Citat:
Ursprungligen postat av
nkristofer
Handpenningen brukar bara vara en överföring till mäklarens konto. Resterande del, slutlikviden, brukar inte gå via mäklarens konto utan direkt till säljaren.
Normalt sitter köpare, säljare och mäklare i ett tillträdesmöte där köpebrev och likvidavräkning skrivs under. Detta kan ske hos mäklaren eller hos en bank. Likvidavräkningen anger hur betalningen ska ske. Det kan tex finnas lån på fastigheten som ska lösas, en fastighetsskatt som ska regleras, pengar in på säljarens konto etc.
Likvidavräkningen brukar efter undertecknande skickas/lämnas till en bankman som får lösa eventuella lån som säljaren har och sätta in resten på säljarens konto. Bankmannen ansvarar normalt också för att söka Lagfart (för detta krävs köpebrevet).
När bankmannen är klar med sina transaktioner skickar/lämnar han/hon ett kvitto på detta till mäklaren och köpet är klart.
Jag skulle säga att du behöver kontakta din bank och boka in en bankman för att sköta transaktionerna alt att mäklare du och säljare har tillträdesmötet på din bank. Det kan finnas begränsningar i hur mycket pengar du själv kan föra över via nätet. Det är också svårt som privatperson att lösa någon annans lån (om sådana finns) antagligen får du betala för arbetet.
Så länge du har dokumentation på var pengarna kommer ifrån är det inga problem med större överföringar mellan banker.
Instämmer!
De gånger jag har köpt en fastighet har jag alltid sagt till mäklaren att vi fixar det på min bank. Jag har en bank där jag har mitt lönekonto. Till det kontot brukar jag då överföra pengar från andra nisch-banker där jag har mer pengar stående. Har du pengar som räcker till köpet så finns det ingen anledning att låna något. Det är aldrig några problem om pengarna kommer från någon annan bank, men att komma med en plastkasse full med 500-sedlar blir nog problem.

Jag bokar också upp en bankman som hjälper mig på banken och lånar ut ett kontorsrum. De fixar allt perfekt; söker lagfart (om det är ett hus), ser till att mäklaren och säljaren får betalt, löser säljarens lån, kontrollerar mäklarens avräkning, kontrollerar att köpebrev och avtal är undertecknad av rätta ägare. Allt blir gjort på en halvtimme. Den sista gången fick jag betala några hundra för deras arbete, tidigare i ett annat kontor har jag slantat in några hundralappar i deras kaffe-kassa!
Jag har varit med om mäklare som kommit med avräkningar som är rena skämtet, inga siffror stämmer. Bankmannen såg felen, fixade allt. Mäklaren satt bara och såg dum ut. Jag skulle
aldrig göra upp en affär på ett mäklarkontor.