Har alltid varit en slösaktig människa, men jobbar på att bli mer ekonomisk. Grunderna är ju egentligen ingen rocket science, utan känns mer som saker man bara måste göra/ha disciplin till.
Låga månadskostnader/fasta utgifter, göra sig av med onödiga abonnemang.
Äta billigt, göra storkok, se till att ha matlåda med sig, köpa på extrapris.
Avsluta samtliga beroenden i form av cigg, snus, läsk, godis osv.
Shoppa inte prylar i onödan
Ok fair enough, jag fattar och kämpar på med de här sakerna. Men... nöten jag ännu inte kunnat knäcka är hur man gör med alla "roliga" kostnader. Tänker då på allt från Liseberg, till inbjudningar till bröllop/dop/födelsedagar, kompisar som vill gå ut och käka, aw, insamlingar till avskedspresenter till jobbet, någon övertalar en till att springa ett lopp, julafton... Ja Gud vet allt vad som dyker upp. Märker att jag liksom har svårt med sånt här, att lägga det på en rimlig nivå, man vill ju vara social och göra roliga grejer i alla fall ibland? Man vill ju köpa fina och roliga presenter till sina vänner?
Hur gör man med alla dessa kostnader?
Hur dyra presenter och julklappar köper ni?
Hur gör man roliga saker billigt?
Tackar ni nej till aktiviteter bara för att spara pengar?
Känner att jag liksom behöver lite perspektiv på dessa saker... Kanske ska tillägga att jag fattar att om man har jättemycket pengar kan man ju göra vad man vill, men nu menar jag alltså om man har som mål att bli en riktigt duktig sparare och snåljåp! =D
Låga månadskostnader/fasta utgifter, göra sig av med onödiga abonnemang.
Äta billigt, göra storkok, se till att ha matlåda med sig, köpa på extrapris.
Avsluta samtliga beroenden i form av cigg, snus, läsk, godis osv.
Shoppa inte prylar i onödan
Ok fair enough, jag fattar och kämpar på med de här sakerna. Men... nöten jag ännu inte kunnat knäcka är hur man gör med alla "roliga" kostnader. Tänker då på allt från Liseberg, till inbjudningar till bröllop/dop/födelsedagar, kompisar som vill gå ut och käka, aw, insamlingar till avskedspresenter till jobbet, någon övertalar en till att springa ett lopp, julafton... Ja Gud vet allt vad som dyker upp. Märker att jag liksom har svårt med sånt här, att lägga det på en rimlig nivå, man vill ju vara social och göra roliga grejer i alla fall ibland? Man vill ju köpa fina och roliga presenter till sina vänner?
Hur gör man med alla dessa kostnader?
Hur dyra presenter och julklappar köper ni?
Hur gör man roliga saker billigt?
Tackar ni nej till aktiviteter bara för att spara pengar?
Känner att jag liksom behöver lite perspektiv på dessa saker... Kanske ska tillägga att jag fattar att om man har jättemycket pengar kan man ju göra vad man vill, men nu menar jag alltså om man har som mål att bli en riktigt duktig sparare och snåljåp! =D