Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-02, 13:31
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
För alla med 50k+ i SEK:

Revolut har nämnts tidigare i tråden tillsammans med Ferratum Bank. Jag vill reda ut några saker som påverkar den här taktiken avsevärt om det rör belopp över 50k.

Jag börjar med Revolut. De har ett "segregated trust account" hos Barclays med sina kunders pengar. Kortfattat så innebär det att pengarna ligger i ett konto som Revolut inte kan plocka pengar från och som heller inte ska drabbas i händelse av konkurs.

Vidare till Ferratum Bank. Upp till €100.000 är man garanterad från en "rescue fund" som är ett samarbete mellan Maltesiska centralbanken, banker och investmentbolag. Det hela sker i enlighet med EU Directive 2014/49/EU.

Värt att tänka på: För man över större belopp till Revolut så kan man endast växla (kostnadsfritt) 50.000SEK per månad som på "Standard Plan". Det kan vara värt att undersöka vad kostnaden är om växlingen sker genom din svenska bank innan den landar hos Revolut.

Ferratum säger sig vara kostnadsfria, men sätter du in en belopp i SEK och vill växla det till EUR eller USD, så går de på Mastercard Exchange Rate + 1% avgift. (OBS ej verifierat med kundtjänst ännu men sökte igenom deras Terms of Services och fann det, återkommer när jag fått svar).

För personer med större likvida medel så är det svårt att diversifiera sin likvid omgående och utan kostnad (eller låga kostnader).

Att tänka på i övrigt: Korträntefonder i annan valuta än svensk på ett ISK-konto kostar också, i skatt. Räkneexempel:

100000 SEK i Korträntefond i 1 år = 453 kr i skatt.
Lägg där till eventuella avgifter som mäklaren och produkten kan ta ut. Till exempel 0,47% för SEB Korträntefond C USD. Ungefär ytterligare 400 kronor i avgift på ett år.

Men det blir förhoppningsvis avkastning på pengarna också, mer än ovanstående cirka 1%.

God kväll!

Tack för genomgången! Är det då så att om jag för över SEK från en svensk bank till någon av dessa uppstickare, så tar de betalt om jag sen växlar SEK till t ex USD? Vad blir då poängen med att använda den här typen av banker?
Citera
2019-08-02, 17:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tack för genomgången! Är det då så att om jag för över SEK från en svensk bank till någon av dessa uppstickare, så tar de betalt om jag sen växlar SEK till t ex USD? Vad blir då poängen med att använda den här typen av banker?
Revolut tar inte betalt för att växla och har bättre kurs än storbankerna i Sverige så jag sätter ibland in SEK med kortet från (FB) P.F.C. app och debit kort eftersom jag inte har kort hos min huvudbank som det är årsavgift på.
Vill jag sätta in till Ferratum så gör jag det från Revolut i den valuta som jag redan har växlat till för att undvika dålig kurs.
Idag har jag bara sparande hos ferratum då deras nya kort inte längre kan användas utomlands om man inte har SEK som man låter Ferratum växla med sin dåliga kurs.
Citera
2019-08-02, 19:25
Medlem
Keonels avatar
Ett förhållandevis enkelt sätt att positionera sig i utländsk valuta, ex dollar är att köpa räntefonder baserade i landet? Tänker jag rätt.? Tankar kring det? Fördelning samt tips på bra fonder?

Tack på förhand
Citera
2019-08-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedevilmademedoit
Om jag köper indexfonder (typ LF Global Indexnära eller liknande) som har en övervikt i USA (50+ för nästan alla globala indexfonder), betyder det då att jag är skyddad från kronraset eftersom jag äger fondtillgångar som går att sälja för andra valutor (eller i mitt fall: en massa mer SEK än jag köpte det för, just p.g.a. kronraset) och vår kommande lågkonjunktur? Sverige är ett jävla skämt, men jag vill inte se mina stålar bortskrattade samtidigt. Fuck that.

BUMP. Extra viktigt nu när jag måste börja månadsspara en del av lönen om allt inte ska gå till kola och horor.
Citera
2019-08-03, 11:57
Medlem
RonHowards avatar
Citat:

Du gör en "normal överföring" utomlands till t ex Revolut i SEK. Sen växlar du pengarna till annan valuta, dock högst motsvarande 50.000 SEK per månad (om du är på standard planen).

Mot en avgift, cirka 75 kr / mån kan du bli premiumkund. Det löper på 12 månader. Inga stora pengar och man får gratis växling mm.

Poängen med den här typ av banker och kort är att de erbjuder oerhört bra växlingskurs. T ex semesterkassan för en familj utomlands 1-2 veckor. Då är Revolut standard plan riktigt bra i jämförelse med många andra kort på marknaden.

För att undvika SEK-krasch så är den så klart mindre lämpad men det går ju att betala för premium och flytta alla sina pengar om man nu anser att det är rätt väg att gå. Var och en gör dock sin egna värdering av motsvarande "insättningsgaranti" hos Revolut, Ferratum m.fl.
Citera
2019-08-03, 16:42
Medlem
Citat:
Du gör en "normal överföring" utomlands till t ex Revolut i SEK. Sen växlar du pengarna till annan valuta, dock högst motsvarande 50.000 SEK per månad (om du är på standard planen).

Mot en avgift, cirka 75 kr / mån kan du bli premiumkund. Det löper på 12 månader. Inga stora pengar och man får gratis växling mm.

Poängen med den här typ av banker och kort är att de erbjuder oerhört bra växlingskurs. T ex semesterkassan för en familj utomlands 1-2 veckor. Då är Revolut standard plan riktigt bra i jämförelse med många andra kort på marknaden.

För att undvika SEK-krasch så är den så klart mindre lämpad men det går ju att betala för premium och flytta alla sina pengar om man nu anser att det är rätt väg att gå. Var och en gör dock sin egna värdering av motsvarande "insättningsgaranti" hos Revolut, Ferratum m.fl.

Bryter mot sunt förnuft och frågar en främling på nätet om ekonomiska tips, men vad tror du, som verkar avsevärt mer påläst än undertecknad, är bäst att göra med 100 lök som sitter och ruttnar bort på ett sparkonto? Kort räntefond i USD/annan valuta, globala indexfonder eller något annat?
Citera
2019-08-04, 12:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Revolut tar inte betalt för att växla och har bättre kurs än storbankerna i Sverige så jag sätter ibland in SEK med kortet från (FB) P.F.C. app och debit kort eftersom jag inte har kort hos min huvudbank som det är årsavgift på.
Vill jag sätta in till Ferratum så gör jag det från Revolut i den valuta som jag redan har växlat till för att undvika dålig kurs.
Idag har jag bara sparande hos ferratum då deras nya kort inte längre kan användas utomlands om man inte har SEK som man låter Ferratum växla med sin dåliga kurs.

Tack! Varför använder du både Ferratum och Revolut? Finns det något kompletterande med deras tjänster? Jag är nybörjare på detta och trodde att de konkurrerade om samma målgrupp.
Citera
2019-08-04, 12:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Ett klargörande inlägg. Jag tackar för detta!
Citera
2019-08-04, 13:18
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Följer inte Revolut samma växlingskurs som Mastercard? Eller kör de något eget?
Citera
2019-08-04, 13:40
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack! Varför använder du både Ferratum och Revolut? Finns det något kompletterande med deras tjänster? Jag är nybörjare på detta och trodde att de konkurrerade om samma målgrupp.
Man har insättningsgaranti hos Ferratum som Revolut saknar har jag för mig men tidigare kompletterade Ferratum uttagsgränsen hos Revolut så jag kunde ta ut mer kontanter utomlands när den fria gränsen var förbrukad hos Revolut.
Sedan är det inte så många olika valutor Ferratum kör med (ca 5) så där kan Revolut vara bättre beroende på vad du vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Följer inte Revolut samma växlingskurs som Mastercard? Eller kör de något eget?
(FB) P.F.C. app och debit kort
(FB) P.F.C. app och debit kort
Citera
2019-08-05, 21:04
Medlem
Servigins avatar
Har haft Revolut sen ett år tillbaka då jag jobbat utomlands och varit nöjd med dem, perfekt att man kan frysa kortet direkt i appen exempelvis. Enda bakslaget (drabbade inte mig dock) var att jag läste om att de "glömt" aktivera sitt risksystem i tre månader efter underhåll - hittar inte artikeln nu så ni får väl ta det med en nypa salt.

Iallafall, har en UK bank, svensk bank och Revolut. Har inga stora summor sparade men i runda slängar ca 100' SEK som buffert, fördelade mellan GBP, EUR och SEK. Några tankar om vilken valuta det är bäst att hålla detta i de närmsta åren? Mina dagliga utgifter är i EUR.
Citera
2019-08-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Jag tycker det är rimligare att hålla sig till USD grafen. Eftersom enligt det svenska guldpriset så är det ju egentligen inte självaste guldet som ökat i värde så pass mycket, Utan den grafen visar en blandning mellan svenska kronans värde och guldet faktiska värde.

Precis som om du skulle köpa en fond i SEK som följer Dow Jones index och indexet nu ökat 21% i år. Om du då säljer ditt fondinnehav så skulle du istället fått mer än 21%, ungefär +28% i avkastning p.g.a av Svenska kronans nedgående köpkraft.

Men för en person som handlar i SEK är det väl ändå den grafen som är det viktiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in