2006-03-10, 12:21
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Det är väl inte samma språk som Iriska, jag tror dom har sin egen keltiska.
Det finns stora delar av Irland där dom inte ens pratar engelska, det är bara att hålla sig borta från dom lite större städerna om det är det man vill uppleva.

Walesiska/kymriska talas av ca 20% av befolkningen i Wales. Finns stora områden där kymriskan dominerar, och andra områden (gruvområdena i sydöst) som nästan saknar personer med kymriska som modersmål, i alla fall de senaste 100 åren.

Har svårt att tro att det finns särskilt många enbart irisktalande kvar på Irland. Sedan kan ju den engelska som talas vara lite speciell, och i de områden på landsbygden där befolkningen mer nyligen skiftat från iriska till engelska kan man ju tänka sig att åtskilliga iriska konstruktioner lever kvar i språket, maskerade som engelska.
Citera
2006-03-10, 17:33
Medlem
schtekers avatar
Jag har inte sett så många irlandsmuppar... Inte i samma skala som det finns japanmongon, med anime och manga och allt vad det är. Det är mest språket jag intresserar mig för, men visst, jag gillar musik mm också.
Citera
2006-03-14, 11:42
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Det är väl inte samma språk som Iriska, jag tror dom har sin egen keltiska.
Det finns stora delar av Irland där dom inte ens pratar engelska, det är bara att hålla sig borta från dom lite större städerna om det är det man vill uppleva.

Nej, det är inte samma språk, men det skrev jag ju inte heller. Båda språken är keltiska och jag föreslog Wales, för att största procentuella andelen keltisktalande av totalbefolkningen bor i Wales. Intresset för det keltiska språket har därtill ökat starkt i Wales under senare år.
Citera
2011-09-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Nej, det är inte samma språk, men det skrev jag ju inte heller. Båda språken är keltiska och jag föreslog Wales, för att största procentuella andelen keltisktalande av totalbefolkningen bor i Wales. Intresset för det keltiska språket har därtill ökat starkt i Wales under senare år.

Stämmer bra, runt 500 000 talar (om man ska tro källor från Wikipedia) kymriska i Wales & det är det största av de idag levande keltiska språken på kontinenten, låt oss hoppas det lever kvar ett bra tag

Det här är en sjukt stor bump (jag vet ) men tidigare förra månaden var familjen & jag några dagar i Dublin & även om engelska talas till större delen blev jag charmad av det lilla jag såg av iriskan (polisbilar, gatuskyltar etc). Jag upplever nästan att det är som en kombination av klingon & alviska (både "hårt" & sagolikt "mjukt", jag vet att det är en flummig beskrivning )

Ingen som har nån intressant specifik litteratur att tipsa om? Irisk gäliska (som det ju officiellt heter) skulle vara sjukt kul att lära sig (Närmaste "släktingen", skotsk gäliska kan också vara nåt att suga i sig)
Citera
2011-09-09, 20:36
Medlem
HannesPs avatar
Svaret på Frantics fråga är förmodligen ortografin. Alla accenttecken och exotiska digrafer (gh, bh, mh osv) gör att språket ser mystiskt och ballt ut. Det är troligtvis av samma anledning som isländska rönt liknande uppskattning.
Citera
2012-11-30, 00:24
Medlem
Ursäkta bumpen men letar själv efter kurser.

O nu talade vi om Iriskan? dvs, den gaeliskan som är utvecklad av det irländska folket, inte welsh, kymriska även kallat som både låter annorlunda o ser annorlunda ut i skrift.

(ot: wales har det längsta ortnamnet i världen. googla!)

Jag är som sagt oxå ute efter kurser o dehär hittade jag

http://www.engelska.uu.se/Utbildning/Keltiska_studier/

Bara att vänta till nästa år. Om nu ts är kvar på forumet x)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in