• 4
  • 5
2019-07-25, 16:50
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Har man en mindre gräsmatta (<1000m2), som inte har branta backar så klarar man sig med en enkel, 5-8000kr.
Byte knivar varje år, batteri var 3-5e år? Underhållskostnad och inköp 700-1000kr per år (om den lever i 10).
Räknar man tiden man slipper lägga på klippning betalar det sig fort.

Nja, tiden man lägger är ju motion, så vettefan om det går att räkna som en vinst.

Fick vår nuvarande klippare på köpet när vi köpte huset för tio år sen. Runt 1000 kvm gräsmatta, klipper väl fem-åtta gånger per år. Bensinen kostar kanske 300-400 kr per år, slipning några tior per år (har slipat knivarna en gång hittills). Skulle aldrig få för mig att köpa en robot.
Citera
2019-07-25, 17:15
Medlem
PippiDrengs avatar
Köpte en Worx för 4 år sedan för ca 7000:-. Haft den inne på service/underhåll en gång. Kostade runt 1500:-. Köpt till ett kit med extra tråd, knivar och peggar. Tror det kostade runt 700:-.
Den här överlevt åskoväder och tuggat i sig ett par leksaker.
Jag är nöjd, för jag slipper lägga tiden på att klippa gräset, och köpa bensin, och väsnas.
Men den är inte perfekt. Regnsensorn fungerar bara sådär, även efter åtgärd.
Wifi går nästan aldrig att nå den via.
Det var en del jobb med att få till tråden och jag är rätt petig av mig så jag har fått krypa några varv runt tomten, men nu är det bra.
Överlag är jag nöjd och kommer köpa en robot igen. Kanske är värt att gå upp lite i prisklass och få något bättre grejor. Tänker runt 10k bör man få en bra för.
Citera
2019-07-26, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Från bekanta har jag förstått det som att tio år snarare är väl tilltaget.
Om nu årligen servar den och byter ut slitage-delar så lär den gå hu länge som helst!
En tank från en ingenjör.....
Citera
2019-07-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, det är rätt dyrt om man jämför med min Klippo: Går åt 5L bensin/år (knappt), och en halvliter olja (50 spänn) Vart tionde år ett nytt luftfilter+tändstift. Kostnaderna för underhållet är alltså runt 70 spänn/år. (+bensin till driften). Så jämför man kostnaderna för de två klippartyperna, så är det rejält mycket dyrare för robotklipparen. Att behöva klippa gräset var 14:de dag bekommer mig inte.
Jag klipper 2ggr i veckan (men gödslar som fan oxå). Har oxå rollsen Klippo och vill inte ha robot för ser det som gratis motion och terapi att klippa mina 1200m2 😊
Citera
2019-07-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Nja, tiden man lägger är ju motion, så vettefan om det går att räkna som en vinst.

Fick vår nuvarande klippare på köpet när vi köpte huset för tio år sen. Runt 1000 kvm gräsmatta, klipper väl fem-åtta gånger per år. Bensinen kostar kanske 300-400 kr per år, slipning några tior per år (har slipat knivarna en gång hittills). Skulle aldrig få för mig att köpa en robot.

Alla har ju varken tid eller ork att klippa gräset. Trots det så vill man kanske ändå ha en stor gräsmatta.
Klipper du gräset 5-8 gånger per år så kan jag tänka mig att det ser ut som skit. Alla har vi olika krav men tiden före roboten så klippte jag två gånger i veckan.
Vissa personer kvalar inte in i denna tråden.
Citera
2019-07-31, 22:05
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Inköpspris: ca 20
Livslängd: ca 10 år
Service/reparation/underhåll: minst 10000

Alltså totalkostnad MINST 3000/år. Betydligt mer om man lämnar in på service.
Tycker att detta är lite saftigt. Vad säger ni?

Ja du såhär tänker jag kring alla frågor av det här slaget (gräsklippare, städhjälp etc).

Vi har Husqvarnas största modell som kostar 25 000 sek ungefär. Den klipper vår baksida som är på ca 5 000 m2. Om jag hade klippt den manuellt så hade det tagit mig ca 3 timmar en gång i veckan från maj till september vilket är ca 60 timmar per år i sparad tid. Om den då håller i 8 år så är det 480 timmar som jag kan göra något annat och för det betalar jag ca 53 kr/timme. Om jag istället jobbade den timmen skulle jag gå plus ca 290 kr per timme (innan skatt).
Citera
2019-07-31, 22:48
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Ja du såhär tänker jag kring alla frågor av det här slaget (gräsklippare, städhjälp etc).

Vi har Husqvarnas största modell som kostar 25 000 sek ungefär. Den klipper vår baksida som är på ca 5 000 m2. Om jag hade klippt den manuellt så hade det tagit mig ca 3 timmar en gång i veckan från maj till september vilket är ca 60 timmar per år i sparad tid. Om den då håller i 8 år så är det 480 timmar som jag kan göra något annat och för det betalar jag ca 53 kr/timme. Om jag istället jobbade den timmen skulle jag gå plus ca 290 kr per timme (innan skatt).
Husqvarnas största modell kostar över 50k
Citera
2019-08-01, 01:42
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Husqvarnas största modell kostar över 50k

Ok. My bad. Vår kostade 25 iaf så inte största då.
Citera
2019-08-01, 10:26
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Ok. My bad. Vår kostade 25 iaf så inte största då.
Deras största modeller brukar inte säljas hos de flesta normala ÅF:arna så lätt misstag
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in