt att säga "miffo"...

Det är off topic, men jag tyckte det var så viktigt att få folk att fundera över det här med "kontantfri" vad då fri? - vi konsumenter har noll att vinna på det och därför heter det mer sanningsenligt kontantLÖS

För att återkoppla till ämnet: Jag tror inte på något nordiskt swish, snarare tjänster som Revolut, Paypal.
Senast redigerad av sucuk 2019-07-31 kl. 06:19.
Citera
2019-07-31, 08:58
Medlem
Citat:
......
För att återkoppla till ämnet: Jag tror inte på något nordiskt swish, snarare tjänster som Revolut, Paypal.
Att lägga till ytterligare någon siffra (landsnummer) vid betalning är ju inte så komplicerat. Lägger man till +47 när man Swishar så borde systemet kunna skapa en internationell betalning till Norges Wipps. Användarinterfacet behöver ju inte vara lika utan det borde kunna ske i bakgrunden. Samtliga storbanker finns representerade i flera Nordiska länder. Exempelvis har ju Nordea till och med huvudkontoret i Finland som har en annan lösning än Sverige och Norge.
Citera
2019-07-31, 09:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att lägga till ytterligare någon siffra (landsnummer) vid betalning är ju inte så komplicerat. Lägger man till +47 när man Swishar så borde systemet kunna skapa en internationell betalning till Norges Wipps. Användarinterfacet behöver ju inte vara lika utan det borde kunna ske i bakgrunden. Samtliga storbanker finns representerade i flera Nordiska länder. Exempelvis har ju Nordea till och med huvudkontoret i Finland som har en annan lösning än Sverige och Norge.

Det är betydligt mer komplicerat än så, valutaväxling skall till och då till vilken kurs? Vem sätter den...

Därav att jag inte tror på tanken, finns redan paypal, revolut, transferwise, vanligt sepa-överföring hos banken. Tror därmed inte på något lokalt nordiskt, bankerna har inget intresse som det verkar och konkurrensen är redan mördande ändå. Själv använder jag paypal mer än swish vilket säger en del om vart hän det barkar.
Citera
2019-07-31, 16:45
Medlem
Det där med MobilePay / Vipps börjar bli ett gissel. Har varit på mer än ett ställe i Danmark där de ENDAST tar MobilePay och därmed stänger ute alla svenska kunder - dumt, kan man tycka med tanke på öresundspendlare och andra, typ Malmö/Helsingborgsbor osv som ofta befinner sig på den sidan sundet.

Ett nordiskt system måste komma! I en annan tråd skrev någon att h-n kopplat ihop sitt Swish med MobilePay men jag misstänker att det var en skarvning eftersom en googling inte ger ngn info om sådan möjlighet och användaren inte svarat på min fråga om det. Jag lyckas inte hitta någon svensk bank som möjliggör det.

Kanske bara att vänta på att Revoluts Swish-variant blir såpass stor att den sprider sig till företagare och marknadsnasare.
Citera
2019-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Det är betydligt mer komplicerat än så, valutaväxling skall till och då till vilken kurs? Vem sätter den...

Därav att jag inte tror på tanken, finns redan paypal, revolut, transferwise, vanligt sepa-överföring hos banken. Tror därmed inte på något lokalt nordiskt, bankerna har inget intresse som det verkar och konkurrensen är redan mördande ändå. Själv använder jag paypal mer än swish vilket säger en del om vart hän det barkar.

Mmm, och jag använder Swish mer än kontanter och saknar MobilePay oftare än jag funderar på PayPals existens, det bevisar ungefär lika mycket?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in