2019-07-28, 20:17
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Min granne har bestämt sig för att sälja sin fina sommarstuga som ligger ute vid en sjö i skogen. Han ville ha 150k för det och jag är givetvis super intresserad.
Problemet är att allt jag har är ca 22.500 kr undanlagt och jag undrar då vad banken säger om att få låna 85% för köpet av stugan? Det blir alltså ett lån på ca 127 tusen eftersom jag har 22.5k i kontantinsats.

Kommer banken ens prata med mig när det gäller dessa små summor och hänvisa mig till att ta ett blancolån, eller kommer dom göra det till ett bolån med låg ränta?

Vad är era erfarenheter med bolån när det gäller små summor?
Senast redigerad av Luftgevar 2019-07-28 kl. 20:20.
Citera
2019-07-28, 20:21
Medlem
Har du en ekonomi i ordning i övrigt kommer du få det utan problem. Ett blancolån på 6% i ränta är ju inga problem heller med de små summorna. Du behöver ju knappast komma ner till 1% om du ska låna 150K
Citera
2019-07-28, 20:24
Medlem
tnems avatar
Tänk på att det tillkommer kostnader som lagfart och uttag av nya pantbrev.

Inte varit några problem att få ett mindre bolån för mig, dock så blev jag bara hänvisad till listräntan trots låg belåningsgrad.
Citera
2019-07-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Min granne har bestämt sig för att sälja sin fina sommarstuga som ligger ute vid en sjö i skogen. Han ville ha 150k för det och jag är givetvis super intresserad.
Problemet är att allt jag har är ca 22.500 kr undanlagt och jag undrar då vad banken säger om att få låna 85% för köpet av stugan? Det blir alltså ett lån på ca 127 tusen eftersom jag har 22.5k i kontantinsats.

Kommer banken ens prata med mig när det gäller dessa små summor och hänvisa mig till att ta ett blancolån, eller kommer dom göra det till ett bolån med låg ränta?

Lättast är att ta kontakt med banken, men du har rätt i at många har ett lägsta lånebelopp SBAB till ex. har 200 000.
Så försök kontakta din bank för rådgivning.
Citera
2019-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
Hej!

Det beror på om grannen din äger tomten som huset står på eller om han/hon arrenderar den. Om grannen äger tomten så är det inget problem att ta finansiera köpet med bolån. Om grannen däremot arrenderar tomten kommer du dock tvingas ta blankolån.
Citera
2019-07-28, 23:23
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Lättast är att ta kontakt med banken, men du har rätt i at många har ett lägsta lånebelopp SBAB till ex. har 200 000.
Så försök kontakta din bank för rådgivning.

Man skulle väl kunna låna till förbättring eller renovering då med kanske? Finns alltid nåt att fixa

250k i lån blir väl liksom 200-300 i månaden vilket är öl på en utekväll så inget att bråka om
Citera
2019-07-31, 21:52
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Hej!

Om tomten ingår i fastigheten kan du belåna fastigheten som säkerhet. Om huset ligger på ett tomt-arrende måste du betala huset med egna pengar / blanco.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in