Angående presenter till närstående är mitt bästa tips att prata med dem. Vill de ha dyra presenter? Kan ni komma överens om ett system där alla är nöjda?
Angående aw och krogbesök: köp alkoholfritt! En riktig öl kanske du vill ha, ok, men det finns rätt bra "barnvänlig" öl nuförtiden. En stor del av priset för en drink är vad jag gillar att kalla för väldigt dyr väldigt billig sprit. Jag har ofta varit ute en kväll för under hundringen, med allt kul umgänge och två kalla goda alkoholfria öl av hög kvalitet. (eller tre om man tar något billigare...)
Angående billiga nöjen: Bjud med några vänner/din sambo/jobbarkompisar/mormor och åk till något närbeläget hav eller sjö eller park någon gång när det är fint väder. Packa några bullar eller en pastasallad (använd lite fantasi), samt kall dricka. Packa även ett kubbspel, en frisbee, badmintonracket eller liknande, och en påse snask till senare om ni skulle bli kvar länge. Badkläder om ni har lust. Det är ett näst intill idiotsäkert recept på en lyckad dag/kväll, det är billigt och kräver just ingen planering. Jag har aldrig varit med om att inte bli riktigt nöjd efter att ha anordnat eller blivit medbjuden på något liknande.
Musik kan också vara billigt. Känner du några som är musikaliska, föreslå att ni ses och jammar eller sjunger någon gång. Har du redan ett instrument kan du börja träna helt gratis. Har du inte det, se om du kan låna en gitarr eller dragspel eller något från någon gammal släkting som inte använder den, eller konsultera någon som har lite koll som hjälper dig köpa begagnat. Själv spelar jag munspel, och ett nytt av god kvalitet går att köpa i vanlig musikaffär för 5-600 kronor. Om man lär sig lite och fastnar kanske man vill köpa några till i olika tonarter, men det är fortfarande billigare än de flesta andra bra instrument som finns. Vill man inte spela kan man sjunga, kan man inte sjunga lär man sig fort.
Jag brukar aldrig tacka nej till aktiviteter enbart för att spara pengar. Så billigt som jag lever har jag råd om jag tycker det är kul. Många "nöjen" blir dock inte lika roliga när man inser att man kan ha precis lika kul helt gratis.
Jag lägger med lite allmänna spartips när jag ändå är i farten:
* Många köper sig en ny mobil varje år, och det blir ganska mycket utslaget per månad. Jag köper en begagnad för en tusenlapp med flera års mellanrum. Facebook och andra "kul appar" inte bara själ din tid, förändrar ditt medvetande och ditt belöningssystem samt samlar in personlig information som den använder mot dig och samhället. Det är dessutom ett dyrt "nöje" om man betraktar kostnaden att hålla sig ā jour med tekniken.
* Kläder är dyrt: köp begagnat! Bra för miljö och plånbok.
* Kött är dyrt. Köttsubstitut i små flashiga förpackningar är dyrare. Bönor, rotfrukter och gryn är billigt. Basera maten på billigare råvaror och toppa med dyrare; tofu i lite större block är relativt prisvärt och vegetariskt. Om du måste ha ditt kött är nyckeln att köpa en mindre mängd, och inte äta det precis hela tiden. Med rivna morötter, eventuellt lite kidneybönor, en hackad lök och en burk krossade tomater så blir 100-150 g köttfärs fullt tillräckligt för två personer. Prova! Resten av paketet lägger du i portionspåsar och fryser in. Jag har bekanta som trycker i sig två tre kotletter var en vanlig måltid, när en enda smakar lika gott och räcker ur näringssynpunkt.
* Överväg alltid hur mycket glädje du kommer få av något innan du köper det.
* Låna grejer istället för att köpa och LÅNA UT! Dels så blir det mycket lättare att få låna av folk om de ser dig som generös, dels så märker du att du inte saknar så många av grejerna som är utlånade. Det är en jättebra övning i att se hur onödiga många ägodelar är.
Citat:
Ursprungligen postat av
hallonyoghurt
Jag har alltid utgått från premissen att man i första hand ska försöka öka inkomsterna istället för att minska utgifterna och jag kan idag lägga undan 15 000 i månaden (som jag investerar) trots att jag aldrig lagar mat utan äter näst intill alla mina mål ute, reser och allmänt strör pengar runt mig.
Jag förstår att det inte är ett alternativ för alla, men jag tycker att det alltid ska vara den första tanken man ställer sig. Alltså, hur ökar jag mina inkomster. Att minska utgifterna ska komma först som andra alternativ.
En släkting till mig brukade alltid säga: "Det finns ingen som sparat sig rik." Jag tycker att det stämmer ganska bra.
Här håller jag inte med alls! Många med lön under riksmedel skulle lätt kunna minska sina utgifter med 3-5000 kronor i månaden. Även om man skulle lyckas öka sin inkomst med motsvarande summa skulle man fortfarande kunna få ihop till en extra fritidsbåt vartannat år om man OCKSÅ eliminerade onödiga utgifter.
Det finns kanske en LITEN sanning i det du säger, såtillvida att de som blir rika oftast har det så gott ställt från början att de inte behöver spara. Många som sparar tappar också intresset för att bli rika när de inser hur gott det går att leva på små medel. Jag vill därför göra tillägget att "... men väldigt många har sparat sig rikare!"