2019-07-24, 11:50
Medlem
Kikade runt lite, på priser osv 450kr/h för läxhjälp om man tar det ett helt år.

Dvs ca 20k för hjälpen per år?!??!?

Hur värt är det, har någon erfarenheter?
Citera
2019-07-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baxan01
Kikade runt lite, på priser osv 450kr/h för läxhjälp om man tar det ett helt år.

Dvs ca 20k för hjälpen per år?!??!?

Hur värt är det, har någon erfarenheter?
Verkar vara rena rånet... tycker kanske 100kr/h kan verkar rimligt om det den som hjälper har en universitetsutbildning i det han hjälper någon med eller liknande.
Citera
2019-07-24, 12:27
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har en vän som har samlat ihop 4 ungar (klasskamrater) som två gånger i veckan (2h per gång) får läxhjälp. Har för mig att han snackade om att varje familj betalar 1400kr/mån. Han sa att ungen har höjt sig i alla betyg i skolan samt att han planerar bättre sin tid för läxor med mera. Läxhjälpen har alltså inte bara hjälpt till med själva läxan utan även med hans struktur i övrigt.

Edit: Killen går i högstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Verkar vara rena rånet... tycker kanske 100kr/h kan verkar rimligt om det den som hjälper har en universitetsutbildning i det han hjälper någon med eller liknande.

Om den som arbetar som detta är egenföretagare så: 100kr/h -> avgifter (skatt) -> 50kr/h. Sen har vi övriga utgifter, men låt säga att det är 0 kr. Det blir en timlön på 50kr/h och det är väl fan ingen som vill jobba för idag. Om det var år 1980 kanske.

Det du vill betala ger en månadslön på 8 000 kr efter skatt. Hur lever man på det idag och har ett värdigt liv?

Är personen anställd på ett företag så kommer han att få ännu mindre pengar då delar skall täcka andra kostnader för företaget.

Förstår att du HatarSkolan.
Senast redigerad av kalkryggar 2019-07-24 kl. 12:42.
Citera
2019-07-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har en vän som har samlat ihop 4 ungar (klasskamrater) som två gånger i veckan (2h per gång) får läxhjälp. Har för mig att han snackade om att varje familj betalar 1400kr/mån. Han sa att ungen har höjt sig i alla betyg i skolan samt att han planerar bättre sin tid för läxor med mera. Läxhjälpen har alltså inte bara hjälpt till med själva läxan utan även med hans struktur i övrigt.

Om den som arbetar som detta är egenföretagare så: 100kr/h -> avgifter (skatt) -> 50kr/h. Sen har vi övriga utgifter, men låt säga att det är 0 kr. Det blir en timlön på 50kr/h och det är väl fan ingen som vill jobba för idag. Om det var år 1980 kanske.

Det du vill betala ger en månadslön på 8 000 kr efter skatt. Hur lever man på det idag och har ett värdigt liv?

Är personen anställd på ett företag så kommer han att få ännu mindre pengar då delar skall täcka andra kostnader för företaget.

Man har det givetvis som ett extraknäck och jobbar svart. De flesta hjälper folk med deras läxor gratis eller du kanske fakturerar dina barn när du hjälper de med läxan?
Citera
2019-07-24, 13:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Man har det givetvis som ett extraknäck och jobbar svart. De flesta hjälper folk med deras läxor gratis eller du kanske fakturerar dina barn när du hjälper de med läxan?

Jag tycker det var ganska tydligt att Ts inte talar om kompisens tjejs gamla morfar så var en jävel på Trivial Pursuit och därför kan "sitta med ungarna någon gång i veckan".

Tydligt att det handlar om professionell läxhjälp i tråden. Själv rekommenderar jag att man helt avstyr personer som hjälper lite extra. Det brukar aldrig bli speciellt bra och spårar ut efter några gånger. Köper du tjänsten av en pedagogiskt utbildad person med en policy så kan det däremot bli jävligt bra.

Detta blir också ett motiv till frågan i topic om det är värt det. Om kostnaden får familjen att gå på knäna så kanske lite mindre tid. Man kan köpa per behov också av vissa. Man kan också vara en mor och far som tar ansvar och själva sitter med ungen och gör/går igenom läxan samt sätter krav som man håller efter. Det kan också räcka.
Senast redigerad av kalkryggar 2019-07-24 kl. 13:08.
Citera
2019-07-25, 10:30
Medlem
Citat:

Drömpriset om man kan hitta, jag vill ej hålla på med svart så tror det är ohållbart.
Citera
2019-07-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Jag får kolla runt om några kompisar vill lägga pengar på det hehe, ja skolan är inte det roligaste men päronen vill ju att man ska klara sig iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in