• 1
  • 2
2019-07-20, 18:52
Medlem
Hej alla!

Jag bor för närvarande tämligen dyrt i Sthlm, så jag och min fru funderar på att flytta ut och bosätta oss någonstans kring Örebro (och sannolikt bilda familj). Jag har konstant sett väldigt billiga och rätt fina hus i Fellingsbro. Jag vet däremot ingenting alls om det lilla samhället, och undrar om det är någon här som vet något? Hur det ser ut med stökighet, stämning, immigration/integration, brottslighet osv. Har själv bott i rätt många invandrartäta områden, och börjar nu få lite nog utav skottlossningar, narkotikahandel och gängbildningar, så söker områden som är lite "lugnare" på den fronten.

Hur som helst, jag skulle behöva er hjälp med att få veta lite om Fellingsbro. Eller om det finns något annat billigt ställe kring Örebro eller mellan Örebro/Västerås som rekommenderas (framförallt är lugnt o tyst, helt klart fördel om det är en helt stendöd bondhåla utan något som händer)?

Tack på förhand
Citera
2019-07-20, 19:01
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmgeschutz
Hej alla!

Jag bor för närvarande tämligen dyrt i Sthlm, så jag och min fru funderar på att flytta ut och bosätta oss någonstans kring Örebro (och sannolikt bilda familj). Jag har konstant sett väldigt billiga och rätt fina hus i Fellingsbro. Jag vet däremot ingenting alls om det lilla samhället, och undrar om det är någon här som vet något? Hur det ser ut med stökighet, stämning, immigration/integration, brottslighet osv. Har själv bott i rätt många invandrartäta områden, och börjar nu få lite nog utav skottlossningar, narkotikahandel och gängbildningar, så söker områden som är lite "lugnare" på den fronten.

Hur som helst, jag skulle behöva er hjälp med att få veta lite om Fellingsbro. Eller om det finns något annat billigt ställe kring Örebro eller mellan Örebro/Västerås som rekommenderas (framförallt är lugnt o tyst, helt klart fördel om det är en helt stendöd bondhåla utan något som händer)?

Tack på förhand

Finns ju hur många fina och billiga hålor som helst i trakten värda att kolla upp. Vad har du/ni för krav? Ska ni pendla till stockholm? Skaffa jobb på annan plats?
Citera
2019-07-20, 19:18
Medlem
Kraven är väl egentligen bara att pendlingstid med bil ska vara kring 30-40 minuter max till antingen Örebro eller Västerås (helst Örebro). Jag kommer kunna fortsätta som vanligt, min fru söker jobb på plats - så inga problem med inkomstmöjligheterna

Men all info om samhällen kring Örebrotrakten o mellan Västerås-Örebro vore jättehjälpsamt - vilka ställen som man borde undvika och vilka som är favoriterna
Citera
2019-07-20, 20:57
Medlem
davetheslaves avatar
Extremt lugnt ställe, går du ut en fredagkväll kmr du se kanske 2-3 pers. En mataffär, en kiosk och två pizzerior.

Endast buss, inget tåg. Sjukt dåliga busslinjer över helgen till o från örebro.

Men det är nära till naturen, och gillar man att leva relativt isolerat så kör på.

Finns lite flyktingar där också om man bryr sig om det. Men de lever för sig själva.

Restid med bil är typ 20 min ned till örebro.

Edit: sök dig till Frövi annars, ligger i samband med fellingsbro och troligen samma huspriser. Men Frövi är mer levande och har tågförbindelser.

Edit igen: Lindesberg är nog bäst, men huspriserna stiger nog lite där. Fint ställe, nära till sjöar o natur, flera affärer, goda buss/tågförbindelser. 30-40 min med bil
Senast redigerad av davetheslave 2019-07-20 kl. 21:04.
Citera
2019-07-20, 21:06
Medlem
Fellingsbro låter som ett intressant ställe. Har ni barn eller så? Då kanske du ska leta reda på information på skolan och vad det är för sorts barn som går där, det kan nog vara ganska viktigt att veta
Citera
2019-07-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Extremt lugnt ställe, går du ut en fredagkväll kmr du se kanske 2-3 pers. En mataffär, en kiosk och två pizzerior.

Endast buss, inget tåg. Sjukt dåliga busslinjer över helgen till o från örebro.

Men det är nära till naturen, och gillar man att leva relativt isolerat så kör på.

Finns lite flyktingar där också om man bryr sig om det. Men de lever för sig själva.

Restid med bil är typ 20 min ned till örebro.

Edit: sök dig till Frövi annars, ligger i samband med fellingsbro och troligen samma huspriser. Men Frövi är mer levande och har tågförbindelser.

Edit igen: Lindesberg är nog bäst, men huspriserna stiger nog lite där. Fint ställe, nära till sjöar o natur, flera affärer, goda buss/tågförbindelser. 30-40 min med bil

Hagaberg i Lindesberg verkar inte vara det trevligaste bostadsområdet?
Citera
2019-07-20, 21:51
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Kraven är väl egentligen bara att pendlingstid med bil ska vara kring 30-40 minuter max till antingen Örebro eller Västerås (helst Örebro). Jag kommer kunna fortsätta som vanligt, min fru söker jobb på plats - så inga problem med inkomstmöjligheterna

Men all info om samhällen kring Örebrotrakten o mellan Västerås-Örebro vore jättehjälpsamt - vilka ställen som man borde undvika och vilka som är favoriterna

Som sagt finns många samhällen. Jag är hemma runt Örebro. Götlunda, Glanshammar, Vretstorp, Fjugesta, Sköllersta etc etc. Jag skulle flytta till Askersund. Vatten och fin stad. 35 min från öbro.
Citera
2019-07-20, 23:04
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Hagaberg i Lindesberg verkar inte vara det trevligaste bostadsområdet?

Är bara massa gamla lghskomplex där, har själv aldrig varit där i längre perioder. Känns mest som att folk snackar skit om området pga antalet invandrare. Det enda dryga personer jag mött i Linde är alkisarna vid resecentrum, och de är rätt harmlösa.

Verkade också som att Ts sökte hus, då hamnar man långt från hagaberg.
Senast redigerad av davetheslave 2019-07-20 kl. 23:08.
Citera
2019-07-20, 23:37
Medlem
Tackar för alla bra svar som inkommit Det hjälper alltid att få hjälp utav folk som er, som kan nejderna. Annars är man lite blind och gör lätt dyra misstag.

Helsvensken: Vi har inte barn (än), men kommer sannolikt att skaffa snart. Så tack för tipset att kolla upp skolor i bygden i förväg! Haft svårt att hitta info specifikt om skolan i Fellingsbro (Ekbackens skola) och elever/stök.

Davetheslave: Superbra beskrivning. Det låter som en mkt skön och sömnig bondhåla - helt i min smak. Tack för tipset om Frövi och Lindesberg också! Kanonbra

Ilpadre: Det var en massa bra tips där. Alla de platserna som du nämnde, är de ställen som du skulle rekommendera som bra och lugna platser att stadga sig på (Götlunda, Glanshammar, Vretstorp, Fjugesta, Sköllersta samt Askersund)?
Citera
2019-07-20, 23:43
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Tackar för alla bra svar som inkommit Det hjälper alltid att få hjälp utav folk som er, som kan nejderna. Annars är man lite blind och gör lätt dyra misstag.

Helsvensken: Vi har inte barn (än), men kommer sannolikt att skaffa snart. Så tack för tipset att kolla upp skolor i bygden i förväg! Haft svårt att hitta info specifikt om skolan i Fellingsbro (Ekbackens skola) och elever/stök.

Davetheslave: Superbra beskrivning. Det låter som en mkt skön och sömnig bondhåla - helt i min smak. Tack för tipset om Frövi och Lindesberg också! Kanonbra

Ilpadre: Det var en massa bra tips där. Alla de platserna som du nämnde, är de ställen som du skulle rekommendera som bra och lugna platser att stadga sig på (Götlunda, Glanshammar, Vretstorp, Fjugesta, Sköllersta samt Askersund)?

Absolut. Allt handlar om vilket kapital du har. Du får en riktigt sjysst villa för två miljoner på de platserna. I vretstorp 1 mille. Pålsboda, svennevad och söderöver likaså. Återigen, jag skulle satsa på Askersund. Bra och nybyggda skolor oxå. Bra väg till örebro. Men också Motala som är hyffsat stort.
Citera
2019-07-21, 02:53
Medlem
Är alla helt efterblivna?
Frövi med sitt jävla pappersbruk som stinker apa. Vem fan vill bo där?
Folk är dessutom inavlade där.

Fellingsbro. Två hus och en mack ute i ingenstans.
Knark o svindålig bussförbindelse.
Vill du låta dina ungar växa upp där?

Husen är billiga av en anledning.

Varför inte Vivalla?
Där finns det alltid lediga lägenheter av någon konstig anledning.
Kanske för att muslimerna kastar sten på alla som inte är muslimer men mångkultur är fint så flytta dit.

Satsa istället på Glanshammar. Där är det ändå nära till stan med motorvägen.

Vad är det för fel på Västerås?
Då har du nära till Mälaren.
Eller Uppsala?
Mångkulturen finns överallt så du kommer ändå inte undan.
Citera
2019-07-21, 20:59
Medlem
Nilserikkk: Haha, starkt språk och starka åsikter. Men det uppskattas att få ärlig feedback Tack för att du nämnde pappersbruket i Frövi. Är rätt känslig för lukter och ljud osv, så skulle nog bli tufft att bo där då. Och att busslinjerna i Fellingsbro är usla (kollade upp det, verkar bökigt att ta sig därifrån utan bil). Glanshammar verkar bra Vi kan som närmast Västerås hamna kring Hallstahammar. Idealt vore dock helst någonstans närmare men fortfarande öster om Örebro. Fast vi kan nog bosätta oss var som helst i slutändan om inget matchar helt perfekt.

En fråga till alla: Hur är Åsbro/Estabo söder om Örebro? Någon som vet?
Senast redigerad av Sturmgeschutz 2019-07-21 kl. 21:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in