• 1
  • 2
2019-07-23, 23:38
Medlem
Har alltid varit en slösaktig människa, men jobbar på att bli mer ekonomisk. Grunderna är ju egentligen ingen rocket science, utan känns mer som saker man bara måste göra/ha disciplin till.

Låga månadskostnader/fasta utgifter, göra sig av med onödiga abonnemang.
Äta billigt, göra storkok, se till att ha matlåda med sig, köpa på extrapris.
Avsluta samtliga beroenden i form av cigg, snus, läsk, godis osv.
Shoppa inte prylar i onödan

Ok fair enough, jag fattar och kämpar på med de här sakerna. Men... nöten jag ännu inte kunnat knäcka är hur man gör med alla "roliga" kostnader. Tänker då på allt från Liseberg, till inbjudningar till bröllop/dop/födelsedagar, kompisar som vill gå ut och käka, aw, insamlingar till avskedspresenter till jobbet, någon övertalar en till att springa ett lopp, julafton... Ja Gud vet allt vad som dyker upp. Märker att jag liksom har svårt med sånt här, att lägga det på en rimlig nivå, man vill ju vara social och göra roliga grejer i alla fall ibland? Man vill ju köpa fina och roliga presenter till sina vänner?

Hur gör man med alla dessa kostnader?
Hur dyra presenter och julklappar köper ni?
Hur gör man roliga saker billigt?
Tackar ni nej till aktiviteter bara för att spara pengar?

Känner att jag liksom behöver lite perspektiv på dessa saker... Kanske ska tillägga att jag fattar att om man har jättemycket pengar kan man ju göra vad man vill, men nu menar jag alltså om man har som mål att bli en riktigt duktig sparare och snåljåp! =D
Citera
2019-07-24, 00:01
Medlem
mpees avatar
Handlar om prioriteringar. Men en normal Svensk lön kan man unna sig mycket men inte allt.

Personligen lägger jag mycket pengar på resor där jag verkligen gör som jag vill. På hemmaplan blir det ett finare restaurangbesök i månaden och någon kväll på en bar(flera under sommaren). Köper en hel del kläder.
I övrigt bor jag billigt, kör en billig bil, handlar mat och bruksvaror när det är billigt. Sällan dyr elektronik och t.ex en tv har jag tills det pajar.
Privatekonomi har dessutom blivit en hobby och att se mitt sparande öka ger mig mer tillfredställelse än mycket annat.

Ser många i min umgängeskrets som unnar sig allt hela tiden. Fin (belånad) bil, resor, nya möbler och elektronik varje år, utemiddagar och hemkörda matkassar från ICA. Då blir det svårt för normalsvensken att spara.

Ta dig en funderare pp vilka utgifter du kan skära ner på så kan du istället unna dig det du gillar med ett gott samvete.
Citera
2019-07-24, 00:04
Medlem
Först och främst så gäller det väl att inte bli dumsnål. Då finns en överhängande risk att du slutar ensam och olycklig skulle jag säga. Jag är väl ingen guru inom området men har hittat sätt som passar mig och min omgivning.

Julen löser jag med att se till att jobba. Min partner firar jul med sin släkt, jag jobbar och ringer ett god jul-samtal till släkt och vänner, men träffar ingen förrän en bra bit efter jul när allt gällande julklappar är bortglömt. Funkar bra i min släkt då vi inte genomför några större julfiranden. Ett tips här för dig om du ändå firar jul med släkten kan ju vara att införa något julklappsspel eller liknande med en gräns på en viss summa.

I övrigt köper jag fina och uppskattade saker - behöver inte alltid vara dyrt. Tips är ju att kolla på reavaror, köpa utomlands för billigare peng eller så.

Beror förstås helt på vad du anser vara roligt. Att köpa en kikare, en fågelbok och därefter sitta ute i skogen och spana fåglar kan ju vara en billig hobby om man anser det vara roligt. Gillar du att spana efter nummerskyltar i sifferordning så är det ju ännu billigare... Skulle du vara en person som tycker att "roliga saker" är saker som kanske är förknippat med lite större kostnader så är ju alternativ att leta kuponger/erbjudanden, kanske göra de roliga sakerna en tid på året eller dygnet då det är lite billigare, låna utrustning istället för att köpa etc...

Jag tackar inte nej till en aktivitet ENDAST för att spara pengar. Däremot kan jag tacka nej, delvis för kostnad men i så fall också i kombination med att jag kanske inte är sugen på aktiviteten, hellre vill göra något annat, genomförde aktiviteten nyligen etc...

*
Själv stortrivs jag med en sådan här tillvaro och frågar du min släkt eller vänner så skulle nog ingen säga att jag är speciellt snål. Men skulle naturligtvis kunna bli mycket mer sparsam, men också mer slösaktig.

Oavsett, lycka till!
Citera
2019-07-24, 00:07
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Har alltid varit en slösaktig människa, men jobbar på att bli mer ekonomisk. Grunderna är ju egentligen ingen rocket science, utan känns mer som saker man bara måste göra/ha disciplin till.

Ok fair enough, jag fattar och kämpar på med de här sakerna. Men... nöten jag ännu inte kunnat knäcka är hur man gör med alla "roliga" kostnader. Tänker då på allt från Liseberg, till inbjudningar till bröllop/dop/födelsedagar, kompisar som vill gå ut och käka, aw, insamlingar till avskedspresenter till jobbet, någon övertalar en till att springa ett lopp, julafton... Ja Gud vet allt vad som dyker upp. Märker att jag liksom har svårt med sånt här, att lägga det på en rimlig nivå, man vill ju vara social och göra roliga grejer i alla fall ibland? Man vill ju köpa fina och roliga presenter till sina vänner?

Känner att jag liksom behöver lite perspektiv på dessa saker... Kanske ska tillägga att jag fattar att om man har jättemycket pengar kan man ju göra vad man vill, men nu menar jag alltså om man har som mål att bli en riktigt duktig sparare och snåljåp! =D

Jag sparar inte in på de roliga och sociala kostnaderna.
Jag och mina vänner brukar gå ut och äta när någon fyller år och då blir den som fyller bjuden på allt.

Man kan däremot spara massor på de sakerna du själv räknade upp ovan. (De tråkiga).

Det blir ju också billigare om man lägger ihop pengar till presenter då den som får presenten brukar få något finare om man är flera.

De flesta människor gillar dock upplevelser mer än saker och jag har tagit med släktingar på utflykter och vänner utan körkort brukar jag hämta och hjälpa när de behöver handla eller hämta något tungt.

Gör matlådor åt vänner, hjälper dem att färga håret mm.

Mycket av det människor tycker bäst om är inte beroende av att ösa pengar över dem så endast genom att vara generös med din tid så kan du spara en hel del pengar också.
Citera
2019-07-24, 01:06
Medlem
Snapcounts avatar
-Du skall inte skaffa det du vill..
-Du skall inte skaffa det du behöver..
-Du skall skaffa, det du inte klarar dig utan..
Citera
2019-07-24, 01:26
Medlem
Turist i tidens avatar
Min kära hustru har ett förråd med sådant hon köpt på rea när det är 70-80% rabatt. Sedan ger hon bort som presenter vid födelsedagsuppvaktiningar och annat.
Citera
2019-07-24, 01:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Det är givetvis en fråga om ekonomi. Bygg dig en statisk procentsats istället för att se pengar. T.e.x. i december månad så får du spendera 15% av bufferten som kommit till under Sept.-Dec. Således en hög summa om varje månad genererar 8500kr, men ändå inte mer än 15% av sparat kapital. 33% går alltid till sparkontot & nästföljande (3) månad så placerar du överblivet av förra (1) månadens buffert. Detta med procentsatser är idiotsäkert & mycket enklare att räkna ut än rena siffror, också enklare att inte låta sig spendera 80-90% av sparat kapital.

Lås in dina pengar i en 12mån. ränte-konto.

Du prioriterar ditt liv som du vill, pengar gör en inte glad. Även om det är en rush att förverkliga sina mål att ha säg 500.000 på kontot.
Senast redigerad av GoUoD 2019-07-24 kl. 01:38.
Citera
2019-07-24, 02:03
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Skulle rekommendera följande tänk:
Hur lång tid tar det att jobba ihop till en viss aktivitet / pryl? - är det värt besväret?
Vad kan man pengarna istället ge för avkastning?

Försök hitta glädje som inte kostar något / lite pengar.
Var medveten vart pengarna går.
Gå på krogen om du vill - men drick mindre och kanske ät middagen hemma osv.
Vissa kompisar kostar det pengar att vara med, då dem bara vill göra kostar pengar aktiviteter.
Andra kompisar är enklare att vara med, jag föredrar att vara med dem.

Det är kul att snåljåpa, blir som en slags hobby. Men snåljåpa inte så hårt att du mår dåligt av det. Att ditt liv blir för låst och begränsat.
Citera
2019-07-24, 04:25
Medlem
blindguards avatar
Jag började jobba natt, löste det mesta.
Citera
2019-07-24, 04:31
Medlem
Conams avatar
Citat:

Du är på rätt väg, kommer ta nåt år och sedan har du hittat din stil, bara att dricka vatten till pizzan om det kostar extra är ju halva segern.
Citera
2019-07-24, 06:58
Medlem
Tips: Bli inte snål. Men var ekonomisk. Hitta din "balans" mellan att leva idag och att spara för morgondagen. Lite "Swedish Lagom" är melodin här.

Samtidigt kommer man långt med att vara lite smart med pengarna. Du kan exempelvis unna dig lyxen att resa jävligt bra och billigt om du gör din research och planerar resan/flyg/hotell osv i god tid innan. Gäller i princip alla inköp, gör din research och se var erbjudandena finns. Går att sätt guldkant på vardagen för en spottstyver om man tänker till lite, och lägger ner lite tid/energi åt planering.

En tumregel är att allt du köper spontant, får du betala en "servicepremie" för - dvs det kostar extra att få varan/tjänsten inom kort tid efter att "behovet" utav varan/tjänsten uppkommit hos dig, än om du kan ge dig till tåls lite. Jämför de som storhandlar mat en gång i veckan med de som springer till servicebutiken 3 ggr om dagen. Den förstnämnda gruppen planerar och äter absolut inte sämre för det. Skulle tro att dom har ungefär halva matkostnaden gentemot snabbköpsjunkien.
Citera
2019-07-24, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Tips: Bli inte snål. Men var ekonomisk. Hitta din "balans" mellan att leva idag och att spara för morgondagen. Lite "Swedish Lagom" är melodin här.

Samtidigt kommer man långt med att vara lite smart med pengarna. Du kan exempelvis unna dig lyxen att resa jävligt bra och billigt om du gör din research och planerar resan/flyg/hotell osv i god tid innan. Gäller i princip alla inköp, gör din research och se var erbjudandena finns. Går att sätt guldkant på vardagen för en spottstyver om man tänker till lite, och lägger ner lite tid/energi åt planering.

En tumregel är att allt du köper spontant, får du betala en "servicepremie" för - dvs det kostar extra att få varan/tjänsten inom kort tid efter att "behovet" utav varan/tjänsten uppkommit hos dig, än om du kan ge dig till tåls lite. Jämför de som storhandlar mat en gång i veckan med de som springer till servicebutiken 3 ggr om dagen. Den förstnämnda gruppen planerar och äter absolut inte sämre för det. Skulle tro att dom har ungefär halva matkostnaden gentemot snabbköpsjunkien.

Nja, tester har visat att det kan faktiskt bli billigare att handla varje dag men det förutsätter att du bara handlar det du ska äta och inget mer (tydligen slänger man mindre mat om man gör så).

Dock är det väldigt få som klarar av att handla enbart det som skall handlas och inte mer (går en förbi godishyllan 7 ggr i veckan istället för 2 så är det klart att frestelsen ökar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in