2006-05-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
När det står kokas i 4-5 minuter så menas det att från den punkten allt kokar skall det gå 4-5 minuter sen är det klart.
Vilket märke är det som skall koka 25 minuter? Potatis kokar snabbare än det asså.

jag brukar lägga på 3an först i cirka 5 - 10 minuter. sen öka till 5 och det blir 25 min ungefär. klumpar aldrig till skillnad från andras i tråden.
Citera
2009-04-08, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mozak
ni som säger får mjölken bränd ska veta att man måste stå där och röra om i princip hela tiden tills det är klart. cirka 25 - 30 min.

Sant att man måste stå och röra om hela tiden för att det inte ska klumpa och bränna fast Men 25-30 min?? från att mjölken fått upp värmen och man häller i mannagrynen så räcker det med bara några minuter på spisen för att sedan låta det stå och tjockna till. Kanske jag gör fel men resultatet blir gott iaf...

Själv brukar jag göra väldigt lös mannagrynsgröt med mycket mjölk i så den nästan är rinnande, sen blandar man i sylt och rör om så gröten får en rosa-aktig färg.. sjukt gott

Nu när jag tänker efter är nog mannagrynsgröt nåt av det godaste som finns!
Citera
2009-04-08, 09:46
Medlem
Snurrens avatar
Är det bara jag som brukar ta i russin när jag kokar mannagrynsgröt? Det är jättegott.

Till er som tycker att det bränner fast i kastrullen, köp en svart teflonbelagd kastrull om ni inte har någon redan. Den är oumbärlig när man lagar mjölk- eller mjölmat.
Citera
2009-04-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mozak
ni som säger får mjölken bränd ska veta att man måste stå där och röra om i princip hela tiden tills det är klart. cirka 25 - 30 min.

Det där låter mer som risgrynsgröt.
Citera
2009-04-08, 20:32
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Vad tror ni om att koka gröten i sån där "gammeldax fet mjölk" som finns i affären ibland? Jag tänker, ju mer fett, desto godare! Vad tror ni om det?
Citera
2009-04-08, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Vad tror ni om att koka gröten i sån där "gammeldax fet mjölk" som finns i affären ibland? Jag tänker, ju mer fett, desto godare! Vad tror ni om det?
Blir säkert jättegott .

~Paul~
Citera
2009-04-08, 21:13
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Blir säkert jättegott .

~Paul~

Heyyy...den där gapskrattande gubben gör att jag anar sarkasm!! Tänker jag galet eller? Jag menar, fett ger ju smak!
Citera
2009-04-09, 10:04
Medlem
Tycker du om gräddig(som i att dricka grädden ren) smak så kan jag rekomendera gammaldags mjölk eller en skvätt grädde i.

Själv är jag uppvuxen på manna, havre och grahamsgrynsgröt till frukost varje morgon. Jag tror att det har varit riktigt bra för min uppväxt även fast det är snabba kolhydrater i mannagrynsgröten som jag åt var tredje morgon. Jag tror att det är snabba kolhydrater i vanliga havregryn med, eller så var det det förut innan den här GI prylen kom till. Kanske har fel där.

Men eftersom jag är sinnessjukt morgontrött så orkar jag inte göra manna eller grahamsgrynsgröt. Det brukar bli en drickyoughurt och en redbull(fyfan va nyttigt). Men när jag tar mig tid på morgonen så blir det havregrynsgröt. Jag tycker att havregrynsgröten blir godare när man blandar i 2/3fiberberikade havregryn. Men det viktigaste av allt när det gäller gröt är saltet. Rätt mängd salt är det som gör gröten god.
Citera
2009-04-09, 10:28
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benge
Tycker du om gräddig(som i att dricka grädden ren) smak så kan jag rekomendera gammaldags mjölk eller en skvätt grädde i.

Själv är jag uppvuxen på manna, havre och grahamsgrynsgröt till frukost varje morgon. Jag tror att det har varit riktigt bra för min uppväxt även fast det är snabba kolhydrater i mannagrynsgröten som jag åt var tredje morgon. Jag tror att det är snabba kolhydrater i vanliga havregryn med, eller så var det det förut innan den här GI prylen kom till. Kanske har fel där.

Men eftersom jag är sinnessjukt morgontrött så orkar jag inte göra manna eller grahamsgrynsgröt. Det brukar bli en drickyoughurt och en redbull(fyfan va nyttigt). Men när jag tar mig tid på morgonen så blir det havregrynsgröt. Jag tycker att havregrynsgröten blir godare när man blandar i 2/3fiberberikade havregryn. Men det viktigaste av allt när det gäller gröt är saltet. Rätt mängd salt är det som gör gröten god.

Jag tror havregryn har ett medelvärde när det gäller GI...men framförallt är det väl så att när det gäller mannagryn så är allt det nyttiga borttaget. Skalet så att säga. Havregryn (och råggrynsgröt som jag äter) mättar ju ganska bra oxå!
Citera
2009-04-09, 15:28
Medlem
Snurrens avatar
Rågflingegröt är jättegott, särskilt med lingonsylt. I och för sig är jag uppvuxen med rågmjölsgröt vilket är urgott, men det kräver att man rör/vispar hela tiden så att det inte klumpar sig.

Jag kan tipsa er som vill leva nyttigt, om att i välsorterade hälsokostaffärer finns äppelmos som innehåller: äpplen, inga tillsatser, varken socker eller konserveringsmedel. Det håller inte så länge när man öppnat burken, men det är väldigt nyttigt och gott. Har man ätit det en tid tycker man att sötat äppelmos känns sötsliskigt.
Citera
2009-04-09, 15:54
Medlem
Monoceruss avatar
Hur gör man något som liknar mannafrutti? Min mannagrynsgröt blir inte alls i närheten av lika mumsigt krämig som mannafrutti.

Hittade detta med minna mada google skills. Nyckeln till krämigheten är alltså en gräddskvätt i gröten.
Senast redigerad av Monocerus 2009-04-09 kl. 15:57.
Citera
2009-04-09, 16:04
Medlem
Trinnits avatar
Mannagrynsgröt ÄR gott. Jag lagar det lite då och då, men isåfall oftast som mellanmål, brukar inte orka ställa mig vid spisen och fixa till frukost. Brukar laga på Åsens gammaldags mjölk, blir finfint.
Gröten ska vara lite lagom lös, och serveras med enbart socker och mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in