Hej
Har sålt ett hus med vinst, och ska också sälja en bostadsrätt som vi troligen kommer att förlora lite pengar på. Bägge sålda i år. Kan jag kvitta förlusten mot vinsten och på så vis få lägre reavinstskatt?
Hej
Har sålt ett hus med vinst, och ska också sälja en bostadsrätt som vi troligen kommer att förlora lite pengar på. Bägge sålda i år. Kan jag kvitta förlusten mot vinsten och på så vis få lägre reavinstskatt?
Hej
Vinsten vid husförsäljningen beskattas till 22/30-delar och du får enbart kvitta 50 % av förlusten vid bostadsrättsförsäljningen mot denna beskattningsbara husförsäljningsvinst.
Vinsten vid husförsäljningen beskattas till 22/30-delar och du får enbart kvitta 50 % av förlusten vid bostadsrättsförsäljningen mot denna beskattningsbara husförsäljningsvinst.
Fråga: Jag har en latent förlust vid värdepappershandel som jag kan lösa ut, kan denna förlust
kvittas mot reavinst vid försäljning av bostadsrätt eller småhus ?
Både förlusten och vinsten ligger ju inom inkomstlaget kapital ?
Förlusten ligger runt 100.000 f.n. och reavinsten över miljonen
Fråga: Jag har en latent förlust vid värdepappershandel som jag kan lösa ut, kan denna förlust
kvittas mot reavinst vid försäljning av bostadsrätt eller småhus ?
Både förlusten och vinsten ligger ju inom inkomstlaget kapital ?
Förlusten ligger runt 100.000 f.n. och reavinsten över miljonen
Vinst vid försäljning av bostadsrätt beskattas i likhet med vinst vid småhusförsäljning till 22/30-delar. Om du under året får en sammanlagd förlust vid värdepappershandel får denna förlust dras av med 70 % mot bostadrätts-/småhusvinsten.