2019-07-29, 17:57
Medlem
pingvinens avatar
Hej
Har sålt ett hus med vinst, och ska också sälja en bostadsrätt som vi troligen kommer att förlora lite pengar på. Bägge sålda i år. Kan jag kvitta förlusten mot vinsten och på så vis få lägre reavinstskatt?
Citera
2019-07-29, 18:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Hej
Har sålt ett hus med vinst, och ska också sälja en bostadsrätt som vi troligen kommer att förlora lite pengar på. Bägge sålda i år. Kan jag kvitta förlusten mot vinsten och på så vis få lägre reavinstskatt?

Ja.
Citera
2019-07-29, 18:46
Medlem
Luxuss avatar
Du kan tillochmed dra av din förlust i din vanliga deklaration. Men man räknar ut nån procentsats på beloppet. Kolla skatteverkets sida
Citera
2019-07-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Hej
Vinsten vid husförsäljningen beskattas till 22/30-delar och du får enbart kvitta 50 % av förlusten vid bostadsrättsförsäljningen mot denna beskattningsbara husförsäljningsvinst.

https://www.skatteverket.se/privat/e...3e8000381.html
Senast redigerad av Clyo 2019-07-29 kl. 19:07.
Citera
2019-07-30, 16:57
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja.

Kort o koncist svar, det gillar vi!
Citera
2019-07-30, 17:02
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Vinsten vid husförsäljningen beskattas till 22/30-delar och du får enbart kvitta 50 % av förlusten vid bostadsrättsförsäljningen mot denna beskattningsbara husförsäljningsvinst.

https://www.skatteverket.se/privat/e...3e8000381.html

Tack för bra, konkret svar.

Fråga: Jag har en latent förlust vid värdepappershandel som jag kan lösa ut, kan denna förlust
kvittas mot reavinst vid försäljning av bostadsrätt eller småhus ?
Både förlusten och vinsten ligger ju inom inkomstlaget kapital ?

Förlusten ligger runt 100.000 f.n. och reavinsten över miljonen
Citera
2019-07-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tack för bra, konkret svar.

Fråga: Jag har en latent förlust vid värdepappershandel som jag kan lösa ut, kan denna förlust
kvittas mot reavinst vid försäljning av bostadsrätt eller småhus ?
Både förlusten och vinsten ligger ju inom inkomstlaget kapital ?

Förlusten ligger runt 100.000 f.n. och reavinsten över miljonen

Vinst vid försäljning av bostadsrätt beskattas i likhet med vinst vid småhusförsäljning till 22/30-delar. Om du under året får en sammanlagd förlust vid värdepappershandel får denna förlust dras av med 70 % mot bostadrätts-/småhusvinsten.

https://www.skatteverket.se/privat/s...646945a21.html

I ditt fall blir den skattepliktiga inkomsten i inkomstslaget kapital 663 333 kr (1 000 000 kr x 22/30 – 100 000 kr x 70 %).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in