• 1
  • 2
2019-07-27, 21:35
Medlem
kronan suger: (FB) Kronan snart en skräpvaluta. på vilket sätt är Sveriges ekonomi urstark?
att marknaden sedan vänt sedan 2015 och nu påstås vara i en "avtagande högkonjunktur" låter jag ekonomiproffsen stå för, men om det stämmer: vad gör man med sitt sparkapital om man vill vara säker?

har runt 150k på bankkontot. sätta in dessa på börsen nu, för att se den dyka = uff. Att spara pengarna och försöka tima börsen, bara för att se kronan värderad till ett skämt = uff.

Vad fan ska man göra, som lekman och nybliven hobbyspekulant? Jag har en lång sparhorisont, men vill inte sätta in rubb och stubb i t.ex. globala indexfonder och se skiten dyka kanske 40% första året, även om jag vet att det på sikt, med all sannolikhet, repar sig. Vill inte heller låsa pengarna på "högräntekonto" med typ 2-3% avkastning i ett par år, för om marknaden och valutan förblir någorlunda stabil kan det vara bra att gå in. Vill heller inte samla pengarna i en digital hög p.g.a. inflation och det över oss svävande hotet om en svagare krona.

Vad fan gör man? Ge mig en "1-2-3-guide" nu för fan, så även vi nedrökta lågpannor kan komma att klara ekonomin framöver.

Freeed
Citera
2019-07-27, 21:51
Medlem
En lågkonjuktur, lokal sådan då, brukar innebära inflation, vilket ger fallande vxlkurs.

I detta läge är det alltid bra att äga något, som när röken lagt sej är värdebeständigt.

Aktier behöver inte vara dåligt, för många export företag är det jättebra med sänkta kostnader och ökade intäkter. Fastigheter, dessa kan dock temporärt dras med i fallet. Men på långsikt brukar det vara värdebeständigt. Naturligtvis guld, skog och sånt.
Citera
2019-07-27, 21:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
En lågkonjuktur, lokal sådan då, brukar innebära inflation, vilket ger fallande vxlkurs.

I detta läge är det alltid bra att äga något, som när röken lagt sej är värdebeständigt.

Aktier behöver inte vara dåligt, för många export företag är det jättebra med sänkta kostnader och ökade intäkter. Fastigheter, dessa kan dock temporärt dras med i fallet. Men på långsikt brukar det vara värdebeständigt. Naturligtvis guld, skog och sånt.

Fast blir den lokal då? Det är väl snart dags för en ny global lågkonjunktur?
Citera
2019-07-27, 22:15
Medlem
fittslems avatar
Sanningen är att ingen vet. Vi har haft några goda år av högkonjunktur som nu har stagnerat.
Sanningen är den att det handlar mycket om psykologi och spekulation. Alla tror att en lågkonjunktur är på ingång men ingen vet säkert. Även om det skulle vara det så betyder det inte att allt kommer krascha som 2008 eller 1991. Men det kan lika gärna fortsätta upp!

Exempel, Jag köpte min första lägenhet 2010 (en pissig etta i Stockholm), redan då sa folk att det var en bostadsbubbla i Stockholm och sa att jag inte skulle köpa. År 2016 sålde jag den med över 1 mille i vinst. Redan 2010, satt det "experter" här och förespådde domedagen.

Forskning på att det är värdelös att vänta till nästa "dipp" och sedan investera. Du behöver en strategi istället

Mitt tips till dig :
1. När behöver du pengarna? Inte alls? Investera i billiga index-fonder och lev ditt liv, kom tillbaka om 20 år.
2. Jag behöver pengarna inom <5 år, ha dom på sparkonto

Behöver du pengarna, nu eller snart så ge fan i att placera dom nånstans!!

##
Off topic, kronan suger och det ska vi vara orliga för, kronan följer inte ett normalt mönster och är extremt svag just nu. Öka kritiken mot våra politeker

3. (Om du vill ta en stor risk men ändå som är rimlig) => BITCOIN
Senast redigerad av fittslem 2019-07-27 kl. 22:24.
Citera
2019-07-27, 22:21
Medlem
Köp skog, guld eller bitcoin?

Guld brukar gå upp när börsen dippar.

Köp ung skog som växer. Du bör kunna lite om skog och motorsågar.

Bitcoin är nog det enklaste, men kanske svajigaste. Bitcoin går också upp när börsen dippar.

Köp en fin stuga på en kolonilott. Beror dock på vart du bor om 150k räcker.
Köp en fin båt eller en klassisk sportbil.

Investera i sportbilsfonden, kostar ca 45 - 50k per fond
har ökat 400% på 10 år, borde inte dippa vid en börskrasch.
Citera
2019-07-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast blir den lokal då? Det är väl snart dags för en ny global lågkonjunktur?

Det så kan det ju bli, men jag tror att Sverige ligger riktigt pyrt till. Ser en fallande krona i min spåkula.

Om det blir en stor global lågkonjuktur, är det svårare att hedga. Guld är alltid bra i svåra tider. På lång sikt även fastigheter, skog och annat. Vissa aktier, eller rättare sagt vinsterna, är oxå tämligen konjunktur oberoende typ läkemedel. Nu vet jag inte om intrum är dyra el billiga (pe-tal), men annars är inkassobranschen rätt okänslig. I lågkonjunktur går färre fakturor ut, men en högre andel fallerar; och vice versa i hög dito.

Inflation, som vänstern konstigt nog inte tycker är problematiskt, innebär alltid en vinst för de som äger och en förlust för de som inte äger, speciellt lågproduktiva yrken, pensioner och andra bidrag.
Citera
2019-07-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Sanningen är att ingen vet. Vi har haft några goda år av högkonjunktur som nu har stagnerat.
Sanningen är den att det handlar mycket om psykologi och spekulation. Alla tror att en lågkonjunktur är på ingång men ingen vet säkert. Även om det skulle vara det så betyder det inte att allt kommer krascha som 2008 eller 1991. Men det kan lika gärna fortsätta upp!

Exempel, Jag köpte min första lägenhet 2010 (en pissig etta i Stockholm), redan då sa folk att det var en bostadsbubbla i Stockholm och sa att jag inte skulle köpa. År 2016 sålde jag den med över 1 mille i vinst. Redan 2010, satt det "experter" här och förespådde domedagen.

Forskning på att det är värdelös att vänta till nästa "dipp" och sedan investera. Du behöver en strategi istället

Mitt tips till dig :
1. När behöver du pengarna? Inte alls? Investera i billiga index-fonder och lev ditt liv, kom tillbaka om 20 år.
2. Jag behöver pengarna inom <5 år, ha dom på sparkonto

Behöver du pengarna, nu eller snart så ge fan i att placera dom nånstans!!

##
Off topic, kronan suger och det ska vi vara orliga för, kronan följer inte ett normalt mönster och är extremt svag just nu. Öka kritiken mot våra politeker

Det har du helt rätt i, att lågkonjukturer är svår prognostiserade. Man brukar väl säga att experts have predicted 7 of the last two resections. Och KI lyckades inte förutse någon av det fem senast.

Med det sagt, kan jag inte se på något sett hur Sveriges ekonomi kan vara i balans. Huvudlös invandrings och integrationspolitik, minus ränta och en plus minus budget. Det ända som talar till vår fördel är den låga statsskulden, med det hade Irland också 2008.
Citera
2019-07-27, 22:33
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det har du helt rätt i, att lågkonjukturer är svår prognostiserade. Man brukar väl säga att experts have predicted 7 of the last two resections. Och KI lyckades inte förutse någon av det fem senast.

Med det sagt, kan jag inte se på något sett hur Sveriges ekonomi kan vara i balans. Huvudlös invandrings och integrationspolitik, minus ränta och en plus minus budget. Det ända som talar till vår fördel är den låga statsskulden, med det hade Irland också 2008.

Så alltså investera i :
BitCoin (stor risk, stor vinning)
Guld (rätt låg risk, liten vinning)
Citera
2019-07-27, 22:46
Medlem
Citat:
Så alltså investera i :

BitCoin kan jag inget om, men jag antar att det inte bara är en spekulations produkt. Utan även används vid transaktioner. Om det senare inte bara är en försumbar del, torde efterfråga gå ner i en global lågkonjunktur.
Citera
2019-07-27, 22:56
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Så alltså investera i :

Hade man köpt guld för 5-10 år sen och sålt idag så hade man vunnit ganska mycket på det däremot, om man räknar i SEK.

Jag fick själv samma tankar som TS ganska nyligen och har fördelat mina besparingar och tanken är att framtida inkomster ska säkras också.
Vad jag fått för information är att sålänge du investerar i fonder som har sitt innehav i utlandet (typ USA) så är du safe ändå (mot en krasch i SEK), rätta mig jättegärna om jag har fel.
Med det följer ju en annan risk, om dollarn skulle rasa - men ja du förstår.

Personligen har jag delat upp mina besparingar, en del i guld, en del i fonder mot olika marknader, en del i rena aktier jag tror på.
Citera
2019-07-28, 00:01
Medlem
Ja vad fan gör man, var placerar man sina pengar? Lös biffen så blir du rik. För svaret är att absolut inte en jävel vet. Så folk diversifierar och köper lite allting egentligen, och konsumerar det dom behöver. För det är så världen rullar på..

Kanske låter flummigt, men tänk själv: Hade någon kunnat ge dig specifika tips för var du bör placera i dagsläget, så sitter personen på information som skulle göra dom själva ungefär oändligt rika, eftersom ingen vet vad som kommer hända med någon marknad någonstans egentligen
Citera
2019-07-28, 09:47
Medlem
Guldet har stigit 40% senaste månaderna, men det kanske fortsätter upp en rejäl bit till om annat faller och räntorna är låga.

Annars så är väl läkemedels- och livsmedelsaktier vanliga placeringar i lågkonjunktur, gärna då sådana med bra direktavkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in