• 1
  • 2
2019-07-21, 05:51
Bannlyst
Jag har sambo och två barn. Vi äger var 50% av huset och delar också lånet. Detta har varit en självklarhet men nu börjar jag tveka.
Om en av oss i stället köper huset av den andre och är ensam om lånet kan vi packa ihop och dra och starta om när som helst (den skuldfrie köper nytt boende och den skuldsatte flyttar bara med).

Ok. Tankar om detta? Förutom det uppenbara att det blir problem om vi flyttar isär. Det fattar jag.
Senast redigerad av Byggagym 2019-07-21 kl. 06:06.
Citera
2019-07-21, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag har sambo och två barn. Vi äger var 50% av huset och delar också lånet. Detta har varit en självklarhet men nu börjar jag tveka.
Om en av oss i stället köper huset av den andre och är ensam om lånet kan vi packa ihop och dra och starta om när som helst (den skuldfrie köper nytt boende och den skuldsatte flyttar bara med).

Ok. Tankar om detta? Förutom det uppenbara att det blir problem om vi flyttar isär. Det fattar jag.

Jag tycker att det är mycket i det du undrar som inte kommer att fungera rent praktiskt.

Men det du kan göra först är ju att räkna om banken skulle låta en av er stå för hela lånet helt själv.
Citera
2019-07-21, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild
Jag tycker att det är mycket i det du undrar som inte kommer att fungera rent praktiskt.

Men det du kan göra först är ju att räkna om banken skulle låta en av er stå för hela lånet helt själv.

Som vad?

Vi fixar lånet varförsig.
Citera
2019-07-21, 06:44
Medlem
Citat:
Som vad?

Att skulden bl.a kommer att följa med. Jag är ganska övertygad om att ni antingen inte kan låna till ett nytt boende innan gamla skulden är betald, alternativt om ni lyckas med det snart kommer att ha indrivare som kräver er på pengar. Oavsett vilket alternativ så är ni rökta om ni väljer att fortsätta bo ihop.

Men om ni båda tjänar så bra, spara nu ifall du ör orolig för framtiden.
Citera
2019-07-21, 06:46
Medlem
Citat:
Som vad?

Därmed blir ju lånet enbart på din sambo om denne helt skall äga fastigheten, detta som banken kanske inte tillåter.
Citera
2019-07-21, 06:47
Bannlyst
Citat:
Att skulden bl.a kommer att följa med. Jag är ganska övertygad om att ni antingen inte kan låna till ett nytt boende innan gamla skulden är betald, alternativt om ni lyckas med det snart kommer att ha indrivare som kräver er på pengar. Oavsett vilket alternativ så är ni rökta om ni väljer att fortsätta bo ihop.

Men om ni båda tjänar så bra, spara nu ifall du ör orolig för framtiden.

Ursäkta. Men har du överhuvudtaget läst vad jag skrivit? Jag säljer min del och bor kvar. Sen går allt åt skogen och jag skaffar nytt boende. Sen följer sambon bara med.
Citera
2019-07-21, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Därmed blir ju lånet enbart på din sambo om denne helt skall äga fastigheten, detta som banken kanske inte tillåter.

Banken tillåtet det. Hon tjänar bra. Lånet är inte jättehögt.
Hela poängen är ju att enbart en har lånet.
Citera
2019-07-21, 06:51
Medlem
Citat:
Ursäkta. Men har du överhuvudtaget läst vad jag skrivit? Om jag säljer min del och bor kvar. Sen går allt åt skogen och jag skaffar nytt boende. Sen följer sambon bara med.

Japp, har läst.
Du borde läsa hur systemet med skulder och ansvar fungerar.
Kortfattat: Hushållet ansvarar för skulder, alltså även om du står för bolånet och din lön försvinner så är det hushållets inkomster som granskas för antingen indrivning eller betalning.
Citera
2019-07-21, 06:59
Bannlyst
Citat:
Japp, har läst.
Du borde läsa hur systemet med skulder och ansvar fungerar.
Kortfattat: Hushållet ansvarar för skulder, alltså även om du står för bolånet och din lön försvinner så är det hushållets inkomster som granskas för antingen indrivning eller betalning.

Jaha? På papperet drar jag med barnen medan hon bor kvar.
Senast redigerad av Byggagym 2019-07-21 kl. 07:03.
Citera
2019-07-21, 07:00
Medlem
Citat:
Jaha? På papperet drar jag med barnen medan hin bor kvar.

Det blir säkert jättebra.
Lycka till...
Citera
2019-07-21, 07:06
Medlem
Citat:
Haha. Snygg sorti!
Tänka utanför boxen verkar inte vara din starka sida direkt😀

I det här fallet så finns det ingen anledning. Det funkar inte som du hoppas. Släpp det, tänk om, tänk utanför boxen 😉😁😁
Citera
2019-07-21, 07:11
Medlem
DoktorNos avatar
Vad är det som ska "gå åt skogen" och "kollapsa" som gör att du tänker i de här banorna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in