2024-06-08, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Åh nej, nej, nej, nej .... Camilla Läckberg ska skriva en ny bok om Pelle Svanslös. Vad kan man egentligen förvänta sig?

https://www.dn.se/kultur/camilla-lac...-svanslos-bok/

Hon vill tuffa till Maja Gräddnos, åtminstone.

https://sverigesradio.se/artikel/lac...ingen-sidekick
Klassikerna kunde lämnas i fred sa Bill. I fred var ordet sa Bull.
Citera
2024-06-08, 09:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Men Pelle Svanslös var ju ingen innekatt? Det hade blivit rätt tråkiga böcker då.
Va, nu förstår jag ingenting.
Citera
2024-06-08, 23:23
Medlem
Curt Hsons avatar
Jag läste någon av böckerna som kanske tioåring och undrade vad i h-e "aderton" betyder.

Insåg senare i livet att det betyder arton.

Det är mitt bestående minne av "Pelle Svanslös".
Citera
2024-06-09, 00:45
Medlem
Slottsherres avatar
Återstå att se om Läckberg har humor,
Citera
2024-07-08, 12:58
Medlem
Såg nyligen om de två tecknade långfilmerna och måste säga att den första filmen från 1981 fortfarande håller riktigt hög klass. Finns en hel del vuxen humor för vuxna som kanske går över huvudet på barnen. Fantastiska röstskådespelare överlag.

Pelle Svanslös i Amerikatt var mycket sämre. Även denna film börjar riktigt bra men den förstörs av den enormt långa dröm-sekvensen i USA. Den saknas struktur och blir snabbt bara förvirrande och tråkig. Att den pågår i 30 minuter är minst 15 minuter för länge.
Citera
2025-04-30, 21:51
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bådar inte gott.
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Klassikerna kunde lämnas i fred sa Bill. I fred var ordet sa Bull.
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Återstå att se om Läckberg har humor,

Betalartikel, tyvärr - kan nån ge lite citat / en sammanfattning?

Svanslöst! Har Läckberg inga egna idéer?
https://www.svd.se/a/zAjK4O/camilla-...rk-vs-wadensjo
Senast redigerad av Ördög 2025-04-30 kl. 21:57.
Citera
2025-04-30, 22:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Betalartikel, tyvärr - kan nån ge lite citat / en sammanfattning?
Här är en snutt från artikeln:
Flera av rollfigurerna ska bygga på verkliga personer. Bengt Lindberg (Bill) var medlem i Stockholms nation, Olof Rydbeck (Bull) var dess förste kurator ett tag. Ejnar Haglund (Murre från Skogstibble) var spexare där.
Hur ska detta kunna fångas av Läckberg, som man kan anta själv aldrig varit på en riktig gasque?
Den nya boken har enligt ett pressmeddelande "ett starkt budskap om att våga vara sig själv."
Det faller platt innan boken ens tagit plats hos bokhandlarna. Läckberg vill ju vara Gösta Knutsson! Nä, hon får gå med svansen mellan benen.
Det undras även om Läckberg, som studerade på Handelshögskolan i Göteborg, kan hedra Gösta Knutssons uppsaliensiskt studentikosa prosa.
Senast redigerad av schizophrenia 2025-04-30 kl. 22:54.
Citera
2025-04-30, 22:40
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Här är en snutt från artikeln:
Flera av rollfigurerna ska bygga på verkliga personer. Bengt Lindberg (Bill) var medlem i Stockholms nation, Olof Rydbeck (Bull) var dess förste kurator ett tag. Ejnar Haglund (Murre från Skogstibble) var spexare där.
Hur ska detta kunna fångas av Läckberg, som man kan anta själv aldrig varit på en riktig gasque?
Den nya boken har enligt ett pressmeddelande "ett starkt budskap om att våga vara sig själv."
Det faller platt innan boken ens tagit plats hos bokhandlarna. Läckberg vill ju vara Gösta Knutsson! Nä, hon får gå med svansen mellan benen.
Haglund har jag sett men skulle inte kalla honom spexare.
Citera
2025-04-30, 23:29
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Haglund har jag sett men skulle inte kalla honom spexare.
Följande är skrivet av Cecilia Hagen i Expressen 23:e december 1997:
Olle Rydbeck [...] brukar pekas ut som Bull när förebilderna till kattgalleriet kartläggs. [...] Bengt Lindberg [...] är ständig medpretendent till pappa till rollen som Bill.

Vad hade Gösta Knutsson emot er egentligen? frågar jag pappa Bill när vi passerar Stockholms nation.

- Vi var djursholmare, han tyckte väl att vi var snorkiga.[...]

o Vad tyckte du om honom?

- Jag kände honom mycket lite. Men han var en ledande gestalt i studentlivet. Han skrev spex tillsammans med Ejnar Haglund och ordnade tävlingar redan då.
Alltså, enligt Hagen skrev Gösta Knutsson spex tillsammans med Ejnar Haglund.
Citera
2025-04-30, 23:38
Medlem
Pelle är bara 90 % svanslös. Han har en stump kvar. Gösta var en hack
Citera
2025-04-30, 23:43
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Följande är skrivet av Cecilia Hagen i Expressen 23:e december 1997:
Olle Rydbeck [...] brukar pekas ut som Bull när förebilderna till kattgalleriet kartläggs. [...] Bengt Lindberg [...] är ständig medpretendent till pappa till rollen som Bill.

Vad hade Gösta Knutsson emot er egentligen? frågar jag pappa Bill när vi passerar Stockholms nation.

- Vi var djursholmare, han tyckte väl att vi var snorkiga.[...]

o Vad tyckte du om honom?

- Jag kände honom mycket lite. Men han var en ledande gestalt i studentlivet. Han skrev spex tillsammans med Ejnar Haglund och ordnade tävlingar redan då.
Alltså, enligt Hagen skrev Gösta Knutsson spex tillsammans med Ejnar Haglund.
Jag kan tänka mig att hans fokuserade sinne kunde värka fram något material som underlag för ett spex. Men som framförare skulle hans karisma inte fungera i en sal. Han hade ganska entonig röst.
Citera
2025-05-01, 10:08
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag kan tänka mig att hans fokuserade sinne kunde värka fram något material som underlag för ett spex. Men som framförare skulle hans karisma inte fungera i en sal. Han hade ganska entonig röst.
Ejnar Haglund var en av många "framförare" i Knäppupps allra första tv-produktion, Sitt och se dubbelt, år 1957. Där fanns han med när dåtidens synnerligen populära 10.000-kronorsfrågan skulle parodieras (och blev 10.000-kronorsplågan). Bl.a. imiterade Povel Ramel programledaren Nils-Erik Baehrendtz och Ejnar Haglund ville tävla i allting, gärna gymnastik.

https://www.povelramelsallskapet.se/...ttOchSeDubbelt

Sen ska man ej heller glömma Ejnar Haglund som pianist och sångare. Här är ett smakprov:

https://youtu.be/g7HCHgLMOaQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in