2006-03-07, 23:06
Medlem
schtekers avatar
Snabb fråga: Finns det någonstans kurser att ta i iriska? Språket kanske är för litet, men det vore kul att kunna.
Är jag konstig som älskar klangen i det språket, eller finns det fler?
Citera
2006-03-08, 00:15
Medlem
Ja, iriska låter härligt.

Uppsala verkar ha kurser i allt möjligt: http://www.engelska.uu.se/celt.html
Citera
2006-03-08, 14:19
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schteker
Snabb fråga: Finns det någonstans kurser att ta i iriska? Språket kanske är för litet, men det vore kul att kunna.

Tro mig, det finns massor med killar som håller med dig. Av någon anledning är irisk gaeliska och skottsk gaeliska språk som svenskar romantiserar över. Jag och min syster brukar förundras över att man stött på ett oändligt antal unga svenska grabbar som vurmar för irländsk kultur, skall lyssna på musiken, dricka ölen, läsa författarna, gärna ha forumnicks från Keltiska historiska figurer o.s.v. i evighet amen. Den andra vurmen är Japan, att lite lekmannamässigt plugga på om Samurajer och feodalsamhället, läsa böcker som berör ämnet och bla bla bla...
Citera
2006-03-08, 14:39
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Tro mig, det finns massor med killar som håller med dig. Av någon anledning är irisk gaeliska och skottsk gaeliska språk som svenskar romantiserar över. Jag och min syster brukar förundras över att man stött på ett oändligt antal unga svenska grabbar som vurmar för irländsk kultur, skall lyssna på musiken, dricka ölen, läsa författarna, gärna ha forumnicks från Keltiska historiska figurer o.s.v. i evighet amen. Den andra vurmen är Japan, att lite lekmannamässigt plugga på om Samurajer och feodalsamhället, läsa böcker som berör ämnet och bla bla bla...

Jo, iriska är ett sådant språk vars närvaro i det globala infotainmentfödet bara blir större och större samtidigt som färre och färre människor verkligen talar språket i sin vardag. Det tycks ha ett stort symbolvärde, inte bara för irländarna, men den engelskdominanta kulturella globalisering som skapar intresse för språket bidrar till att slå sönder det på dess hemmaplan.
Citera
2006-03-08, 15:29
Medlem
Frantics avatar
Jo men varför just Irland? Varför inte dricka öl och lyssna på musik från Zimbabwe, eller lära sig Polynesiska? Varför är det inte 40.000 svenska gymnasiekillar som får för sig att ta till sig Rumänsk folkvisekultur och ölsånger?
Citera
2006-03-09, 11:07
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jo men varför just Irland? Varför inte dricka öl och lyssna på musik från Zimbabwe, eller lära sig Polynesiska? Varför är det inte 40.000 svenska gymnasiekillar som får för sig att ta till sig Rumänsk folkvisekultur och ölsånger?

Det är en bra fråga. Det är väl som att alla ungdomar som klär sig alternativt och rebelliskt ser likadana ut. Varför åker så många navelskådare till Indien för att filosofera? Att vara verkligt alternativ kräver riktiga kunskaper. Är man intresserad av Irland får man så mycket gratis via engelskan att man inte behöver så mycket annat.
Citera
2006-03-09, 23:00
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Det är en bra fråga. Det är väl som att alla ungdomar som klär sig alternativt och rebelliskt ser likadana ut. Varför åker så många navelskådare till Indien för att filosofera? Att vara verkligt alternativ kräver riktiga kunskaper. Är man intresserad av Irland får man så mycket gratis via engelskan att man inte behöver så mycket annat.

Sen är nog romantiseringen av irer i allsköns populärkultur en stor bov i dramat.
Citera
2006-03-10, 11:30
Medlem
Jag har aldrig hört/läst ordet iriska innan.
Vad är det?
Citera
2006-03-10, 11:46
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Jag har aldrig hört/läst ordet iriska innan.
Vad är det?

Det keltiska språk som talas som förstaspråk av någon procent av irländarna och som behärskas (nåja) som skolinlärt andraspråk av betydligt fler. Irisktalande med språket som modersmål lever så gott som uteslutande i små enklaver på Atlantkusten.
Citera
2006-03-10, 11:49
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Sen är nog romantiseringen av irer i allsköns populärkultur en stor bov i dramat.

Just det, och att det blivit just irer som representerar det exotiska som ändå är lite vårt kan ju bero på att vår populärkultur mestadels strömmar från de brittiska öarna och USA. Är det 30 miljoner amerikaner som har någon grad av irländsk bakgrund?
Citera
2006-03-10, 11:58
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schteker

Vill du lära dig keltiska är nog det bästa att bo ett tag i Wales, där det är tätast med keltisktalande.
Citera
2006-03-10, 12:10
Medlem
whoracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Vill du lära dig keltiska är nog det bästa att bo ett tag i Wales, där det är tätast med keltisktalande.

Det är väl inte samma språk som Iriska, jag tror dom har sin egen keltiska.
Det finns stora delar av Irland där dom inte ens pratar engelska, det är bara att hålla sig borta från dom lite större städerna om det är det man vill uppleva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in