• 4
  • 5
2009-04-09, 16:04
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag kan tipsa er som vill leva nyttigt, om att i välsorterade hälsokostaffärer finns äppelmos som innehåller: äpplen, inga tillsatser, varken socker eller konserveringsmedel. Det håller inte så länge när man öppnat burken, men det är väldigt nyttigt och gott. Har man ätit det en tid tycker man att sötat äppelmos känns sötsliskigt.

Håller med om att det är mycket godare utan tillsatt socker! Men jag är faktiskt så duktig att jag gör det själv 2 ggr/vecka. Bara att köpa äpplen, skala, klyfta, koka och mosa!
Citera
2009-04-09, 16:18
Medlem
Skrävlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benge
Tycker du om gräddig(som i att dricka grädden ren) smak så kan jag rekomendera gammaldags mjölk eller en skvätt grädde i.
Finns Gammaldags mjölk kvar?
Citera
2009-04-10, 00:17
Bannlyst
Riksgott med lite mannagrynsgröt på morgonen. En stor klick smör i mitten med en massa kanel och socker på hela rasket
Citera
2009-04-10, 07:33
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Heyyy...den där gapskrattande gubben gör att jag anar sarkasm!! Tänker jag galet eller? Jag menar, fett ger ju smak!
Kan nog svara i Pauls frånvaro att det inte är menat som en sarkasm.
Klart det blir gott men man får vara ännu noggrannare med vispningen då det bränner lättare.
Citera
2009-04-10, 12:28
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Håller med om att det är mycket godare utan tillsatt socker! Men jag är faktiskt så duktig att jag gör det själv 2 ggr/vecka. Bara att köpa äpplen, skala, klyfta, koka och mosa!

Ja det var duktigt! Då kan man ju välja äppelsort också. Här hemma skulle äpplena dock gå åt innan man hann koka äppelmos. När jag handlar frukt på Hötorget brukar dom fråga om jag ska föda ett helt barnhem. Framför TV:n snaskas det frukt hela tiden så vi har valt att ha ett bord med klinkers eftersom det läggs apelsinskal, äppelskrutt och bananskal på bordet varje dag.
Citera
2009-04-10, 13:58
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ja det var duktigt! Då kan man ju välja äppelsort också. Här hemma skulle äpplena dock gå åt innan man hann koka äppelmos. När jag handlar frukt på Hötorget brukar dom fråga om jag ska föda ett helt barnhem. Framför TV:n snaskas det frukt hela tiden så vi har valt att ha ett bord med klinkers eftersom det läggs apelsinskal, äppelskrutt och bananskal på bordet varje dag.

Låter ju rätt bra måste jag säga! Om ni på så sätt undviker godis och annan skräpamt! Och om du har barn är det ju utmärkt om man inte gör dem beroende av socker och annan onaturlig mat, vilket är vanligt idag tyvärr
Citera
2009-04-10, 14:04
Medlem
Trumpeters avatar
Äter oftast havregrynsgröt då det ska ätas gröt. Med sylt självklart. Mannagrynsgröt är minst lika gott men lite mer omständigt att tillaga. Få dock bli en tallrik imorgon
Citera
2009-04-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrävlaren
Finns Gammaldags mjölk kvar?

http://www2.arla.se/Default____17767...MenuItem=23073

JAAAAA det finns den Ska ner till konsum å kika om det finns nån där.
Citera
2009-04-12, 01:09
Medlem
Tjohildas avatar
Jag äter inte så ofta mannagrynsgröt till frukost, däremot som "tröstemat" nån kväll när vädret och livet känns kulet. Har helst kall mjölk och en massa russin på, men finns inga russin hemma blir det kanel och socker.

Kanske finns det en psykologisk förklaring, hade en fritidsfröken som var den snällaste människan som gått i ett par fotriktiga skor, och hon gjorde också den godaste mannagrynsgröt jag smakat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in