Citat:
Ursprungligen postat av
Andomarn
Tja.
Är en snubbe på 24 somrar som lyckats på något jävla vänster spara ihop närmare 500k SEK, är urusel när det kommer till investeringar eller aktier, något tips på vad jag ska göra med pengarna? Är medveten om att kronan inte är så kraftig i nuläget, men att spara pengar är det enda jag är bra på.
Mvh.
För din del då du själv anger du är usel på investeringar och aktier så ska du inte hålla på med dessa. Fonder är nog mer din grej då fonden investerar i fler olika aktier inom ett visst segment, land etc. Ta en teknologi fond så investerar den i sådana företag medan en Kina fond investerar i ett land.
Nu vet ju du inte vad du ska investera i för fonder, givetvis kan du fråga här och få förståsigpåare förslag på hur du ska lägga dina pengar.
Mitt förslag är ändå att du bokar en tid med din bank för få lite input av dem. Var dock obs att den du pratar med är en säljare. De kommer vilja få dig spara x och y och försäkra a och b och pensionsspara d och e osv. Ingår i deras arbete. Lyssna på dem men teckna inte upp dig på något. Passa på fråga om ISK och kapitalförsäkring mot vanligt investeringskonto osv så du lär dig skillnaden.
Gå hem och fundera en vecka på vad du själv tror på, läs på lite ex rika tillsammans på nätet etc läs på.
Bestäm vad du tänker investera i och hur, är långsiktigt eller kort sikt du vill investera och hur mycket? Allt på en gång eller föra över under längre tid. (Kort sikt=kan behöva kr inom par år). En eller fler olika fonder. Mål med investeringen eller inte? Mål kan vara 2 miljoner och sluta jobba vid 60 eller vad som helst.
Investera den summa du tänkt.
Fortsatt sparande. Månadsöverföring till de fonder du valt, du kan köra ett förutbestämt belopp som dras den 25, ex fond a 1000 kr, fond b 600kr etc eller så kör du på investera allt utom en summa på kontot. ex att 150k ska du ha kvar ifall något händer. Innan lön för du över överskott. Har du under 150k för du inte över något utan låter lön komma in och väntar till nästa månad.
Vilket du väljer är upp till dig, med automatisk överföring behöver du inte tänka, att sitta ner en gång innan lön kommer och investera överskott får dig att följa med och kan vara mer flexibel, ex denna månad sätter jag 400 på fond a och 2000 på fond b.
Ha is i magen! Känns aldrig ok när man ligger par 100k back pga konjunktur och fortsätta lägga in pengar. Men när det vänder och man plötsligt ligger par 100k+ så är känslan en annan.