• 1
  • 2
2019-07-29, 17:49
Medlem
MrBulldoggs avatar
Vuxna, eller "vuxna" män med keps är sällan snyggt utanför sportsammanhang, men en subkategori som sticker lite extra i ögonen på mig är kepsar som tydligen ska se helt oanvända ut med fabriksplatt skärm och ett gigantisk, pråligt klistermärke lite på sniskan. Nu är jag kanske fördomsfull bara för att 100% av de jag stött på med liknande utstyrsel varit outhärdliga rövskallar, eller är det en naturlig instinkt för rövskallar att attraheras av sådana kepsar?

Eller enklare uttryckt: Finns det något skäl för någon att köpa och bära dylik keps, annat än som idiotmarkör?
Citera
2019-07-29, 17:53
Medlem
ClickBaits avatar
Jag köpte en sådan i förrgår för att det var så himla varmt. Ligger på hyllan och kommer aldrig användas igen.
Citera
2019-07-29, 17:58
Medlem
Du har inte fel.. klistermärket skall bort. att sen låta skärmen vara platt är ju beroende på hur personen i fråga tänkt sig använda kepsen. En keps oavsett motiv kan vara användbart i många fall, oavsett sport eller ej :-)

Exmpelvis för att skydda huvudet, isolera huvudet, få skugga i ansiktet, skydda nacken, hålla bak håret om man har långt hår, dölja frisyren - ifall man är missnöjd eller annat, och jadu - säkerligen en hel del andra anledningar!
Citera
2019-07-29, 18:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Vuxna, eller "vuxna" män med keps är sällan snyggt utanför sportsammanhang, men en subkategori som sticker lite extra i ögonen på mig är kepsar som tydligen ska se helt oanvända ut med fabriksplatt skärm och ett gigantisk, pråligt klistermärke lite på sniskan. Nu är jag kanske fördomsfull bara för att 100% av de jag stött på med liknande utstyrsel varit outhärdliga rövskallar, eller är det en naturlig instinkt för rövskallar att attraheras av sådana kepsar?

Eller enklare uttryckt: Finns det något skäl för någon att köpa och bära dylik keps, annat än som idiotmarkör?

Jag bär den typen av keps för att den är snygg. Bär även gubbkeps, beppehatt och sotarmössa. Tror inte att jag är en sk "rövskalle", däremot är jag cüül som en swimmingpool.
Citera
2019-07-29, 18:35
Medlem
BigFatCones avatar
Snapback-kepsar ska väl ha platt skärm? Jag tycker att det ser ut som att dom har lite annan form på skärmen än den lite mer klassiska. Men det här med klistermärket förstår jag verkligen inte. Såna där "tags" har man ju kvar på grejer som man planerar att använda en gång för att sedan lämna tillbaka.
Det är som att köpa en bättre kavaj men inte sprätta bort den där lilla lappen som brukar sitta på ärmen.
Citera
2019-07-29, 18:39
Bannlyst
Det är för att skiten en gång i tiden kostade 600kr styck och då var det viktigt för alls pre-teens att skylta med att det faktiskt var en riktig 59-fifty keps, och ingen kinaklon.

Varför märket har hängt kvar är för mig oförståeligt, men som tur är så är det väl inte särskilt vanligt att se dessa klistermärkesmongon något mer?

/Niggern
Citera
2019-07-29, 19:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Det är för att skiten en gång i tiden kostade 600kr styck och då var det viktigt för alls pre-teens att skylta med att det faktiskt var en riktig 59-fifty keps, och ingen kinaklon.

Varför märket har hängt kvar är för mig oförståeligt, men som tur är så är det väl inte särskilt vanligt att se dessa klistermärkesmongon något mer?

/Niggern
Varje gång jag ser en person med snapback-keps så är märket kvar.
Citera
2019-07-29, 19:16
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Varje gång jag ser en person med snapback-keps så är märket kvar.

Enkel förklaring. Eftersom dessa synnerligen oestetiska saker attraherar ett visst klientel - som helt enkelt inte förstår bättre - så har du kepsens motsvarighet till kostymens lilla lapp på ärmen.

Subkulturer med roten i avsaknad av estetisk skolning, helt enkelt.

Eller som man sa förr: smaken är som baken. Oftast delad. Eller ja, felad i det här fallet. (Det känns som ett tecken att stavningskontrollen ville ersätta delad med felad.)

Ställ frågan såhär: har du någonsin sett en person med snapbackkeps visa några som helst andra tecken på vad som i brist på annat kan kallas god smak, förutom möjligtvis frånvaron av tatueringar?

Svaret är nej.
Citera
2019-07-29, 19:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Enkel förklaring. Eftersom dessa synnerligen oestetiska saker attraherar ett visst klientel - som helt enkelt inte förstår bättre - så har du kepsens motsvarighet till kostymens lilla lapp på ärmen.

Eller som man sa förr: smaken är som baken. Oftast delad. Eller ja, felad i det här fallet. (Det känns som ett tecken att stavningskontrollen ville ersätta delad med felad.)

Ställ frågan såhär: har du någonsin sett en person med snapbackkeps visa några som helst andra tecken på vad som i brist på annat kan kallas god smak, förutom möjligtvis frånvaron av tatueringar?

Svaret är nej.
Alltså... Jag har ju själv lite av en hiphopaktig stil mellan varven så jag är helt fel person att fråga om det.

Men om det är en grej som stör Vänner av God Smak™ så ska jag nog fan i mig också börja med det.
Citera
2019-07-29, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Svaret är nej.

Nu verkar ju du förvisso vara gammal som gatan och bitter som satan, så förstår om du inte förstår.
Allt är inte svart eller vitt. Jag använder inte själv snapbacks, men bara för att man bär det ena betyder det inte att man måste utesluta det andra.
Vissa dagar går jag runt i huvtröja och andra dagar är det skjorta.
Ditt liv måste vara fruktansvärt tråkigt om du är så enkelsidig.
Citera
2019-07-29, 19:27
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså... Jag har ju själv lite av en hiphopaktig stil mellan varven så jag är helt fel person att fråga om det.

Men om det är en grej som stör Vänner av God Smak™ så ska jag nog fan i mig också börja med det.

Vän av Ordning, om jag får be.

Jag kan tyvärr inte själv alls göra anspråk på ”god smak”, därav min omskrivning ”vad som i brist på annat” etc.

Själv klär jag mig som jag gjorde för 40-50 år sedan. Du fattar ju hur det ser ut.

Däremot tycker jag personligen att snapbackkepsar är något av det fulaste som finns. Efter Capribyxor på män. Tack och lov ser man sällan båda dessa stilelement på en och samma person.
Citera
2019-07-29, 19:28
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Nu verkar ju du förvisso vara gammal som gatan och bitter som satan, så förstår om du inte förstår.
Allt är inte svart eller vitt. Jag använder inte själv snapbacks, men bara för att man bär det ena betyder det inte att man måste utesluta det andra.
Vissa dagar går jag runt i huvtröja och andra dagar är det skjorta.
Ditt liv måste vara fruktansvärt tråkigt om du är så enkelsidig.

Gammal som gatan förvisso, men man måste knappast vara bitter bara för att man har estetiska preferenser. Allt är inte kulturrelativism. En del saker är helt enkelt snygga, andra fula, i mina ögon, och säkert i dina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in