2019-07-24, 21:07
Medlem
Min höjdskräck tycks bara bli värre.
Är på ett hotel just nu. Hotellet har en pool på taket, och glas räcke mm.

Kunde vara där uppe i ca 10 minuter sedan fick jag gå ned och nu har jag svårt att koppla av efteråt.

Har även fått några nära döden upplevelser ombord på flygplan, men framförallt i de fall då jag suttit långt bak i flera timmar, nära ett fönster. Moderna flygplan har ett otyg att placera rutorna längre ned vilket ökar stress känslorna. Men även mina tankar kan sätta igång saker under en långflygning, som när man går och pinkar på 4000 meters höjd.

Har varit uppe i kyrktorn i Danmark och fått vända i trappen.

Tillochmed triumfbågen i Paris gör mig skakis, och eifeltornet var no-go. Fick hoppa över det.

När jag var liten hade jag dock inga större problem. Var rädd för andra saker men inte just höjder.

Har varit uppe i stadshustornet utan problem. När jag var liten åkte vi ofta skidor och hade inga problem med att åka sittlift eller kabinbana.

Men nu börjar det balla ur fullständigt.
Hur skall man lösa det här? Det känns som att det blir värre och värre med tiden.

Tillslut kommer jag bli tvungen att hålla mig på marken konstant.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-07-24 kl. 21:13.
Citera
2019-07-24, 21:18
Medlem
Kognitiv beteendeterapi!
Citera
2019-07-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterisen
Kognitiv beteendeterapi!

Frågan är ju om det här med att utsätta sug för skiten verkligen hjälper. Jag var ju på det där taket en stund. Det går en stund, men över tid så blir det för jobbigt att pressa sig.
Citera
2019-07-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Frågan är ju om det här med att utsätta sug för skiten verkligen hjälper. Jag var ju på det där taket en stund. Det går en stund, men över tid så blir det för jobbigt att pressa sig.

Hm, jag led av höjdskräck utav bara helvete innan men efter 10 år inom bygg med spring på räligt höga ställningar är jag numera inte höjdrädd så länge det inte är ”upp till mig själv” dvs, lift och ställning går hur bra som helst medans bara lina på tak inte alls funkar - dock har jag inte haft så många sådana moment.

Alltså - utsätt dig för möget så mycket som möjligt. Det går över! Men nog inte på 10 min...
Citera
2019-07-24, 22:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Piller och rikligt med sådana! Har inte prövat några själv men helvete vad yr man blir. Man tror man ska falla av kanten! Egentligen är detta väl en bra sak sett till hur många som dör varje år från arbete från hög höjd. Men det kan bli problematiskt när det går överstyr och man är så yr att man går mot fallet och trillar av misstag.
Citera
2019-07-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ja, det hjälper.

”Många extremt höjdrädda har haft problem under större delen av livet och har svårt att se hur det ska gå att bota höjdskräck.

Utifrån starkt forskningsstöd rekommenderar Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering KBT vid specifik fobi där höjdskräck är en undergrupp.

85-90 % blir avsevärt bättre. Du betalar endast om du upplever dig själv som förbättrad.”

https://afobia.se/hojdskrack.php
Citera
2019-07-24, 23:39
Medlem
Sitter i samma sits. Höjdskräck en blir bara värre med åldern, är nu omkring 40 och hade NOLL problem (utom vid ett tillfälle på Bornholm (40 meter högt utkiks-torn)) fram till 22-24 årsåldern. Det är en jävla skitfobi att ha.
Citera
2019-07-24, 23:42
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:

Det hjälper absolut. Jag fick efter en rejält tung period i livet dödsrädsla för trånga utrymmen. Jag utsatte mig successivt för värre och värre situationer där jag kände mig trängd och utom kontroll och lyckades övervinna rädslan. Jag är fortfarande inte helt bekväm med speciella situationer som att flyga men tar mig igenom det då jag har ett jobb som kräver att jag flyger ofta.
Citera
2019-07-25, 02:16
Medlem
Som många säger så hjälper det om man utsätter sig för fobin i fråga.
Både forskare och läkare har yttrat sig om att detta fungerar även i VR, så om du har VR själv eller kanske känner någon du kan låna utav så kan det ju vara värt ett försök.
Du behöver inte senaste Oculus Rift XTC-S 2000 Super Turbo Alpha 4000 utan det går bra med google cardboard eller liknande.
Citera
2019-07-25, 10:10
Medlem
Citat:

Ja det hjälper! Man måste pressa sig förbi värsta ångestpåslaget för att det ska hjälpa. Min ssk (inom psykiatrin) har förklarat detta för mig (jag har EJ höjdskräck).
Citera
2019-08-09, 11:43
Medlem
förstår mig inte på personer som kan stå på en 10 meter lång stege som är extremt skranglig och vinglar på ett ben .. samtidigt som dom snickrar eller målar .. Dom bryr sig inte för fem öre att dom kan ramla ner närsomhelst? Eller är det något som saknas i huvet?
Citera
2021-11-26, 04:37
Avstängd
Lider utav hemska tankar om hur det skulle vara att trilla från en kant på en mycket hög höjd, eller sitta på ett räcke och trilla baklänges. Det är tvångstankar och bara tanken får mig att känna extremt obehag och jag svettas på handflatan och under foten. Drömmer ofta om att stå nära en kant på ett högt våningshus och trilla ned. Vet inte vad jag ska göra längre, kan inte sluta tänka på det.

Klarar av att se tortyrmord och grejor inom gore kategorin men att titta på människor som balanserar och står på fötter vid kanten på våningshus klarar jag verkligen inte av, det är så jävla fruktansvärt.
Senast redigerad av Raketforandringen 2021-11-26 kl. 04:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in