2019-07-25, 08:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jo, så skrev jag men du tolkade det fel.
Hur fan kan du tycka att 1000/år i service/underhåll/reparation är dyrt? Du har noll koll.

Jo, det är rätt dyrt om man jämför med min Klippo: Går åt 5L bensin/år (knappt), och en halvliter olja (50 spänn) Vart tionde år ett nytt luftfilter+tändstift. Kostnaderna för underhållet är alltså runt 70 spänn/år. (+bensin till driften). Så jämför man kostnaderna för de två klippartyperna, så är det rejält mycket dyrare för robotklipparen. Att behöva klippa gräset var 14:de dag bekommer mig inte.
Citera
2019-07-25, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte att det är dyrt, men att kostnaden knappast uppgår till den summan. Har en dylik klippare sedan fem år, så mer koll än noll föreligger.
Vad är det som skall uppgå till 1000 kronor menar du?

Service/reparationer/underhåll/knivbyte/batteribyte/åsknedslag/stöld/oförutsedda saker/osv osv.
Citera
2019-07-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Service/reparationer/underhåll/knivbyte/batteribyte/åsknedslag/stöld/oförutsedda saker/osv osv.
Service är ett svävande begrepp, som jag skrev nyss så behövs sällan mer än ordentlig rengöring på hösten och nya knivar nästa säsong.
Batterierna kan mycket väl hålla de tio år som är estimerad livslängd. Om inte, har du något prisexempel?
Åsknedslag kan vi nog bortse från, ej hört det hänt alls.
Stöld, föga troligt, de är rätt väl skyddade.

För en vanlig klippare: Oljebyte årligen, tändstift, förgasarrenovering eller byte efter fem år ungefär.
Stöldrisken klart större. Knivar på samma nivå som på en robotklippare.
Räkna som sagt även värdet på eget arbete varje gång klippning sker.

Slutresultatet på gräsmattan bättre med en robotklippare.
Citera
2019-07-25, 09:07
Medlem
warfighters avatar
Köpte en gardena för ca 7 år sedan för 10.000. Lagt ca 500kr/år för knivar och reparationskit. Tar in den om nätterna och drar ur kontakten om det åskar. Den dog nu i år, gissningsvis kan man laga men det är inte min grej så jag köpte en ny.
Gräsmattan är perfekt för ett minimum av arbete. Vissa tycker det är okej att gå runt och klippa, andra gör hellre annat. Jag är nöjd med mitt val, men jag skulle inte lägga mer än 10 på klipparen, det man får för det priset funkar utmärkt för en tomt på ca. 1000m2.
Citera
2019-07-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Den är väl ute i ur och skur, så det lär ju slita. Sedan blir väl batteriet kasst efter ungefär samma tid som en laptop/telefon/elcykel och behöver bytas efter tre år antar jag..
Har haft min i fem år, ingen försämring på batterierna än.
Det som slits är, förutom batterierna, motorn, men en elmotor brukar vara rätt tålig.
Det viktiga är att gräsklippningen blir bättre än vid manuell hantering och att det inte krävs någon egen arbetsinsats för klippningen ifråga.
Den klipper även om det regnar, men skall gå att ställa in så att den inte är aktiv under regn, har inte kopplat på den funktionen dock. Nackdelen med att klippa i regn är enbart att blött gräs lättare fastnar under masiken.
Citera
2019-07-25, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Köpte en gardena för ca 7 år sedan för 10.000. Lagt ca 500kr/år för knivar och reparationskit. Tar in den om nätterna och drar ur kontakten om det åskar. Den dog nu i år, gissningsvis kan man laga men det är inte min grej så jag köpte en ny.
Gräsmattan är perfekt för ett minimum av arbete. Vissa tycker det är okej att gå runt och klippa, andra gör hellre annat. Jag är nöjd med mitt val, men jag skulle inte lägga mer än 10 på klipparen, det man får för det priset funkar utmärkt för en tomt på ca. 1000m2.
Det som klippare i lägre prisklasser är dåliga på är att ta sig fram i sluttningar, har man inga sådana så går det säkert bra att kliva ned i prisklass, men de mindre klipper smalare så tar längre tid och med en stor gräsmatta kan det få den att jobba väl ofta och mycket.
Citera
2019-07-25, 09:16
Medlem
Robotgräsklippare är dyra, klipper fult och mördar igelkottar på nätterna.
Citera
2019-07-25, 09:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har haft min i fem år, ingen försämring på batterierna än.
Det som slits är, förutom batterierna, motorn, men en elmotor brukar vara rätt tålig.
Det viktiga är att gräsklippningen blir bättre än vid manuell hantering och att det inte krävs någon egen arbetsinsats för klippningen ifråga.
Den klipper även om det regnar, men skall gå att ställa in så att den inte är aktiv under regn, har inte kopplat på den funktionen dock. Nackdelen med att klippa i regn är enbart att blött gräs lättare fastnar under masiken.

Klippa i regn/blött gräs är värdelöst, blir som skolans spenat under kåpan. (Grönt klet som fastnar).
Grannen har haft sin i tre år nu, hans enda klagomål är att den rymt ut på gatan ett par gånger, annars är han nöjd. Men klipparen går nästan hela tiden, det måste den väl, för den orkar väl inte klippa om den bara skulle klippa 1ggr/v eller så. Klarar nog inte högt gräs.

Men 10 papp (för budgetmodellerna) blir trots allt 1000/år i avskrivning om förmodad livslängd är 10 år. Alla kringkostnader oräknade. Min klippo kostade 5000:- för 12-13 år sedan. Lägg till någon hundralapp för stiftbyte och filterbyte. Så det verkar inte vara helt ekonomiskt med robotklippare.
Citera
2019-07-25, 09:18
Medlem
Samtliga plägar vara rörande eniga om att resultatet blir bra, om sedan kostnaden är att anse som prisvärd är mycket en bedömningssak som beror på vad man prioriterar, så inte så mycket att orda om egentligen. Sedan finns det platser där den kan bli svåranvänd, framförallt där gräsytorna är uppdelade på flera små områden och där det är mycket i vägen.

Till TS: Vad är det som du vill komma fram till, att du gärna klipper med sax, eller åtminstone bensindriven klippare, eller vad?
Citera
2019-07-25, 09:24
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Robotgräsklippare är dyra, klipper fult och mördar igelkottar på nätterna.

Det där med att mörda igelkottar har jag läst om, men såsom fabrikssinställningen har varit på mina så står de parkerade mellan kl. 21 och 08. Man kan andra den inställningen, men man kan också gå ut och sparka ihjäl kottar själv, helt utan klippare, om man vill. Så nej, de mördar inte några igelkottar per automatik.
Citera
2019-07-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Klippa i regn/blött gräs är värdelöst, blir som skolans spenat under kåpan. (Grönt klet som fastnar).
Grannen har haft sin i tre år nu, hans enda klagomål är att den rymt ut på gatan ett par gånger, annars är han nöjd. Men klipparen går nästan hela tiden, det måste den väl, för den orkar väl inte klippa om den bara skulle klippa 1ggr/v eller så. Klarar nog inte högt gräs.

Men 10 papp (för budgetmodellerna) blir trots allt 1000/år i avskrivning om förmodad livslängd är 10 år. Alla kringkostnader oräknade. Min klippo kostade 5000:- för 12-13 år sedan. Lägg till någon hundralapp för stiftbyte och filterbyte. Så det verkar inte vara helt ekonomiskt med robotklippare.

Har den igång 2-3 dagar per vecka beroende på tillväxten hos gräset, räcker med 5-6 timmar per dag. Sådant beror givetvis på storleken på klippare i förhållande till storlek på gräsytan.
Om det är ekonomiskt kan man se på olika sätt, räknar du din egen arbetstid så blir det inte så billigt heller, köper du in tjänsten så vinner nog roboten. Det nog så väsentliga är att resultatet blir bättre än med en vanlig klippare, i synnerhet om man (som en av grannarna) gör det först efter tre veckor, små högar lämnade på hela gräsmattan...
Citera
2019-07-25, 09:27
Medlem
Det finns ett annat pris också
Dels är det rätt mycket att sätta sig in i - innan man skaffar en robotgräsklippare
Dels är det slut på friheten - man kan aldrig lägga ifrån sig något på gräsmattan längre. Dom kan inte längre ställa bilen var dom vill på gräset, grill redskap, skor leksaker osv osv
Sinnesfriden är inte riktigt densamma heller.

Dock ska sägas på pluskontot att det är skönt med grannar som skaffat robot, för den för inget större oväsen. Å andra sidan fick dom skaffa en trimmer också för roboten tar inte allt. Deras robot har redan tuggat i sig en keps och en leksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in