• 1
  • 2
2019-07-30, 21:18
Medlem
Funkar -

Skriva in bilen i ett AB. (Lite bökigt)
Mplvakt/annan person (uteslutet)

Finns det andra alternativ?
Citera
2019-07-30, 21:20
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Funkar -

Skriv den på en kompis om du har någon.
Citera
2019-07-30, 21:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Funkar -

Vad har bilen för värde och har du möjlighet att hävda att du behöver den för att få inkomst?
Citera
2019-07-30, 21:31
Medlem
mainfurers avatar
Kronkalle vill inte ha mina bilar. Är den inte värd mer än 10 så skiter de i den om du har ett behov av den.
Citera
2019-07-30, 21:32
Medlem
1. Betala skulden
2. Fixa ett trovärdigt avbetalningskontrakt, hos ett finansbolag som kreditspärrar bilen
Citera
2019-07-31, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad har bilen för värde och har du möjlighet att hävda att du behöver den för att få inkomst?

Bilen är väl värd runt 500 000. Helt orimligt att hävda att den behövs för inkomstbringande syften.

Lutar oavsett åt AB lösningen, enklast tills jag betalt skulden.
Citera
2019-07-31, 07:50
Medlem
Citat:
Bilen är väl värd runt 500 000. Helt orimligt att hävda att den behövs för inkomstbringande syften.

Lutar oavsett åt AB lösningen, enklast tills jag betalt skulden.

Räcker knappast att enbart ändra ägandet, det måste även ske en transaktion som verkar rimlig mellan dig och bolaget. Är det ditt eget bolag så kan det krävas värderingsintyg om den är i angiven prisklass.

Äger du ett AB ensam eller fler inblandade? Alternativt bolag som du inte är inblandad i alls?
Citera
2019-07-31, 10:14
Medlem
Du kan inte skriva över bilen på ditt eller ett annat bolag i nära anslutning till att du hamnat hos kronofogden. Bilen kommer garanterat att återvinnas för att utmätas, det blir så genomskinligt och kommer stt underkännas.
Om du lämnar över äganderätten till annan fysisk eller juridisk person utan ersättning kommer det att genomskådas och det skiter sig.
Sen kommer det alltid finnas en risk att du blir stoppad i en kontroll när du kör bilen, då är du helrökt oavsett vem du skrivit över bilen på.
Citera
2019-08-01, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du kan inte skriva över bilen på ditt eller ett annat bolag i nära anslutning till att du hamnat hos kronofogden. Bilen kommer garanterat att återvinnas för att utmätas, det blir så genomskinligt och kommer stt underkännas.
Om du lämnar över äganderätten till annan fysisk eller juridisk person utan ersättning kommer det att genomskådas och det skiter sig.
Sen kommer det alltid finnas en risk att du blir stoppad i en kontroll när du kör bilen, då är du helrökt oavsett vem du skrivit över bilen på.

Nja va, om jag blir stoppad om tre månader så är det knappast så att snuten förverksr bilen. Säg att jag sålt den för X pengar kontant och har ett kvitto på att firman som äger den betalt det - vad skall de göra? Det låter helt enkelt orimligt.

Om ett bolag jag sitter som suppleant i tillhandahåller bilen till sin styrelse, så är det knappast något som är fel.
Citera
2019-08-01, 06:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nja va, om jag blir stoppad om tre månader så är det knappast så att snuten förverksr bilen. Säg att jag sålt den för X pengar kontant och har ett kvitto på att firman som äger den betalt det - vad skall de göra? Det låter helt enkelt orimligt.

Om ett bolag jag sitter som suppleant i tillhandahåller bilen till sin styrelse, så är det knappast något som är fel.

Äger du eller bolaget bilen i nuläget?
Enklaste sättet att slippa betala sina skulder är att skriva över allt på frugan. Mycket välbeprövad metod. Har du en fruga?
Citera
2019-08-01, 06:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Var inte för säker på det, allra helst om du sitter som supp i bolaget i fråga..

Kronfogden är inga duvungar, de har sett allt och lite till. Det första folk med skulder gör är just att gömma undan tillgångar och en tillgång värd 500 000.. De kommer inte släppa det utan utredning och försök att få fram bilen i fråga igen.
Citera
2019-08-01, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Äger du eller bolaget bilen i nuläget?
Enklaste sättet att slippa betala sina skulder är att skriva över allt på frugan. Mycket välbeprövad metod. Har du en fruga?

Räknas inte ens tillgångar tillsammans om man är gifta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in